Hjelp, akvariet sprakk!
min 170l akvarie sprakk idag
jeg holdte på å ta ut guppy yngel... så falt lysarmaturen på enesiden av akvariet.
også 40% av vannet ran ut i salongen
men jeg klarte å stoppe det... jeg har tømt akvarie og vasket det.
fisk og planter er reddet, de ligger i 64l akvariet...
det jeg lurer på er om jeg kan fikse akvariet og bruke den igjen
hvordan jeg skal fikse akvarie
utstyr jeg trenger
andre viktige ting som jeg må være ops på eller som jeg ikke vet om...
hjelp meg plz...
takk for hjelp
jeg holdte på å ta ut guppy yngel... så falt lysarmaturen på enesiden av akvariet.
også 40% av vannet ran ut i salongen
men jeg klarte å stoppe det... jeg har tømt akvarie og vasket det.
fisk og planter er reddet, de ligger i 64l akvariet...
det jeg lurer på er om jeg kan fikse akvariet og bruke den igjen
hvordan jeg skal fikse akvarie
utstyr jeg trenger
andre viktige ting som jeg må være ops på eller som jeg ikke vet om...
hjelp meg plz...
takk for hjelp
Postet 22.03.08 kl 19:06
Endret: 22.03.08 kl 20:21
Postet 22.03.08 kl 20:16
Postet 22.03.08 kl 22:52
Postet 22.03.08 kl 22:56
Postet 22.03.08 kl 23:02
Endret: 22.03.08 kl 23:03
Postet 22.03.08 kl 23:23
Postet 22.03.08 kl 23:35
Her er en artikkel, riktignok om bygging av akvarie, men du finner ihvertfall noen råd om hvordan du skal gå fram ved liming.
Glass får du kjøpt tilskåret hos glassmester om du ikke vil gjøre det selv. Husk å få minst samme tykkelse på glasset som det som var fra før. Vær også nøye med å bruke silikon beregnet for akvariebruk, hvis ikke kan du forgifte fiskene dine.
Lykke til med jobben.
Glass får du kjøpt tilskåret hos glassmester om du ikke vil gjøre det selv. Husk å få minst samme tykkelse på glasset som det som var fra før. Vær også nøye med å bruke silikon beregnet for akvariebruk, hvis ikke kan du forgifte fiskene dine.
Lykke til med jobben.
Postet 23.03.08 kl 00:31
Postet 23.03.08 kl 15:01
Postet 23.03.08 kl 16:54
Endret: 23.03.08 kl 16:54
Postet 23.03.08 kl 16:58
Postet 23.03.08 kl 16:59
Postet 23.03.08 kl 17:32
BilloHvis du gjør godt rent for gammel silikon på hele kortsiden og silikonerer på et 6mm glass like stort som kortsiden på innsiden skal ikke dette være det minste problem. Jeg gjorde dette for 4 år siden og akvariet er fortsatt tett.
åja...
så hvis jeg silikonerer et 6mm glass på innsiden så vil det gå fint? liksom hva med utsiden da?
Postet 23.03.08 kl 19:17
Postet 23.03.08 kl 20:27
Postet 23.03.08 kl 21:29
Det beste er vel
å kjøpe et identisk glass (som det knuste). fjern all silikon i skjøtene og lim det nye glasset med akvariesilikon inn i stedet for det gamle.
Du kjøper bare vanlig floatglass hos glassmesteren i samme tykkelse som det som står der. Akvariesilikon finner du på akvariebutikken. Bruk fyrstikker for å skape korrekt avstand 8plass til silikonet).
Søk på forumet her så finner du masse tips om sammenliming av glass med silikon.
Det ligger f.eks. en artikkel her hvor deler kan være interessante for deg;
Bygge akvarium selv
Du kjøper bare vanlig floatglass hos glassmesteren i samme tykkelse som det som står der. Akvariesilikon finner du på akvariebutikken. Bruk fyrstikker for å skape korrekt avstand 8plass til silikonet).
Søk på forumet her så finner du masse tips om sammenliming av glass med silikon.
Det ligger f.eks. en artikkel her hvor deler kan være interessante for deg;
Bygge akvarium selv
Postet 23.03.08 kl 21:44
Cyberbob66å kjøpe et identisk glass (som det knuste). fjern all silikon i skjøtene og lim det nye glasset med akvariesilikon inn i stedet for det gamle. Du kjøper bare vanlig floatglass hos glassmesteren i samme tykkelse som det som står der. Akvariesilikon finner du på akvariebutikken. Bruk fyrstikker for å skape korrekt avstand 8plass til silikonet). Søk på forumet her så finner du masse tips om sammenliming av glass med silikon. Det ligger f.eks. en artikkel her hvor deler kan være interessante for deg; [URLBLOCK1]
jeg har ingen problem med å skifte det gamle glasset mot en ny.. jeg kan gjøre det, men jeg er litt redd for at jeg limier og plasserer glasset feil. så blir akvariet kankje ødelag, det er litt stress. men hvis jeg bare limer en glass som passer på innsiden og lime det på det gamle glasset, syns det er lit mindre arbeid og lettere og sikrere.. det kan se litt styggut, men jeg skal kjøpe ny akvarie til salongen og bruke denne karen her som yngel kar og reker osv...
takk
Postet 23.03.08 kl 22:26
Jeg ville aldri begynt å reparere en skade på ett kar med såpass mye vann, uten å vite hve jeg holdt på med.
Å lime en glassbit til det ødelagte glasset, det er en porvisorisk løsning, som skjelden holder over tid.
Det eneste å gjøre er å fjerne det ødelagte glasset, og å lime inn ett nytt glass med eksakt samme måt\ tykkelse som det ødelage.
Husk at det å lime kar, kan være en utfordring. Det skal ikke alt for mye til av kluss, før en står der med anklene i vann når ting etterhvert punkterer.
Så om du skal lime inn ett nytt glass, sørg for at alle flater er renset grundig, og at fugene legges skikkelig. Ingen luftlommer og slikt kan befinne seg i fugene, dette vil da svekke hele sulamitten.
Glatt helst ike ut fuger med såpevann, slik en ellers gjør. Såpe + fisk er en dårlig kombinasjon
Å lime en glassbit til det ødelagte glasset, det er en porvisorisk løsning, som skjelden holder over tid.
Det eneste å gjøre er å fjerne det ødelagte glasset, og å lime inn ett nytt glass med eksakt samme måt\ tykkelse som det ødelage.
Husk at det å lime kar, kan være en utfordring. Det skal ikke alt for mye til av kluss, før en står der med anklene i vann når ting etterhvert punkterer.
Så om du skal lime inn ett nytt glass, sørg for at alle flater er renset grundig, og at fugene legges skikkelig. Ingen luftlommer og slikt kan befinne seg i fugene, dette vil da svekke hele sulamitten.
Glatt helst ike ut fuger med såpevann, slik en ellers gjør. Såpe + fisk er en dårlig kombinasjon
Postet 24.03.08 kl 11:30
Frank AngellJeg ville aldri begynt å reparere en skade på ett kar med såpass mye vann, uten å vite hve jeg holdt på med. Å lime en glassbit til det ødelagte glasset, det er en porvisorisk løsning, som skjelden holder over tid. Det eneste å gjøre er å fjerne det ødelagte glasset, og å lime inn ett nytt glass med eksakt samme måt\ tykkelse som det ødelage. Husk at det å lime kar, kan være en utfordring. Det skal ikke alt for mye til av kluss, før en står der med anklene i vann når ting etterhvert punkterer. Så om du skal lime inn ett nytt glass, sørg for at alle flater er renset grundig, og at fugene legges skikkelig. Ingen luftlommer og slikt kan befinne seg i fugene, dette vil da svekke hele sulamitten. Glatt helst ike ut fuger med såpevann, slik en ellers gjør. Såpe + fisk er en dårlig kombinasjon ;)
hei
jeg lurer på om jeg kan vaske kantene på glasset med white sprit (lacknafta) eller må jeg bruker rødsprit?
takk
Postet 28.03.08 kl 17:36