Kan man bruke bare ett lysrør i en dobbel armatur ?

etter litt lesing frem og tilbake har jeg funnet ut at de lysrørene som følger med som standard på juwel-kar gir for sterkt lys til at scalare og rød kurvciklide trives. Jeg har masse planter og litt flyteplanter uten at det hjelper, fiskene har bare fargene "på" når de er bakerst/innerst i karet under sverdplantene.

tenkte rett & slett å ta ut day-lite røret foran, for det er rikelig lys med bare det bakersterøret på, men er skeptisk til å la den ene delen av armaturen stå uten noe i som beskytter mot vann/kondens.

noen som vet om dette er trygt å gjøre ?
Går det ikke an å sette inn svakere lysrør da?
For å unngå kondens så kan du vel dekke over holderne med plast eller noe, men har du sjekket om det er mulig å fjerne bare ett av lysrørene? Enkelte armatur er konstruert slik at begge slutter å lyse om ett kobles ut. Det skulle i såfall være mulig å skjerme av på annet vis, feks med en reflektor som snus opp ned eller ved å plassere noe annet som skjermer for lyset. Må selvfølgelig tåle både fukt og varme.

En annen idè er å feste noen sugekopper i, eller like over vannflaten i fronten og så feste litt kraftigere flyteplanter (Feks denne) i disse igjen slik at de holder seg på plass. Pass på å ikke bruke noe som fiskene kan vikle seg inn i, fiskesnøre og tynn tråd er skumle greier på den måten. Jeg foreslår heller strips eller litt grovere strikk. De siste må skiftes ut etterhvert siden de morkner.
[
En annen idè er å feste noen sugekopper i, eller like over vannflaten i fronten og så feste litt kraftigere flyteplanter (Feks denne) i disse igjen slik at de holder seg på plass. Pass på å ikke bruke noe som fiskene kan vikle seg inn i, fiskesnøre og tynn tråd er skumle greier på den måten. Jeg foreslår heller strips eller litt grovere strikk. De siste må skiftes ut etterhvert siden de morkner.

Hvorfor i all verden skal flyteplanter festes til sugekopper og annet som du sier fiskene kan skade seg med??
Jeg sa at de ikke skulle festes med noe fiskene kan skades av

Grunnen til at de må festes er at de ellerst flyter dit de vil og ikke holder seg der det er behov for dem. Ihvertfall om det er normalt med sirkulasjon i overflaten.
Nei, jeg tror ikke det er mulig å koble ut ett rør fra juwel-armaturet, da det slik jeg har forstått det, er en forkobling for begge rørene.

Du har da noen valg;
Mer flyteplanter.
Mer sjulesteder nede i karet.
Rør med svakere lys (færre lumens)
Fjerne reflektore.
Evt justere reflektorne slik at mye av lyset rettes ut av karet, i stedet for ned i karet.

Men jeg ser ikke bort i fra at fiskene vil vennes til lyset etterhvert, og få sin gamle fargeprakt Så fremst da denne kan fremmes i lyset fra rørene
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap