Trøbbel med 2224

Uff, nå får jeg helt panikk her! Byttet vann og stanset Eheimen for å rense insuget. Da jeg satte den igang igjen hadde den masse luft, og jeg ristet litt for å få det ut. Men nå ser det ut til at all gørra kommer ut!! Vannet er plutselig helt gråbrunguggent, og jeg ser tydelig at det kommer fra utblåset. Kan noe ha forskjøvet seg i filteret? Som dere skjønner: er i akutt nød her....
Trøbbel med 2224
Hei.Stopp den igjen og sjekk at alt ligger riktig,så starter du den igjen..
At det kommer gørr ut i vannet etter et pumpestopp er ikke uvanlig. Ofte er det gørr som ligger igjen i slangene (utslangen), som da blir med vannet ut pga. økt vanngjennomstrømning eller pga. luftbobler som rører opp i det.
I slangene til filteret ditt dannes det et belegg som består av av avleiringer av fine partikler, bakterier og alger. Når du stopper pumpa og starter den igjen kan vannstrømmen rive dette belegget løst og det kommer da ut i akvariet gjennom utblåsningsrøret.

For å unngå dette må du rengjøre slangene med jevne mellomrom. Enten ved hjelp av spesielle slangebørster eller f eks en hyssing med litt tørkepair eller noe annet i enden som du drar gjennom slangene. En annen måte er å holde en nylonstrømpe foran utblåsningen når du starter filtret igjen.
Takk for fine innspill

Åpnet opp filteret, men kunne ikke se noe rart der. Men dette er min første åpning av mitt første utv filter, så det er ikke godt å si.

Høres jo igrunnen logisk ut det med at det rives løs en del gugg fra slangene når man setter igang. Hver gang jeg rugget litt på filteret og det kom luft, kom det også en ny "rap" av gugge. Men SÅ mye? Hele karet er tåkelagt, og jeg ser ikke bakveggen. Stakkars fisk Har ikke hatt filteret mer enn ca 1 mnd (kjøpt nytt), samler det seg så mye dritt i slangene på så kort tid? Hvor ofte renser dere slangene?
Har hatt denne tåka flere ganger, borte etter 2-3 timer, filteret super det i seg igjen. Mine fisker har ikke brydd seg om tåka i det hele tatt.
Den guggen er sikert borte i morgen. Ser fælt ut men gi det litt tid. Så lenge pumpen går fint så ville jeg ikke bekymret meg.
Jeg får full tåke hver gang jeg fikler med Sera-filteret. Det tar sin tid før det legger seg, og jeg forsøker å legge inn et ekstra vannbytte dagen etter. Med så mye gørr å fordøye for et filter, kan det gi en ganske høy mengde nitrat i vannet etterpå.
Forresten har jeg også det samme problemet når jeg har fiklet med Fluval-filtre. Jeg aner ikke hvordan det er med Eheim-filteret ennå, ettersom det er så nytt i huset. Jeg tror dette er et fellesproblem med utvendige filtre, rett og slett, og jeg opplever det som verst de gangene jeg må riste luft ut av filteret, ja.
Det har heldigvis lagt seg litt nå, så det er nok bra igjen til i morgen. Javamosen ser ikke ut da, bare sorgen, men får håpe SAE'ne tar seg litt av det.

Skjønner at dette tydeligvis er helt normal oppførsel av filteret, var bare ikke helt forberedt på denne ulempen, så jeg fikk litt panikk Takk for all hjelp!
Tilfeldig bekjentskap
© Tina Arntsen
Reklame for plussmedlemskap