Hvilken type utvending pumpe/ filter er best ??

Hei , så at min gamle utvendige pumpe snart er klar for utskiftning, lurer da hvilken som er best nå ?? Skal bruke den i et 350 liters kar med discus, Det er noen år siden jeg har hatt akvariet i gang , så jeg er litt utdatert hva som er best for tiden
Eheim blir aldri feil mener jeg
Det er vel først og fremst snakk om hvilken Eheim modell man synes er best.
Pumpe
Har dere en modell dere vil anbefale ??

mvh

Kjetil
Selv ville jeg nok gått for en 2028, sammtidig som jeg siklet på en 2078.
Jeg har Eheim 2128 og Eheim 2078 i 400-litringen, og er strålende fornøyd med begge.
Skulle jeg valgt på nytt hadde jeg nok kjøpt to identiske filter, og sansynligvis hadde blitt 2028 og 2128.
Har i ettertid av kjøpet av 2078 funnet ut at det er mye elektronikk der som ihvertfall ikke jeg har bruk for, og det betyr nok også at muligheten for feil er desto større.

Uansett vil jeg anbefale to "middels" store filter fremfor f.eks et 2080. Da har du et back-up filter hvis det skulle skje noe (driftstans, rengjøring etc) med det ene.

Fordelen med to like filter viser seg også hvis man skal ha reservedeler liggende på lur.
Eheim er veldig bra det.
Tetratec er bra det og, så sparer du noen kroner og, så kanskje kan du gjøre noe fint for fruen

Jeg har en Eheim pro 2 2028 og et Tetratec EX 1200. To pumper som er beregnet for så og si like karr. Synes i grunn de virker akkurat like fint. Tar jeg ikke riv ruskende feil så tror jeg at Tetratec'en har et større volum. Ingen av de bråker i det hele tatt. Må kanskje innrømme at Eheimen har hakket mer "kvalitetsfølelse" over seg. Litt mer eksklusiv plast kanskje :P

Min oppfatning er at begge filtrene er gode og så langt meget driftssikre.
Pumpe
Tusen takk alle for tips , jeg tror jeg kommer til å kjøpe Eheim 2028, da denne har inkl , filtermateriale og en grei pris

mvh

Kjetil
Trygve Lillefosse
Selv ville jeg nok gått for en 2028, sammtidig som jeg siklet på en 2078.


Jeg ble anbefalt 2028 her inne, og jeg må få si, det filteret er en sann gave fra oven.
Jeg er mer enn fornøyd med det så langt!
Er vel for tiden også kampanjetilbud på disse filtrene på webzoo.
Kjetil Sund
Hei , så at min gamle utvendige pumpe snart er klar for utskiftning, lurer da hvilken som er best nå ?? Skal bruke den i et 350 liters kar med discus, :)


Har selv 2028 i min 250 liter, men har ikke diskus i karet. Har hørt at man bør "snu karet" 4 ganger pr. døgn ved diskus hold. Så da ville jeg nok ha valgt en større pumpe eller gått for to utvendig pumper.
Tilfeldig bekjentskap
© Lisbeth
Reklame for plussmedlemskap