Lys

Hei jeg lurer på hva som er det beste lyset i et akvarie både for fisk og planter selv liker jeg gult men har hørt at hvit lys tingen
Hallo er det ingen som har noe formening om dette temaet
På forum for Teknisk, finner du en tråd som heter: Sparepærer eller glødelamper. Les innlegg 4 av Frank Angell. Jeg skulle så gjerne laget link til deg, men vet ikke hvordan jeg gjør det. Du finner det sikkert.
sheila
Hei jeg lurer på hva som er det beste lyset i et akvarie både for fisk og planter selv liker jeg gult men har hørt at hvit lys tingen

[/QUOTE=sheila]Hallo er det ingen som har noe formening om dette temaet I fare for å fornærme deg, så vil jeg nok si at det neppe er alt for mange kloke hoder som er samlet natt til søndag, og for den del på søndags morgen på forumet
Hasta det så, finner du tilstrekkelig med info om temaet til å kunne ha brukt resten av dagen på å lese om lys og plantekrav her på AF

Men nok om det;
Plantene krever en del lys for å trives. Det gjelder både sammensettingen (fargene) på lyset, og mengden.
Og jo mindre lys en tilbyr plantene, jo viktigere er det at dette er egnet.
Plantenes hovedbehov for lys, finner en i den røde og den blå delen av lysspekteret, og ikke midt i der det gule befinner seg.
Gult lys, er derfor med få unntak uegnet til vårt formål.

Men det er gjerne litt vanskelig å si noe mer konkret om akkurat det lyset du foretrekker, rett å slett da det er ett mylder av rør som kan passe til beskrivelsen gult lys. Noen er helt elendige, noen er bare dårlige, noen få kan fungere, og noen ytterst få vil fungere bra.
Det hadde vært så mye lettere å si noe konkret om lyset ditt, om vi viste hva for et lys det var som er i bruk

Hvitt lys, det er ett kapittel for seg selv. Strengt tatt finnes det ikke hvitt lys, men lys som går fra usynlig UV-stråling, videre til blått lys, og så jobber lyset seg i alle regnbuens farger forbi rødt.
Hvitt er har lysgudene rent glemt
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Brohjem
Reklame for plussmedlemskap