Ny varmekolbe.

Hva slags varmekolber har dere, og hvordan er dere fornøyd med dem?
Jeg trenger ny varmekolbe, og har sett litt rundt på de forskjellige som er å få. De merkene jeg har "blinket" ut er følgende: Jäger, Tetratec, Tronic fluval og Thermal.
Krav jeg stiller er:
Den skal være enkel å stille inn på riktig temperatur.
Den skal være fullt nedsenkbar.
Den skal ha pilotlampe for av/påfunksjon.
Den skal holde nøyaktig temperatur.

Kolben skal brukes i en 180liter. Jeg hadde en Aquastabil på 150W, som jeg måtte ta ut siden termostaten ikke var til å stole på lenger, og erstattet den med en VisiTherm-kolbe fra Aqarium Systems, som jeg hadde liggende. Denne er på bare 50W, og står PÅ veldig mye, men ser ut til å holde temperaturen jevn. (Dette merket har jeg ikke funnet for salg noe sted). Den jeg har er nok en eldre modell.

Hvor mange Watt bør kolben være på, og hva følger med de forskjellige kolbene som f. ex holder, sugekopper og beskyttelse?
Håper noen vil hjelpe meg med valget.

Selv har jeg pr dato kun Jäger-kolber, rett å slett da de andre merkene har skuffet meg på en eller flere måter.

Skulle jeg forsøke noe annet i dag, ble det Aquarium System sine kolber som kalles "polymer".
Vet at mange er fornøyde med disse, og siden kolbene er uknuselige, kan jeg sikkert spare noen kroner på sikt også

Hvor mange W som trengs, er ofte litt vanskelig å si uten å vite mer om karet.
Er det utrustet med mye lys, er det mye varme fra dette, og en mindre kolbe trengs.
Er det ett rom som er generelt varmt, og lite utsatt for kald snik-trekk, trenger en naturlig nok mindre varme enn om karet står i en kjølig kjeller.

Ut i fra egne forhold, ville jeg klart meg med en kolbe på 75-100W her, vintertid. Sommertid, kunne jeg vel strengt tatt hatt mer nytte av ett kjøle-system
Takk for svar.
Jeg ville også tro at 100W vil klare seg, siden kolben på 50W holder temperaturen så jevn. Temperaturen i karet har ikke vært lavere enn 22grader om morgenen før lyset kommer på i hele vinter, enda det står under et vindu og temperaturen i rommet har en sjelden gang vært nede i 17grader før vi begynner å fyre. Vi har jo ikke akkurat hatt noen fimbulvinter i år heller.

Har forresten de fleste kolber lampe som lyser når den er på? Og følger det alltid med sugekopper og holder?
Hvem forhandler Aquarium system?
Indikatorlampe er noe jeg selv ikke bryr meg alt for mye om. Ville faktisk selv foretrukket at disse ikke var der, jeg :p

Er faktisk litt usikker på om det er indikatorlampe eller ikke på kolbene fra Aquarium systems, siden disse er laget på en annen måte enn de vanlige i glass.
Det er jo ikke all plast en greier å lyse gjennom

Tror det er Webzoo som har mest varer fra Aquarium system i sitt sortiment.
Takk, det stemmer, fant den hos WebZoo nå. Jeg er litt opphengt i dette med indikatorlys, liker å se at det lyser, da er det liksom i orden (tror jeg).
Har akkurat kastet en Jager kolbe der indikatoren lyste, men det ikke kom varme.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap