Eheim 2180, nok til 750 liters?

Hei hei.

Jeg kjøpte dette til akvariet mitt på 750liter; Eheim 2180 og komplett pakke med filtermaterialer. Inneholder 2x2 liter EhfiMech, en grov filterplate, 4x2 liter EhfiSubstrat Pro og en fin filterplate.

Er dette nok? Jeg har planer om å ha malawi ciklider i akvariet etterhvert. Pumpen filtrerer 1700liter vann i timen ifølge produktbeskrivelsen.

Foressten veldig kjekt med innebygd varme i pumpen!

-Lisa Marie-
hei har selv en slik pumpe til et 450 liter.
Ville bare si at du må være litt forsiktig med den "pumpesaken" på den.
Du vet den som du skal pumpe luften ut og vannet inn med.
Klarte utrolig nok å knekke min. Trykket ikke hardt eller noe, men hadde luft i ene slangen så holdt på en liten stund noe den tydeligvis ikke tålte.
Har hørt i ettertid at dersom man ikke får vannet til renne av seg selv etter noen trykk så bør man prøve noe annet.

Synes det høres litt rart ut egentlig. Ikke står det noe om det som jeg så bruksanvisningen heller. Men det er nå min erfaring
På tidligere modeller av 2180 er det noen, meg selv inkludert, som har opplevd at håndpumpemekanismen knekker. Produksjonsfeil som Eheim har utbedret på nyere modeller, men jeg vet ikke akkurat fra når. Jeg fikk ny på garantien, men bruker den nye nå veldig forsiktig. ref:

http://akvaforum.no/forum.cfm?forum_id=1060&thread_id=34358

Knekker håndpumpeenheten kan du også fort få skader på membranen som pumpa er festet til. Det kan være dyrt og vanskelig å reparere for mange.

Jeg kjører en av mine 2180 på en 325 og det går fint.
beklager, jeg svarte litt feil. Du spurte om det er nok. Eheim sier at det er til kar opp til 1200 liter, men det ar jo helt avhengig av fisketyper og belastning. For Malavi vil kanskje noen foreslå tilleggssirkulasjon, men filterkapasiteten bør gå bra.
Tusen takk for svar

Josti
På tidligere modeller av 2180 er det noen, meg selv inkludert, som har opplevd at håndpumpemekanismen knekker.


Takk for advarsel Denne jeg kjøpte skulle visst i følge butikken være den nyeste modellen. Har pumpen i sving nå, men måtte trykke en del ganger for å få vann i.. Men merket ikke noe problematisk ved dette..

Josti
beklager, jeg svarte litt feil. Du spurte om det er nok. Eheim sier at det er til kar opp til 1200 liter, men det ar jo helt avhengig av fisketyper og belastning. For Malavi vil kanskje noen foreslå tilleggssirkulasjon, men filterkapasiteten bør gå bra.


Med tilleggssirkulasjon, hva mener du? En pumpe ekstra som filtrerer vannet, eller bare en som lager bevegelse? Er dette noe en kan se an etterhvert om en trenger?

Jeg mente kun for bevegelse ja, men andre svarer forhåpentlig bedre på dette. Jeg driver ikke med Malawi.
Tilfeldig bekjentskap
© Martina Rozinek
Reklame for plussmedlemskap