Kan jeg strupe utblåset på utvendig pumpe?

Jeg har et eheimfilter, 2226 (tilsvarer 2026, bare en nyere modell enn mitt) som jeg tok en skikkelig rens på i går for første gang på 2 år... dvs, bytta ut blåfiltermatte, vasket forsiktig ut overflødig grums (behold en del for bakterienes skyld!) og byttet ut slangene. Men herregud, for en kraft det ble! Det er jo storm i akvariet nå!

Kan ikke huske at den var så kraftig når jeg starta den for 2 år siden, men det var den jo helt sikkert. Jeg vil ikke bruke et utblås som fordeler i stråler, jeg ønsker å ha utblåset samlet og det blir jo en veldig kraftig konsentrert stråle. Men på pumpa har jeg jo disse "hendlene" jeg kan lukke og åpne når slangene skal kobles fra. Men kan jeg lukke de sånn halveis så det struper styrken? Vil det gjøre at pumpa må jobbe mer og bli utslitt? Og må jeg i så fall lukke like mye på både innsug og utblås, eller kan jeg lukke kun på utblås?

Pumpa går i en 250L og burde være akkurat passe siden pumpa anbefales til kar opp til 350L. Burde jo ikke være for kraftig for en 250L?!

Ps. Jeg har søkt på forum om dette uten å finne svar og laangt bak i hodet mitt er det noe som sier meg at jeg kanskje har spurt om dette for lenge siden uten å huske svar.. beklager i tilfelle det er riktig, jeg har i alle fall ingen anelse om hva svaret kan ha vært og håper noen kan hjelpe meg
Jeg kopierer bilde fra en tidligere tråd om det samme. Dette gjelder Eheim 2026, så jeg vet ikke om din pumpe ser likedan ut?

Hvis du ser på bildet er, så er det en grå spak mellom slangefestene oppå pumpelokket. Denne spaken kan du dra littegrann i, mot deg og da strupes vannstrømmen litt. Jo mer du drar, jo mere dempes vannstrømmen, inntil den er helt avstengt. Om du synes det blir for mye sirkulasjon og "trøkk" med dette filteret, kan du altså strupe vannstrømmen littegrann med spaken.

[External Image]
Min pumpe er av en litt eldre modell så den har ikke den funksjonen du viser på bilde

Min pumpe har en åpne/lukke kran på hvert slangefeste. Men hvis man kan gjøre det som du sier på den nyere utgaven uten at det gjør at pumpa sliter, bør jeg vel kunne gjøre det på min også?!
Fant bilde av pumpa på nett, der ses de kranene på toppen av huset. Vet ikke om jeg fikk til med bilde, i så fall lenke til bilde
Lro
Min pumpe er av en litt eldre modell så den har ikke den funksjonen du viser på bilde :( Min pumpe har en åpne/lukke kran på hvert slangefeste. Men hvis man kan gjøre det som du sier på den nyere utgaven uten at det gjør at pumpa sliter, bør jeg vel kunne gjøre det på min også?!


Å ja men da er det jo enkelt. Jeg så bildet du linket til ovenfor.
Da er det jo samme løsning som på Eheim 2224 og 2222! Det er enkelt Den venstre spaken (når du ser filteret forfra) kan du dra i, så struper du vannstrømmen. Det står i filterets bruksanvisning at det er den venstre man skal bruke for å dempe strømmen.
Jeg har gjort det på nesten alle mine 2224
Kjøpte denne pumpa for 10 år siden, minst! Bruksanvisning har forsvunnet for lengst.. og derfor jeg ikke visste om pumpa ville tåle å strupes. De er jo ikke billige disse pumpene så turte ikke bare prøve meg fram liksom

Men så utrolig bra, da drar jeg til den ene litt så det blir litt mindre storm i karet!

Takk for rask hjelp mona
Jeg vil tro alle pumper som strupes får større belastning? Et sted må jo trykket gå men om det er pakninger eller motor som får det verst vet jeg ikke. Jeg har ihvertfall lest det et eller annet sted så jeg ville heller satt en "spreder" på sluttstykket.
Børge Johannessen
Jeg vil tro alle pumper som strupes får større belastning? Et sted må jo trykket gå men om det er pakninger eller motor som får det verst vet jeg ikke. Jeg har ihvertfall lest det et eller annet sted så jeg ville heller satt en "spreder" på sluttstykket.


Huff, ikke si det da? Jeg vil absolutt ikke sette på en sånn spreder. Har det i et annet kar og er ikke spesielt fornøyd...

Andre som har synspunkter på dette?
Plussmedlem
Lro
Kjøpte denne pumpa for 10 år siden, minst! Bruksanvisning har forsvunnet for lengst..

En av de tingene som er bra med Eheim er alle opplysninger som er tilgjengelig på Eheim.de.
Bruksanvisningen til 2226, for eksempel
Se side 9 om "water flow".
Børge Johannessen
Jeg vil tro alle pumper som strupes får større belastning? Et sted må jo trykket gå men om det er pakninger eller motor som får det verst vet jeg ikke. Jeg har ihvertfall lest det et eller annet sted så jeg ville heller satt en "spreder" på sluttstykket.


Nei, det der er tull. Du har lest akkurat samme gale "ryktet" som du nå sprer videre uten å vite om det er sant engang. Hver gang noen skriver det, så leses det av titalls andre, som i sin tur forteller feil info videre.

Det står i Eheims bruksanvisning at man kan tilpasse strømmen etter behov med nettopp denne funksjonen (spaken). Det er klart det skal gå an! Man kan det på omtrent alle filtere, se bare f.eks. innvendige.
Alle filtere har vel en eller annen funksjon for dette. Det hadde vært utrolig merkelig om man aldri kunne justere vannstrømmen etter individuelle behov på utvendige filtere!
Loomis
En av de tingene som er bra med Eheim er alle opplysninger som er tilgjengelig på Eheim.de. [URLBLOCK1], for eksempel :) Se side 9 om "water flow".


Nettopp det jeg skrev. Venstre spak. Ikke høyre. Altså spaken for UT-strømmen fra filteret.

Fra Eheims bruksanv:
Note: The water flow from the pump can be controlled by
using the tap only on the pressure side (OUT).

ATTENTION: Never reduce the pump output by closing
the tap on the suction side (IN).
Plussmedlem
mona o
Nettopp det jeg skrev. Venstre spak. Ikke høyre. Altså spaken for UT-strømmen fra filteret.

Ja, jeg var ikke uenig
Og nå har hun også bruksanvisningen for seinere bruk, og eventuelle andre problemer
Da er jeg atter overbevist og flott at jeg har fått tak i bruksanvisninga

(jeg fant ingen bruksanvisning når jeg søkte etter 2226 på nettet....)
Takk!
nå spør jeg litt dumt her kanskje. Men hvorfor har man muligheten til å strupe innsuget hvis man aldri skal gjøre det? Hvorfor lage en spak der...

Ser på en JBL 500 nå, og den har små kraner på innsuget og ut-"sprutet" (med mangel på bedre ord). Altså tenker man litt etter så vil jo innsuget begrenses automatisk da man ikke får vannet fort nok ut.
Dammed
nå spør jeg litt dumt her kanskje. Men hvorfor har man muligheten til å strupe innsuget hvis man aldri skal gjøre det? Hvorfor lage en spak der...


Spaken skal brukes når du skal koble slangetilkoblingen fra filteret ved vedlikehold. Da stenger du for vannet for å unngå at akvariet blir tomt

Dammed
Ser på en JBL 500 nå, og den har små kraner på innsuget og ut-"sprutet" (med mangel på bedre ord). Altså tenker man litt etter så vil jo innsuget begrenses automatisk da man ikke får vannet fort nok ut.


Innsuget begrenses automatisk ja. Grunnen til at man IKKE skal strupe på innløpet er at da er det stor fare for at pumpe blir stående å piske luft. Det går mer vann ut enn det kommer inn
Dammed
nå spør jeg litt dumt her kanskje. Men hvorfor har man muligheten til å strupe innsuget hvis man aldri skal gjøre det? Hvorfor lage en spak der... Ser på en JBL 500 nå, og den har små kraner på innsuget og ut-"sprutet" (med mangel på bedre ord). Altså tenker man litt etter så vil jo innsuget begrenses automatisk da man ikke får vannet fort nok ut.


Hvis du lurer på hvorfor jeg ikke skjønte at jeg kunne gjøre det siden de spakene var der? Jo fordi disse spakene bruker jeg når slangene skal stenges av ved rensing av pumpa, slangebytte osv. Altså trodde jeg de spakene var der kun for å lukke!
nei nei, trøtte hodet mitt skjønte ikke hvorfor spaken var der i det hele tatt... Ikke noe med deg å gjøre Lro.


Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap