Hvilken pumpe passer til kampfisk?

jeg har lyst på en liten pumpe som ikke ødelegger for skumredene hans og gjør at han trives. tullingen er gladest når han ikke har pumpe, men det resulterer i for mange vannbytter for min del.

jeg har sett på denne og tror jeg har hatt denne før om jeg ikke tar helt feil. 150 liter vann i timen sier meg egentlig ikke stort..

hva bruker dere i akvarium under 60L til kampfisk?
Hvor stort er karet ditt da? I mine 60 litere bruker jeg fluval 2+ og eheim 2006 (?) i det ene, og utvendig Tetratec ex 700 i det andre. Da mine gikk i 20 liter, brukte jeg fluval 1+, men denne var litt vel kraftig. Har god erfaring med filtre fra jepo og eheim, de suger over så stort område, og med utblåset vendt rett mot veggen, forstyrrer de ikke fisken mye
Hvis det ikke blir for mye arbeid for deg osv. kan du jo kansje satse på diy. hjørnefilter. Det har jeg i mitt 30 liters akvarie. Styrken på utblåset er satt på ett minimum så det er lite bevegelse i vannet. Dette fungerer knallbra, og ikke en krusning på vannoverflaten.

kan også legge til at disse hjørnefilterene har ett mye større "bakterie volum" enn hva innefiltere har.
fluval 2+ har jeg selv i 60 literen, så om 1+ er noe i samme retningen vet jeg at kampfisken ikke vil ha den hvertfall

akvariet det er snakk om er bare 12 L, men pumpa skal brukes i 40 L om ikke så lenge.

diy hadde sikkert passet finfint i 40 L, men i 12 L er det ikke plass :P

så jeg vil først og fremst ha noe som passer til 12 L, men jeg får vel ikke satt utblåset mot veggen om jeg velger den eheim-pumpa jeg har lagt med i linken i første innlegg?
når jeg tenker meg om så lager den masse bevegelse i vannet den eheim kompakt 300 som jeg vurderte. gjør den ikke? jeg haaar hatt denne før, men jeg husker uansett ikke og da hadde jeg den ikke på lavest hastighet fordi jeg hadde guppy.

noen som har et konkret forslag (gjerne med link) til hva jeg kan/bør bruke?

jeg er også ganske så forvirra når det gjelder innvendig/utvendig filter og alt det der. jeg har bare hatt sirkulasjonspumpe jeg trenger jeg bare det?
jeg prøver å mase eeen gang til på dere

jeg har tenkt å bestille en del ting fra nett og blant annet ny pumpe. og noen av de andre tingene har jeg tenkt å få så fort som mulig, MEN jeg har lyst på noen erfaringer fra folk om pumper først.

så snille dere alle: har dere en liten pumpe som ikke blåser fisker og planter til bortvekkistan.. og vil dere annbefalle den til meg da?

ps: spørsmål stilt med verdens søteste hundeøyne
I mine 60 litere har jeg tetratec ex 700, det er kraftig, men fisken er fornøyd, og i det andre har jeg fluval 2+. Det funker sikkert godt det og, men tar stor plass i karet, og rommer ikke like mange bakterier som et utvendig filter, så var jeg deg, hadde jeg gått for et utvendig=)

Jeg ville ikke kun hatt sirkulasjonspumpe når det du trenger er noe som renser vannet=)

oj sorry, så ikke at akvariet var på 12 liter:P Der har jeg ingen tips
Maretard
I mine 60 litere har jeg tetratec ex 700, det er kraftig, men fisken er fornøyd, og i det andre har jeg fluval 2+. Det funker sikkert godt det og, men tar stor plass i karet, og rommer ikke like mange bakterier som et utvendig filter, så var jeg deg, hadde jeg gått for et utvendig=) Jeg ville ikke kun hatt sirkulasjonspumpe når det du trenger er noe som renser vannet=) oj sorry, så ikke at akvariet var på 12 liter:P Der har jeg ingen tips


takk for at du forsøkte i alle fall
12 liter =
Enkelt, rimelig og blåser ikke bort noe. Og er strøkent til ynglekarr når du ikke lenger har bruk for karret til kampfisken...
Trenger ei luftpumpe i tilleg, (i tilfelle du ikke kjenner disse) Synes det funker fint med
Luftpumpe til kampfisk blir vel litt overflødig, i hvertfall i et 12 literskar der filteret kommer til å lage bevegelse i vannoverflaten:P
Maretard
Luftpumpe til kampfisk blir vel litt overflødig, i hvertfall i et 12 literskar der filteret kommer til å lage bevegelse i vannoverflaten:P


Jeg annbefalte ett LUFTDREVENT filter , litt vanskelig å få det til å fungere uten luftpumpe (kanskje sitte og blåse i slangen hele dagen... burde gi bra plantevekst.. tenk på all den co2'n :P)
bråker ikke luftpumpene noe inn i "granskauen"?
det gjør hvertfall den jeg har plassert lengst inne i skapet..

hvordan er det med den du reklamerer for Digi ?
Digi
[QUOTE=Maretard]Luftpumpe til kampfisk blir vel litt overflødig, i hvertfall i et 12 literskar der filteret kommer til å lage bevegelse i vannoverflaten:P


Jeg annbefalte ett LUFTDREVENT filter , litt vanskelig å få det til å fungere uten luftpumpe (kanskje sitte og blåse i slangen hele dagen... burde gi bra plantevekst.. tenk på all den co2'n :P)

Ok, det så jeg ikke:P Men det med å sitte å blåse hele dagen var en god idé
Tinelise
bråker ikke luftpumpene noe inn i "granskauen"? det gjør hvertfall den jeg har plassert lengst inne i skapet.. hvordan er det med den du reklamerer for Digi ? :)


Pumpa er dønn stille den, og strøypa ned lufta så en bare hører noen små plopp plopp fra filteret, sover som en stein med den lyden 1 meter fra hue .
ahh! supert! jeg skal ha den etter hvert hvertfall. jeg har nemlig sett litt på den, men regna med at den ikke var sååå stille
men da så
Plussmedlem
Jeg har denne i et kampfisk-kar.
Den bråker ikke, tar liten plass og kan reguleres.
Loomis
Jeg har [URLBLOCK1] i et kampfisk-kar. Den bråker ikke, tar liten plass og kan reguleres.


Loomis. Er denne elektrisk?? ) Jeg har lyst på elektrisk filter til min kampfisk, karet "bollen" er på nesten 20 liter... Har luftdrevent filter nå. Men vil ha elektrisk da de blir mye bevegelse i overflaten med ALLE de tusen bubblene :p
Shlush
Loomis. Er denne elektrisk?? :)) Jeg har lyst på elektrisk filter til min kampfisk, karet "bollen" er på nesten 20 liter... Har luftdrevent filter nå. Men vil ha elektrisk da de blir mye bevegelse i overflaten med ALLE de tusen bubblene :p


Den er elektrisk..
Men trenger ikke være tusen bobler fra luftdrevet filter, bare å strøype ned luften det, så lenge det er akkurat nok vannbevegelse til at bakteriene trives i filteret holder det.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap