Utvendig filter, for dummies...

Jeg har overtatt et utvendig filter. Jeg har aldri hatt utvendig filter før, og føler jeg har sååå fancy utstyr nå altså. hehe

Merket er Am-Top. Jeg tok bilde av esken, hvis det har noen betydning. Det jeg lurer på er dette greiene den er fyllt med. I de to nederste skuffene (det er tre av dem) er det små "rør", og i den øverste en liten slags pose med denne grusen. (i tillegg er det her et lag med platevatt og slikt standard skumplast-filter)

Hva er disse rørene og grusen laget av, og hva gjør de med vannet? Kalk?
"Rørene" fordeler vannet jevnt utover slik at vannet kommer i kontakt med mest mulig "grus", som er hvor de viktige bakteriene i filteret sitter. "Grusen" er veldig porøs og har dermed stor overflate og plass til mange flere bakterier enn feks vanlige svamper man finner i innvendige filtre. Vatten øverst er et finfilter for å fjerne partikler fra vannet, denne kan skylles så mye du vil og byttes når det er behov for det uten at det går ut over bakteriene i filteret.
Oj!
Her lærte jeg masse på kort tid. Tusen takk for godt svar!
Bare hyggelig.

Men jeg vet ikke hvor god den "grusen" du har der er, vil tro Eheim sin Ehfisubstrat er bedre, men her kan andre få lov til å bekrefte/avkrefte det da jeg aldri har hatt AM-top.
Litt halvveis oot. Ser det snakkes om efisubstrat, når det gjelder profesjonell biologisk rensing av vann ble løsninger som lignet det ofte brukt tidligere. Men der har man jo gått over til "bioball" lignende løsninger. Slik jeg har forstått det er forskjellen att døde bakterier blir skyldt ut av bioballen og gjør plass til nye "friske" ,mens de blir hengende igjenn lenge i substratløsningene og tar opp plass. Derfor vil jeg annta att en bioball løsning er å foretrekke...
Kjekt å vite.
Da skal jeg legge meg på minnet at det finnes flere typer slik grus, og se på det etterhvert. Da går det jo an å legge en pose med ny grus i filteret, og ta bort den gamle etter en tid når det har fått kjørt seg inn litt.

Takk!
Digi
Litt halvveis oot. Ser det snakkes om efisubstrat, når det gjelder profesjonell biologisk rensing av vann ble løsninger som lignet det ofte brukt tidligere. Men der har man jo gått over til "bioball" lignende løsninger. Slik jeg har forstått det er forskjellen att døde bakterier blir skyldt ut av bioballen og gjør plass til nye "friske" ,mens de blir hengende igjenn lenge i substratløsningene og tar opp plass. Derfor vil jeg annta att en bioball løsning er å foretrekke...
Det er mye jeg kan sette meg inn i skjønner jeg ja... Takk for svar! Det får stå som det er nå en stund, så får jeg se på det. Det finnes helt klart mye kjekt som jeg aldri har visst om.
Jeg kjøpte to Am-top pumper for litt siden og fant ikke noe grus i de

Det er ikke poser med kull kanskje? Hvis det er kull så fikk jeg til råd å ikke bruke det.

Jeg endte opp med å kjøpe bio baller for å fylle opp de tomme kurvene med uten at jeg vil si at det er det beste eller verste i så måte.
Helge
Jeg kjøpte to Am-top pumper for litt siden og fant ikke noe grus i de :-) Det er ikke poser med kull kanskje? Hvis det er kull så fikk jeg til råd å ikke bruke det.
Det er hvit grus, så tror ikke det er kull nei.
Carinus
[QUOTE=Helge]Jeg kjøpte to Am-top pumper for litt siden og fant ikke noe grus i de :-) Det er ikke poser med kull kanskje? Hvis det er kull så fikk jeg til råd å ikke bruke det.
Det er hvit grus, så tror ikke det er kull nei.

Så de ikke på bildet med en gang, nei det er nok ikke kull.
Kanskje jeg kan hjelpe?!
Rørene ligner litt på de jeg har i pumpen min men de er mekanisk/biologisk filtrering, ikke bare mekanisk som de var før altså, de jeg har ligger på denne siden, du kan jo ta en titt om det er noe likhet...
Tilfeldig bekjentskap
© Leif J. Grangård
Reklame for plussmedlemskap