Strøm og utvendig filter (eheim 2224)

Jeg har nå hatt et utvendig filter en stund, og har lagt merke til at det ikke skaper så mye strøm i karet. Først så trodde jeg grunnen var fordi det var tett, men etter å ha fått rensa det litt i dag, har ikke strømmen blitt så mye sterkere. Er det slik at utvendige filter ikke er i stand til å røre så mye i vannet at jeg må kjøpe powerhead i tillegg?

Filteret er ikke tett, det har jeg sjekka
Hvor stort er karet den står i (eller utenfor, da)?
Tror svaret er der.

Dette filteret har en gjennomstrømning uten filtermasse på 500 l/t. Med filtermasse, som atpåtil er innkjørt kan du minst halvere dette ned til 250 l/t. Og det er veldig lite i et 160 liters kar.. Det er nok derfor det oppleves som lite sirkulasjon i vannet.

Filteret er nok et par hakk for lite til et kar på den størrelsen, du kan jo ønske deg et større filter under juletreet
MÅ du ha så mye strøm da? Har du fisker som liker dette spesielt?
Selv kan jeg ikke fordra sterk sirkulasjon i akvariene mine. Jeg blir sur av det Jeg vil at plantene skal stå i ro og fred, ikke svaie hit og dit med strømmen.

Hvordan vannet sirkulerer gjennom karet, bestemmer du med plasseringen og vinklingen av utblåsningsrøret (det med alle de små hullene i). Prøv deg frem med ulike måter og høyder i karet dette er plassert. Du kan dra det ganske langt opp mot overflaten slik at utblåset får vannoverflaten til å bevege seg mer.

Har du passet på at begge de to spakene på filterhusets topp (ved slangeutgangene) er presset helt tilbake, slik at de står helt åpne?
Hmm, det står jo at filteret passer for normalt belastede akvarier opptil 250 L ifølge webzoo.
Grunnen til at jeg synes jeg burde ha mer strøm er fordi det samler seg skitt og grums på bunnen og andre "hard-to-reach" places, noe som er veldig plagsomt. Men men, skal prøve å finne et litt mindre kar, så blir det lettere å vedlikeholde.
Disse anbefalte størrelsene på akvarier kan du ta med en stor klype salt, dessverre. En bør kjøpe filter som er oppgitt å passe kar som er minst dobbelt så store som det en har.

Ellers er jeg enig med Mona, mye strøm er ofte ikke nødvendig så lenge utblåsen skaper bevegelse i overflata, og du ikke har f.eks maller som krever mye strøm i karet.
Jepp, det er nettopp det jeg har gjort. 160L blir noe over halvparten av 250L pluss at jeg har tenkt å trappe ned litt .
Hmm, hvordan unngår jeg at det samler seg grums på bunnen?
Forbedring av pumpehus
Vis du tar av pumpehuset fra filterboksen vil du se at det er et hull som går i mot filterhuset ved utblås gangen!! Ta en bit av blåsvamp eller isopor, gummi og blind dette hulet så vil du se at det blir bedre strøm ut av spylerørene.. Har skjekket en del filtre og synes att det er rart at litt av uttrykket skal gå ned i filter massen igjen på disse Eheim filtrene!! Det er jo skjelden om ikke aldri att utblåsdelen får en blokkering det er jo innsug siden det kan komme fisk, planter, stener som blokkerer. Jeg har gjort dette på mine Eheim filter (2228 og 2326) og dem har ikke tatt skade av det etter et 1/2 års tid...
[External Image]
Bichirmon
Jepp, det er nettopp det jeg har gjort. 160L blir noe over halvparten av 250L pluss at jeg har tenkt å trappe ned litt ;). Hmm, hvordan unngår jeg at det samler seg grums på bunnen?


Tror ikke du skal belage deg på at pumpa får opp all skitten som legger seg på bunnen. Du må nok slamsuge. I det ene karet mitt må jeg slamsuge ukentlig.
Dårlig trykk i eheim 2224
Kjøpte meg en Eheim 2224 for en tid tilbake. Men har ikke vært fornøyd med sirkulajonen i den(målte den helt ned i 70-80l i timen). Har forsøkt å bytte rotor,aksel og lager. Samt forskjellige filter materialer uten noen forbedring. Som siste forsøk på en løsning, før innkjøp av større pumpe.Prøvde jeg å å bytte ut slangene som fulgte med,med helt vanlig hageslange(16mm innvendig mål) Og lagde rør bøyer av vanlig pvc rør på 20mm.
Skal love dere det blei ett annet resultat Nå leverer den faktisk den vann mengden det loves fra Eheim sin side. Står idag i en 250l, hvor både filtrering og sirkulasjon er helt perfekt.

Håper dette kan hjelpe andre
Vil det ha noe for seg å "vaske" slangene innvendig med en slangebørste?

Jeg har også en Eheim 2224, og syns gjennomstrømningen er mye dårligere nå enn den var når jeg startet opp for 8 uker siden. Mitt akvarium er på 120 liter.
Det er altid viktig å se til at slangene er rene og fine. ellers vil pumpen din fort bli litt asmatisk av seg. Siden du bruker pumpa i ett såpass lite akvarium, burde det holde å skylle ut av slangene. Men anbefaler å bytte slangepakke

mvh Matti
Inaktiv bruker
Jeg kjøpte nettopp Eheim 2224 filter og har samme problem. Selv om jeg har utspylingsdelen langt over vannflaten så blir det overhodet ingen bevegelse i vannet. Siden jeg hadde hørt at Eheim var det beste man kunne ha så kjøpt ejeg det merket. Men,nå begynner jeg jo å lure.

Er det slik at fiskene ikke får nok surstoff hvis det ikke kommer masse bobler i vannet? Tidligere hadde jeg et lite dårlig innvendig Eheimfilter og det kom masse bevegelse i vannet av det. Men, siden jeg trodd eat dette filteret ikke var bra nok for 150 liter så kjøpte jeg et bedre....

Har ikke så mange fisker, kun to små elfenbenciklider, men 60 småyngel og forer derfor en del/ofte med for som micromark og artemiapulver, 4 ganger daglig, så jeg trodde kanskje at dette hadde tettet filteret, men jeg renset det og har prøvd alt mulig uten at det har hjulpet det minste.

På forhånd takk for svar
Tilfeldig bekjentskap
© Klaus Steinhaus
Reklame for plussmedlemskap