Ok! da har jeg fått kjøpt meg test sett, nå komemr spørsmålene

Inaktiv bruker
var å kjøpte meg ett test sett i dag, det ble ett JBL COMBI SET , skal kunne teste ph,fe,kh,no2,no3.
men nå lurer jeg da på, hva bør fe, og kh ligge på?
ph'en er jo grei, den skal jo være på det fiskene mine liker
og no2 og no3 skal vell ikke overstige 0,3 etter som jeg har forstått.
høres dette riktig ut, eller er jeg helt på gjorde her nå?
Inaktiv bruker
Her står det litt om vannkjemi. Har du søkt på forumet?
Vannets Fe innhold (jern), er helt avhengig av hvor mye planter du har og hva slags planter det er. Det er derfor umulig å si hva den "skal" ligge på.

Alle andre vannverdier avhenger helt av hva slags fisk du har (ph, kh og gh), så du må nesten gi mer informasjon om det før noen kan si hva dine vannverdier skal ligge på.

Nitritt og ammoniakk skal være NULL. De som har fortalt deg at verdier av nitritt opptil 0.3 er helt akseptabelt og fint, de juger. Det skal være null komma null.

Nitrat kan ligge på 10-12 mg/l ettersom planter forbruker dette som næring.
mona o
Nitritt og ammoniakk skal være NULL. De som har fortalt deg at verdier av nitritt opptil 0.3 er helt akseptabelt og fint, de juger. Det skal være null komma null.


Hvordan kan man være sikker på at nitritt nivået er null komma null??
Tetra dråpe testen's fargeskala sier på det minste
Bruksanvisning...
Les hele bruksanvisningen, i "boken" som følger med settet står det hvorfor, hvordan og hvor mye.
Inaktiv bruker
Jeg har ikke så mye planter ennå, men om jeg har målt dette riktig så ligger fe på null, dette må jo være ALT for lavt? så noe må det vell gå ann å si? men er tetra sin test bedre? for i så fall så kjøper ejg den, for trur kanskje det settet jeg fikk kjøpt er litt gammelt, kan kanskje ha noe å si det også?
så hva ville dere anbefalt? ny jbl, ny tetra elelr bruke den jbl jeg har nå? fikk også med noen teststrips, disse funket ikke de heller hehe, fikk noen helt vanvidtige resultater, i forhold til det dyrebutikken fikk før i dag, og da har jeg hatt ett vannbytte i mellom også.
hakonbe
[QUOTE=mona o] Nitritt og ammoniakk skal være NULL. De som har fortalt deg at verdier av nitritt opptil 0.3 er helt akseptabelt og fint, de juger. Det skal være null komma null.


Hvordan kan man være sikker på at nitritt nivået er null komma null??
Tetra dråpe testen's fargeskala sier på det minste

Såre enkelt, er ikke mulig å måle nitrit 0.0 med dråpetester, men med feks jbl sin test så kan man få en måling fra 0-0,024 mg/l som er laveste skalaen. Men det betyr ikke at den er null! Uansett så går det ikke ann å ha null i nitrit, ellers ville det heller aldrig blitt danna nitrat. Noe nitrit i vannet vil det altids være. Men som sagt så bør den være så lav på skalaen som mulig.

Men om man har tetra sin test og den er lysegul,, noe den er opp til 0,3 mg/l så er man trygg. Men om den viser 0,025mg/l eller 0,25mg/l vil den da ikke kunne skille på.
Ok, takk for det oppklarende svaret Tom.
da er jeg i hvertfall på den trygge siden av skalaen
Men folk her på forumet er ikke alltids enig, og dermed får man ofte forskjellige svar. Uannsett så er både tetra og jbl sine tester trygge å bruke, så lenge dem blir utført i.h.t. instruksjonen.
Hva snakker du egentlig om nå, Tom? Hva mener du med at det ikke behøver å bety at den er null?

JBL sitt testsett har 0 blank som laveste verdi på skalaen. Deretter kommer 0,025, og så videre oppover.
Jeg gjentar derfor det jeg sa tidligere, null komma null skal det være!

Legg merke til at det er et nivå som er NULL komma NULL 25 på JBLs skala.... og ikke 0,3 som Tetra har som laveste, og som du hevder er helt ok. Det er stor forskjell på null komma null to og null komma tre!

Jeg synes det blir veldig feil å gå rundt og spre at så lenge ikke nitritten går over 0,3 så er det ok, "du er trygg"....
Eg får ihvertfall 0.0 med mitt jbl testsett. (nitritt) men det kan jo hende eg er fargeblind? Eller at nitritt forsvinner helt?
Inaktiv bruker
men kan noen avd ere fortelle meg hva som er no2 og no3?
og burde jeg sakffe tester for amoniakk og o2 også?
Inaktiv bruker
Nå trenger du ikke å forvirre folk her inne mer enn det de allerede kan ha blitt.
Dråpetestene fra Tetra er trygge gode sett og så lenge brukeren forstår bruksanvisningen, følger den og resultatet av prøven gir et utslag som sier at verdien av nitrit er under 0,3 mg/l så er det ikke fare for noen forgiftning.

Nitritt er no2 og Nitrat et no3.

Viss man har endel planter trenger man ikke man bekymre seg så mye for no3, da plantene tar dette til seg.

Kan hende eg har missforstått men, det kan vel bli problemer med no3 og.

Nitrat danner seg av nitrit? er det ikke sånn det virker?
Inaktiv bruker
nitrat danner seg nok av nitritt ja, siden nitritt er no2 og nitrat er no3, så skulle da tru at det er en grunn for dette, og at det ikke er motsatt hehe.
Kai Roger har rett.. man må stole på det testsettet man har.
chr87
nitrat danner seg nok av nitritt ja, siden nitritt er no2 og nitrat er no3, så skulle da tru at det er en grunn for dette, og at det ikke er motsatt hehe.


Inaktiv bruker
Vegar og Iselin
[QUOTE=chr87]nitrat danner seg nok av nitritt ja, siden nitritt er no2 og nitrat er no3, så skulle da tru at det er en grunn for dette, og at det ikke er motsatt hehe.




da skulle det vell bli sånn her: amoniakk blir nitritt, nitritt blir nitrat, nitrat blir store og fine planter(?)hehe, men mans kal jo selvfølgelig passe på nitratr innholdet også, spesielt om amn ikke har mye planter vill jeg tru, jeg har en del små avleggere oppi karet nå, har kjøpt en del her inne, hva bør fe ligge på? er liksom vanskelig å si hvor mye planter man har da, men er ikke mye, men litt, ehhhh... det der ble vell bare tull hehe

ps. noen som akn gi ett fornuftig svar på hva kh er? bortsett fra at det henger sammen med ph?
Ingen ting er tull... Alt hjelper vettu..
Ikke det at eg vet så mye, er relativt fersk.
Men du kan jo ta med en prøve til dyrebutikken viss du lurer fælt.
chr87
da skulle det vell bli sånn her: amoniakk blir nitritt, nitritt blir nitrat, nitrat blir store og fine planter(?)hehe, men mans kal jo selvfølgelig passe på nitratr innholdet også, spesielt om amn ikke har mye planter vill jeg tru


99% korrekt I utgangspunktet er det vel ammonium (ufarlig) som blir til nitritt. Ammoniakk (veldig farlig) oppstår når PH går over en viss verdi. Denne verdien sies å være PH over 7. Men det er egentlig ikke så matematisk og enkelt som det. Du får ikke automatisk ammoniakk det sekund PH bikker over 7, men varsellampene bør ringe rundt det punktet... Litt Nitrat er bra for plantene, men det er endel fisk som absolutt ikke liker Nitrat. Kulefisk, Botia og Discus f.eks....

Det er ikke så enkelt dette med vannkjemi. Noen sverger til formler og teori. Men i virkelighetens verden så er det litt mer flytende "regler", da det er en biologisk prosess som avhenger av utrolig mange faktorer
KH er en "buffer" som gjør at PH verdien ikke hopper opp og ned som en jo-jo (meget forenklet sagt). Det er mange akvarister som mener at KH er langt viktigere en PH. Om de har rett eller ikke skal jeg ikke spekulere i.....
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap