Filter slangene gror igjen

Hei kvarie venner

Jeg har fått et problem med filtra minne, Jeg har Eheim 2078E og her gror slangen igjen av aleger etter kort stid, og det på utgående slange.
Jeg har ikke alge problemer i selv akvariet som er på 220L, men like vel så gror slangen igjen, hva kan dette være.
Jeg må også fo si at jeg byttet akurat filter på dette akvariet fra Eheim sis 2224 til Eheim 2078E, og jeg har fått et nytt akvarie, fisken stor trives og liker nor jeg kjører bioprogramet i denne, de får svømme litt, jeg start forsiktig med øke strømmen i vannet, og nå koser de seg, og begynt og leke, pluss at ser nå alle mine reker fremme i strømmen nor den starter.
men probleme med alger i slangene har jeg hatt heletiden, også nå.

tusen takk for gode råd, og ha en koselig akvarie helg.
Har dessvere ikke noen tips, men synes dette er "merkelig", har selv drevet noen år med akvarium og aldri gjordt rein en slange til utvendig filter.
Så spent på svar her selv, vil jo lære noe nytt.
Steinar Glass
Hei kvarie venner Jeg har fått et problem med filtra minne, Jeg har Eheim 2078E og her gror slangen igjen av aleger etter kort stid, og det på utgående slange. Jeg har ikke alge problemer i selv akvariet som er på 220L, men like vel så gror slangen igjen, hva kan dette være. Jeg må også fo si at jeg byttet akurat filter på dette akvariet fra Eheim sis 2224 til Eheim 2078E, og jeg har fått et nytt akvarie, fisken stor trives og liker nor jeg kjører bioprogramet i denne, de får svømme litt, jeg start forsiktig med øke strømmen i vannet, og nå koser de seg, og begynt og leke, pluss at ser nå alle mine reker fremme i strømmen nor den starter. men probleme med alger i slangene har jeg hatt heletiden, også nå. tusen takk for gode råd, og ha en koselig akvarie helg.



Får slangene lys fra akvariet på seg? Jeg hadde samme problemet med Tetratc slangene mine, men når jeg flyttet de ut av lyset gror det så og si ingenting i de..
Ja jeg er født og oppvokst med akvarie og nå møter jeg veggen, dette har jeg ikke opplevd før, etter som min mamma sier, du har drive med akvarie i 50 år, skal du ikke snart slutte. ha ha må vel det nå, nor filtere gror igjen, ha ha. kos deg masse i helgen føll med her håper på hjelp.
mine slanger ligger bak akvarie og har ingen lys på seg, da bak veggen er tett for lys. tusen takk for tipset.
At det gror litt brunalger i slangene er jo ikke uvanlig, selv tar jeg rensebørsten og kjører den gjennom slangene et par ganger i året. Men det er bare snakk om et tynt lag.

Så at din gror igjen helt er jo rart, hmm sollyset kommer ikke tilfeldigvis til og lyser på den slangen?
Nei det kan det ikke, og som jeg skrev så har jeg nettopp byttet filter type, til et mye kraftiger Eheim 2078E og det er ca 3 uker siden, og allerede så ser jeg aleger i slangene og ganske mye på den korte tiden. Pluss at sola kommer ikke inn til meg med uv stråler da jeg har glass i huset som fjerner det. Beklager men jeg her helt tom i hode.

Tusen takk for forslaget.
Jeg beklager jeg har glemnt og nevne, men jeg kjører uv filter i tillegg til Ehem filteret og det er ikke montert på Eheim filteret men selvstendig filer på 21W
Steinar Glass
Jeg beklager jeg har glemnt og nevne, men jeg kjører uv filter i tillegg til Ehem filteret og det er ikke montert på Eheim filteret men selvstendig filer på 21W


Skulle ikke ha noe å si det ville jeg tro, har selv et uv filter på 24 w, som jeg har brukt fra tid til annen. Ikke merka til noe mere algevekst i slangene av den grunn. Den vil jo heller ta knekken på algesporer etc som er i vannet.
ja det er det jeg mener også så jeg har kobblet uv filter på tidsuret til lyse, så nor det slår seg på sater uv filtere også, nettopp for det du sa, at det dreper alger.
Er det noen ukjente verdier i vannet som kan spille meg et puss, pluss dette skjer jo i utløpet av filtere, og da burte vannet værer renset???
Er det penselalger du er plaget av?

I så fall trives disse i sterk strøm, og er ofte plassert rundt utblåset. Ved oppblomstring er det da sannsynlig at de vokser inn i slangen (eller i selve pumpa hvis det er en innvendig).
Hei du kom med noe jeg ikke helt kan svare på så dette er viktig for meg. Jeg har ikke alger utvedig i akvariet ved utblåsingen, kunn inne i slangen, og der ser jeg runde svarte og grønde store prikker, som utvider seg, og gror fort. Er dette noe som kan hjelpe deg. har aldri opplevd dette før. Fisken har det topp og inngen problem med alger i selve karet.
Jeg har samme problem!

Skikkelig nervær for å dra bort bare en helg. Sist jeg var borte så hadde det utvendige filteret stoppet fordi den ene slangen hadde grodd igjen :-O Det er i inngangen til filtere. Der var det en brun topp!! Luktet jord og mose. Men likevell, litt skeptisk. Samt ser jeg at det er litt alger i selve slangen, men akkurat der slangen går inn i filteret ble det tett!!

Fikk den jo i gang da jeg plukket av slangen og tok å trykkte ut den brune toppen...

Men synes dette er litt risiko

Mitt skjer i innløpet, ikke noe i utløpet

Og dette var etter filteret hadde vært i gang i litt over 2 mnd. Skal da ikke være nødvendig å rense filteret hver mnd??
beklager glemnte og nevne at dette problemet hadde jeg også før med Eheims filter for 250L. og det stoppet opp her. på grund av dette, derfor byttet jeg filter, angrer ikke på det, da jeg fisken liker Trim, dem er ikke sofa dyr, som mange påstår. ha ha ha
Shlush
Jeg har samme problem! Og dette var etter filteret hadde vært i gang i litt over 2 mnd. Skal da ikke være nødvendig å rense filteret hver mnd??


Utvendige filtre skal det ikke være nødvendig å rense så ofte nei, jeg tar en lett rens av mine ca hver 6 måned og bytter filtervatt etc. Ellers får de stå i ro.
Nei har du et bare filter som er overdimisjonert til ditt kar, kan jeg anbefale at du ikke renser filtere for ofte, jeg har mange ganger kjørt filtra så lenge at de nesten er full, men da funger livet i karet best, både planet og fisk. da er biokjemien het på topp.
men jeg har aldri opplevde at jeg ser slangen gror igjen på så kort tid. Har de komunale vannverka begynt med noe kjemikalier som jeg ikke vet om? beklar jeg født men akvarier, og nå er jeg 54 år, har aldri sett dette før Og så fort.
know... Ganske problematisk...

Jeg har både utvendig og innvendig filter i min 110 liter... Ser at det blir ganske raskt redusert det innvendige også... Liker ikke dette jeg altså :/
Hei Steinar Glass.
Jeg har ikke noe svar til deg.
Opplevde dette en gang, at slangene i den utvendige pumpa tettet seg igjen av "skit". Ville ikke starte opp igjen etter at jeg hadde stanset pumpa ved et vannbytte. Jeg hadde ikke peiling på slike pumper dengangen og det tok tid før jeg fant årsaken til at pumpa ikke ville starte.
Dette var to - tre måneder etter at jeg fikk min første utvendige pumpe, en eheim 2224 i et kar på 222 liter.
Siden har jeg fått fler utvendige pumper og mer erfaring. Men. Dette skjedde aldri igjen. Og jeg aner ikke hvorfor det hendte dengang. I dag tar jeg løs slangene et par ganger i året og renser dem med slangebørster. Da er det alltid noe skit i slangene men ikke i nærheten av å gå tett på noe vis.
Jeg tenker at det kanskje skyldes en effektiv pumpe som renser opp i karet for matrester, løse plantedeler osv.

mvh
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap