Blåsvamp, hvorfor velge det?

Jeg er bruker av blåsvamp, men egentlig fordi jeg vet at alle gjør det etter hvert

Hva er forskjellen fra den svarte til den blå?
Spørs hva slags svart svamp, siden det finnes to forskjellige.

De svarte som ofte følger med filtre er jo kullfilter, og har en helt annen misjon enn de blå.

De svarte kullfiltrene er for å fjerne medisinrester, mens de blå er for å huse bakterier.

Er de de svarte filtermattene fra unimati du mener, så er de det samme som de blå - bare en annen farge.
Den svarte kan være en kull filter, men er den ikke det så er det samme om den er blå eller svart.

Kullfilteret er stivere enn vanlig filter
men hvordan vet jeg at det er et "ekte" blåfilter/svamp? Regner med jeg har kjøpt riktig... en stor plate med blå-svamp.
*ble litt pinlig dette.. men vet ingen ting om dette*
Er den blå, og ser ut som en svamp, og er kjøpt i dyrebutikk/nettbutikk under "akvarieutstyr" eller lignende, så er det nok riktig
bare å klemme på den er den myk er det riktig er den hard er det kull.

(drysser det små partikler av den er det kull )
OK, takk for hjelpen. Men jeg har en fluval 2+ som jeg kjøpte brukt. Den er med blåsvamp. Han som solgte den sa at den måtte kansje skiftes eller renses om et år. Høres det riktig ut? Han er veldig flink med akvarie!
Hvis pumpen var avslått når du kjøpte den, bør du rense den med det samme, før du tar den i bruk. Den vil nemlig være full av døde bakterier som gir voldsom nitritt.

Hvis den var i drift hjemme hos selger frem til kjøpstidspunktet for deg, og ble plugget inn igjen hjemme hos deg uten å ha tørket ut i mellomtiden, så er nok filterbakteriene i live enda. En rens er likevel ikke å forakte.

Du er klar over at evt sykdom fra selgers akvarier kan følge med ved å kjøpe filter og filtermateriale brukt...?

Du skal ikke bytte filtermaterialet hvis det er blåsvamp. Det er det jo ingen grunn til, de varer i årevis. Bytter du svamp, så kaster du jo bort alle de verdifulle bakteriene, og filteret blir å regne som nytt og ikke-innkjørt igjen.
Selger var kjempegrei og lot pumpa gå i bila helt til jeg fikk den (brukte transformator om jeg ikke bruker feil ord/navn)! Tok meg ca 10 min å sette den i drift igjen. Tror bakteriene overlevde

Jeg har prøvd å bytte ut filteret i andre pumper med blåsvamp litt og litt om gangen. Jeg håper det har vært en suksess, men det kan jeg vel ikke si jeg er sikker på enda. Men noe nitritt har det ikke vært.
Jeg gruer meg veldig til at Corydorasene kommer da jeg er redd fluval2+ er for lite for 62L med 6-7 Cory og 10 ildtetra. Derfor tenker jeg å kjøpe meg utvendig filter. Det vil i såfall gå sammen med fluvalen når fiskene kommer. Ildtetraene går i karet fra før.

Jeg har også denne RENA "superclan 90" der jeg har tatt bort tabletten som skulle skiftes hver måned og erstattet med blåsvamp. Her går blåsvampen foreløbig sammen med en svart svamp-del. Er litt redd for å tukle med den da det er en "dings" filteret er festet rundt. Kanskje finner jeg en ferdiglaget blåsvamp for denne delen, men har ikke gjort det hittil.

For å være helt ærlig så er jeg livredd hver gang jeg skal skifte vann, slamsuge eller noe, for at filteret skal stå for lenge uten å være i drift! Får litt panikk når vannet plutselig bestemmer seg for en annen temperatur etter at jeg har stått lenge for å finne den rette på forhånd! Jeg justerer temperaturen alltid før jeg begynner med vannbytte o.l. for å være litt sikrere! da lar jeg bare kranen gå
Fiskene tåler et temperaturfall på 2-3 grader helt greit, iallefal de fleste, litt verre med yngel og slikt. Noen ganger er faktisk et temperaturfall med på å trigge til lek og egglegging.

Ellers tåler innvendige pumper å stå avslått iallefal halv time, men skal man overskride denne tiden er det greit å ha pumpa gående i ei bøtte med vann imens.
Samme med utvendige pumper, de tåler å stå litt, men blir det lenge er det greit å la den gå enten oppi ei bøtte eller noe lignende. De fleste utvendige filtere kan gå mens man bytter vann, siden innsuget sitter så lavt at den holder seg under vann hele tiden.

Har selv glemt å slå på pumpa etter å ha foret med mikroorm og slikt (da slår man av pumpa for at levendeforet skal få synke rolig nedover), dette har hendt flere ganger og noen ganger har den til og med vært avslått i mange timer 7-10 på det verste. Heldigvis har det bestandig gått greit, ingen utslag på nitrit ennå.

Tilfeldig bekjentskap
© Yu-Chia Chang
Reklame for plussmedlemskap