Anbefaling av utvendig pumpe

Skal gå til innkjøp av en utvendig pumpe til et 180 liters kar og lurer på om noen kan anbefale en som "selv mor kan klare" å gjøre rein osv.
Hmm.. driver selv å skal se etter pumpe til 180 l selv og har sett på Fluval 405. Fluval er flotte filtre.

Mvh Linda
Uten tvil eheim 2026 eller den nye utgaven 2073, evt om du går for storebror 2028 eller 2075:P
Har hatt Eheim 2329 og den var helt umulig for meg å holde på med alene,men den var jo stor/tung og da .Får kikke på de du nevnte ,er de lett å gjøre rein ?
Jeg syntes de er kjempelette å gjøre rent. Og ikke så tunge heller
Sølvi Gullaksen
Har hatt Eheim 2329 og den var helt umulig for meg å holde på med alene,men den var jo stor/tung og da .Får kikke på de du nevnte ,er de lett å gjøre rein ?


Ja er ikke noe hokus pokus det, men man skal ikke gjøre de rent så ofte da. Selv så tar jeg en lett rens 2 ganger i året hvor jeg skyller kurvene forsiktig i en bøtte med akvarievann, renser slangene og bytter den hvite filter paden. Ellers rører jeg dem ikke. Skal sies at jeg har 2028 da og ikke den nye som heter 2075.
Synes 2329 var tungvindt og altfor tung for meg som sliter med muskelplager
Kanskje jeg bør gå for en/to innvendige pumper istedenfor.Det er så kjedelig å måtte be om hjelp hele tiden
Nå vet ikke jeg hvor du har tenkt å ha filteret, men i utgangspunktet så trenger du ikke løfte på filteret. Det kan jo taes i fra hverandre der det står å legge noen håndkler rundt om man skulle søle litt vann. Kurvene som man tar ut veier ikke allverdens.
Den skal stå i et skap under akvariet(Juwel 180l) så det spørs om det er høyde nok til å ta ut kamrene uten å løfte den ut av skapet. Nå er det ganske god høyde inni der da ,så det er kanskje en mulighet for å slippe å ta den ut
Fluval 305
En Fluval 305/405 gjør susen.Lett å koble fra slanger god vannlås nesten ikke vannsøl.Jeg synes disse er gode filtre.
Magne Appelgren
En Fluval 305/405 gjør susen.Lett å koble fra slanger god vannlås nesten ikke vannsøl.Jeg synes disse er gode filtre.


Jepp, støtter deg der Magne.
Jeg fikk min fluval 305 i dag, og den var overraskende liten! Hadde tetratec ex 1200 før denne, og den tror jeg veide ca det dobbelte. Den er jo tung når den står med vann i, men jeg tror den veide ca 5kg når den ble sendt m posten.

Jeg har selv en muskelsykdom, så jeg klarer ikke å gjøre tingene selv. Derfor kan jeg kanskje ikke helt hjelpe deg akkrat der da jeg ikke vet hva du tenker på...

Synes forresten at fluvalen ikke var så ille inni selve karet heller, ikke så mye dill og dall som jeg trodde det skulle bli

Jeg får 205 på Tirsdag!
Sølvi Gullaksen
Synes 2329 var tungvindt og altfor tung for meg som sliter med muskelplager :( Kanskje jeg bør gå for en/to innvendige pumper istedenfor.Det er så kjedelig å måtte be om hjelp hele tiden :(


Jeg hadde Eheim 2026 til mitt Juwelkar og det er som du sier..... Jeg måtte også ta ut filteret av skapet for å gjøre det rent. Det er fordi klipsene som du må åpne for å ta av lokket sitter på sidene og de får du ikke åpnet når den står inni skapet. Den er tung når skal ha den ut fordi den er fyllt med masse vann. Jeg har bare prøvd Eheim å er fornøyd med det.
har nå fluval 305 i 2 av karene mine, og er godt fornøyd så langt..
Var lette og finne ut av, lette og montere opp å geniale med vannlåsen. Supert for en klodrian som meg
Dette er første gang jeg har utvendige pumper, og vil nok sette opp et til i det siste akvariet etterhvert.
Var ikke så ille pris på dem heller synes jeg
Tror kanskje jeg ser litt på Fluval 305 eller 405 ,synes kanskje de virker litt greiere enn Eheim sine .Har nok fått litt motvilje mot deres opplegg dessverre.Det er jo gode filtre men men ....
Noen som vet hvor høyt det må være inni skapet for å kunne ta ut filter for rensing i fluval 305 og tetratec ex 1200 ?
Plussmedlem
Jeg har bl.a. Tetratec EX1200. Høyden på denne (med slangene som også krever litt plass) er ca. 55 cm.

Fluval 305, aner jeg ikke. Jeg kunne ikke finne noen mål i bruksanvisningen heller.
Nei det var dårlig med å finne mål på de på nettet

Er dette målet på selve pumpen? I så fall så trengs det jo mer plass for å ta filtrene ut ? Tenkte å slippe å ta hele pumpen ut av skapet.
Plussmedlem
Når du tar av lokket så sitter du igjen med filterbøtta som er ca. 35 cm høy.
20 cm over dette er sikkert nok til å løfte kurvene opp av bøtta.

Blir sikkert litt søl i skapet på denne måten da
OK da blir det for høyt ,har 70 cm inni skapet
Tilfeldig bekjentskap
© Marius Solberg
Reklame for plussmedlemskap