Luftpumpe som bråker

Jeg har akkurat kjøpt en ELITE 799 air pump. Syntes den bråker og er veldig irriterende å høre på... Sånn during/brumming.
Gjør alle luftpumper det? Eller er har jeg gjort noe feil?
Det er vanlig at luftpumper bråker noe ja. Prøv å legge den på noe mykt og hør etter om det demper vibrasjonene.
okå.. Det var jo litt kjedelig det da.. men men...
Elite-pumpene er noen av de mest bråkete jeg har hørt De bråker noe helt utrolig! Jeg bruker en til å lufte mellomlagret vann, og for å dempe lyden har jeg lagt den på en liten kloss av blåfilter. Ligger den mot hardt underlag durer den noe helt sykt.

Eheim sine pumper derimot... knapt nok en lyd utover boblelyden - og den er jo lik for alle
De billigste luftpumpene bråker mer. Sånn er det bare. Elite og Rena luftpumper er de verste... Rena-pumpen minnet nesten om et trykkluftbor, det må være det verste jeg har hørt noengang...!

De som durer og bråker minst, er etter min erfaring Schego og Eheims luftpumper.
Lyden fra en bråkete luftpumpe kan dempes noe ved å pakke inn pumpen i et tykt og stort håndkle. Tekstiler demper lyd.
Kan det ikke han noe med hvilke type luftestein som blir brukt også? Tenker på motstand.. Eller er jeg helt på blåbærtur?
Har forsket litt på dette, og joda, luftesteinen har noe å si. Jo finere bobler den lager, jo mindre bråk. Stor forskjell på luftestein i tre enn en slik "vanlig" en (i favør den i tre, siden den lager mindre bobler).

Men, dette gjelder bare lyden av bobling, og tro meg - har du hørt en skikkelig bråkete luftpumpe er lyden av boblene bare blåbær

Noe lyd fra boblene er det uansett, så for meg er det viktigste at ikke pumpa har for mye motordur, og at den ikke vibrerer mot underlaget slik at det durer over hele huset.

Når det gjelder den vibreringen er elite luftpumpene helt grusomme (men sånn noenlunde til å leve med om de står på blåsvamp, men ikke i et rom det skal være stille i...). Eheimpumpene er det så og si ingen during av i det hele tatt
Ok, det var jo kjedeig det da... Hadde jeg visst det hadde jeg kjøpt Eheim i steden. Men det elitepumpa var jo billig, den kostet 89 kr... er ikke det billig?
Hvis jeg ikke husker helt feil så har jeg akkurat den pumpa. Brettet en vaskeklut to ganger og satt pumpa oppå: null lyd, problemet løst
Jeg har ikke sett billigere enn 150,- i butikk, så ville si det er billig, ja. (nå har jeg ikke lett heller da) De fleste koster vel noen hundrelapper til over tusen, alt etter styrke ?
Okei, bra den var billig da=) hehe.... da får jeg se om jeg får pakket den inn.. Men hvor får den luft fra egentlig? eller får den ikke luft, må man fylle på eller er jeg helt på bærtur nå?
ElinH
Har forsket litt på dette, og joda, luftesteinen har noe å si. Jo finere bobler den lager, jo mindre bråk. Stor forskjell på luftestein i tre enn en slik "vanlig" en (i favør den i tre, siden den lager mindre bobler). Men, dette gjelder bare lyden av bobling, og tro meg - har du hørt en skikkelig bråkete luftpumpe er lyden av boblene bare blåbær ;-)


Ja, det har jo innvirkning på selve boblelyden selvfølgelig, men jeg har en sånn elite liten sak som jeg bruker bare ved feks sykdom osv, og den bråker jo som kjent noe helt forferdelig. Ikke hadde jeg passende brusesteiner heller. Den durte i vei. Så da tok jeg å lagde en liten halv- knekk på luftslangen, slik at det ble mer luft motstand, og da vibrerte den mindre. Blir på en måte en slags justèr "knapp" på luftmengden.. Om det er lurt å gjøre eller ei, det skal ikke jeg uttale meg om.
mariemos
Okei, bra den var billig da=) hehe.... da får jeg se om jeg får pakket den inn.. Men hvor får den luft fra egentlig? eller får den ikke luft, må man fylle på eller er jeg helt på bærtur nå?


Hvor pumpen får luft? Den tar det fra rundt seg. Ingen påfylling trengst her nei Det er et gummikopp (eller to, spørs på størrelsen) inni pumpen. Denne gummikoppen blir "slått" på av en arm, og for hver gang armen slår, presses det luft fra inni koppen og utgjennom slangen.Koppen retter seg utigjen for hvert slag, og da lukker det seg en ventil, (mekanisk) og åpner en annen, slik at den tar inn luft utenifra og ikke fra der den leverer. Dette skjer veldig fort, derav vibreringen. Samme motsatt. Den kan ikke blåse luften ut der den henter den fra, for det ligger en ventil og stenger for det.

Jeg er ikke flink å forklare:P Det ser jeg.. :S Men håper det var litt forståelig..
Okei, men da skjønner jeg trur jeg... Men blir ikke det litt dumt å pakke den inn for at den skal bråke mindre? For da får den vel kanskje ikke så mye luft...?
mariemos
Okei, men da skjønner jeg trur jeg... Men blir ikke det litt dumt å pakke den inn for at den skal bråke mindre? For da får den vel kanskje ikke så mye luft...?


Vet ikke om det er så lurt å pakke den helt inn.. Men hjelper å sette den oppå noe mykt.. Som feks svamp, liggeunderlag.. Du kan jo prøve deg litt frem..
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap