Hvordan få plastakvarium skikkelig rene?

Jeg har noen slike kar jeg bruker til små-yngel, men jeg sliter med å vå de skinnende ren..!

Jeg bruker både kokende vann og kaldt vann ved rengjøring + skrubb, men det blir bare mer og mer skittent! Jeg ser det spesielt godt når jeg plasserer ett nytt kar ved siden av et brukt. Det brukte er da mindre klart å se igjennom og ser skittent ut mens det nye er helt krystallklart.
Det er tydelig at det er vanskelig å få skrubbet bort absolutt alt i karrene når de blir vasket i mellom!

Jeg tror det må være noen som har hatt samme problemet? Eller kanskje det er bare meg?
Jeg har et plastkar, og har ingen problemer med å rengjøre det. Er du sikker på du ikke har ripet opp plasten? Plastkar får riper bare man ser på dem omtrent... Og hvis det er en del riper vil det også sette seg dritt inni dem...
Vær forsiktig med å skrubbe plastkar. Microklut er kanskje tingen, men jeg bruker filtervatt. Ellers så har jeg erfaring med at lunkent vann med en skvett eddik pleier å løse opp gugge bare det får stå litt.
Jeg bruker filtervatt, og det fungerer gull her

Det blir noen riper hist og pist, og hadde jeg hatt et nytt, ubrukt kar ved siden av hadde sikkert jeg sett forskjell også. Men - det har jeg ikke, og derfor synes jeg at mine plastkar ser veldig rene og pene ut Hehe
Jeg har brukt slike engangs-svamper som er grov på den ene siden og fin på den andre. Mulig de karene rett og slett er ripet opp da Da har jeg lært noe nytt i dag også

Hvor kjøper dere svampene? Dumt spørsmål, men om jeg kan plukke opp noen tips så hadde det vært greit!
Jeg synes filtervatt er genialt, jeg.

En slik pose må da vare omtrent et år :p
250 gram ? Det er for pingler! Hehe

Det må større poser til! Så sist kjøpte jeg en BIG BAG med JBL filtervatt på hele 1000 gram - og den var virkelig diger! Når posen står på gulvet rekker den meg nesten opp til hofta :p

Jeg er storforbruker av hvit filtervatt til skrubbejobber som algefjerning og rengjøring av både plastkar og vanlige akvarier, samt skitne filtere osv, ja alt som trenger rengjøring i akvariesammenheng!
Hahaha! Jeg bruker mye filtervatt jeg også (all den skrubbingen!), men... 250 gram holder jammen lenge det og. Huset her flyter over av akvarieting, så jeg har nok med å plassere en sånn liten sak et sted der den ikke ligger i veien. Jeg må bare snart finne en bedre organisering, jeg holder på å irritere meg til døde over rotet her (mega-avsporing dette, ja)
Humunukuapuaa
Vær forsiktig med å skrubbe plastkar. Microklut er kanskje tingen, men jeg bruker filtervatt. Ellers så har jeg erfaring med at lunkent vann med en skvett eddik pleier å løse opp gugge bare det får stå litt.


Eddik skader ikke fiskene regner jeg med!?! Skyller du grundig etterpå da før bruk?

Det ene karet ser virkelilg skittenet ut, så her tror jeg ikke vann er noek
Tørrfisk
Eddik skader ikke fiskene regner jeg med!?!:) Skyller du grundig etterpå da før bruk? Det ene karet ser virkelilg skittenet ut, så her tror jeg ikke vann er noek:(


Eddiken bør skylles grundig vekk etter rengjøingen, før det brukes.

Når det er sagt, så har disse plastkarene en begrenset "glanstid" i grunnen De er flotte som helt nye, men etter å ha brukt dem en stund blir de matte og småripete nesten uansett hvor forsiktig man er. De eldste mine går knapt å se gjennom, hehe Men nå er ikke jeg spesielt forsiktig, jeg herjer en del med dem.
Jeg har også et slikt plastkar, og vasket det med den grove siden (grønne) av slike engangssvamper. Og det ble fullt av riper. Man lærer så lenge man lever
Så filtervatt er nok tingen ja.
mona o
[QUOTE=Tørrfisk]Eddik skader ikke fiskene regner jeg med!?!:) Skyller du grundig etterpå da før bruk? Det ene karet ser virkelilg skittenet ut, så her tror jeg ikke vann er noek:(


Eddiken bør skylles grundig vekk etter rengjøingen, før det brukes.
...

Eddik fester ikke særlig godt og er relativt ufarlig sammenlignet med kjemikalier. Det er helt naturlig/organisk og brytes fort ned, så jeg bruker ikke mye tid på å skylle spesielt grundig.
Tilfeldig bekjentskap
© Sandra Reitan
Reklame for plussmedlemskap