Luft i akvariet..

Hva slags luftpumpe burde jeg bruke i mitt 60 liters guppy kar?
Hva er vanlig?

Det virker som mine 7 guppyer er mest i overflaten å suger luft.
Det er derfor jeg vurderer innkjøp av en luftpumpe. Er det rett?
Har du noen annen form for pumpe i akvariet ditt?
har et filter som føgte meg akvariet da jeg kjøpte det. merket er tetra eller noe sånn
Gulping i overflaten kan også være et tegn på at det er nitritt i vannet. Hvor lenge har karet vært i drift?

Så lenge filteret lager ørlite bevegelse i overflaten og du ikke har masse råtnende planter i karet skal det være nok oksygen for dem.
Da skal du ikke behøve å tilføre ekstra luft. Sørg for at vannstrømmen fra filteret bryter vannflata, da får du dratt med mer oksygen. Hvis fiskene dine fortsatt henger i vannflata kan det være andre ting som er galt. Hva er vannverdiene på -nitrit?
ok. kanskje jeg burde sjekke vannverdiene da ja. har ikke noe måleutstyr for det. hvilke målinger burde jeg ta av vannet? Viss jeg skal bestille fra en nettbutikk nå, hva skal jeg bestille hvor?

Vet dette innlegget egentli ikke passer inn her, men der jo en fortsettelse på tråden min...
karet har vært i drift en stund... 4 mnd kanskje? har hatt en del rubingurami oppi der som har dødd en etter en. men har tenkt at det kanskje var fordi jeg hadde like mange hanner som hunner og at de rett og slett tok livet av hverandre med tanke på at kuhli ålenene mine og plecoene mine har klart seg fint.
Hvor ofte og hvor mye vann bytter du?

De viktigste testene du kan kjøpe er dråpetester for NO2 (nitrit) og pH.
er kanskje litt for lenge siden jeg har skiftet vann i dette akvariet grunnet jeg har bodd 2 forskjellige plasser.... men det skal byttes imorgen.

vi får se om det blir bedre da.
akvafanist
ok. kanskje jeg burde sjekke vannverdiene da ja. har ikke noe måleutstyr for det. hvilke målinger burde jeg ta av vannet? Viss jeg skal bestille fra en nettbutikk nå, hva skal jeg bestille hvor? Vet dette innlegget egentli ikke passer inn her, men der jo en fortsettelse på tråden min... :)


Webzoo syns jeg er greit å handle fra
akvafanist
er kanskje litt for lenge siden jeg har skiftet vann i dette akvariet grunnet jeg har bodd 2 forskjellige plasser.... men det skal byttes imorgen. vi får se om det blir bedre da.


Tipper problemet ligger her, altfot lite vannbytter.
Tenk selv viss det hadde sittet 10 folk og røyket omtrent hele tiden i en liten leilighet og det aldri ble luftet, vi hadde ikke "daua"men hadde heller ikke syntes det hadde vært lett og puste og ha det okei i kåken.
Blir litt likt som i et karr hvor det ikke blir byttet noe særlig med vann, avfallsstoffene hoper seg opp i vannet og til slutt så har fiskene problemer med og puste/få nok o2 gjennom vannet og da søker de til overflaten for og "gulpe"inn luft.
Med et såpass lite karr, så bør du klare og bytte minimum 1-2 bøtter med vann i uken, det tar max 5 minutter.
Har man ikke tid til det, ja da har man ikke tid til akvarium.

Lykke til vidre med verdens beste hobby.
Er ikke helt enig i den sammenligningen. I akvariemiljøet her på AF anbefaler 'alle' et vannbytte per uke, men i andre forum er det vanlig å foreslå et vannbytte annenhver uke eller en gang i måneden som minimum. Jeg vet om folk som går flere måneder uten å bytte vann fordi kranvannet inneholder masse bakterier, og det var en fyr i et amerikansk forum som sa han bytter vann en gang i året for vannverdiene holder seg mer stabile på den måten.

Selv bytter jeg vann en eller to ganger i måneden. Ingen problemer med vannverdier eller sykdom, og hvis det var så fælt å ikke bytte vann mer enn en gang i måneden som du påstår, så ville jeg vel hatt en del problemer med sykdom og fiskedød?

Hvis det bygger seg opp nitrat eller det er veldig mye fisk i karet er det viktig å bytte vann ofte, men det er ikke nødvendig for alle akvarier at vannet blir byttet en gang i uka. Hvis akvariet er stabilt/innkjørt og med riktig mengde fisk og planter klarer det seg lenge uten et vannbytte.
"Polisien"til dette forumet er annbefalt vannbytte på 20-30% ukenlig, ihvertfall den beskjeden jeg har fått fra moderatoren for flere år siden.
Men ja man finner bestandig folk som gjør ting helt annerledes enn alle andre, slike folk finner man i alle bransjer.
Jeg sier ikke det gjør noe galt, men for det største flertallet av akvarister så er vannbytte et MUST.
Å si at det ikke gjøre noe galt, er noe litt annet enn å si

Med et såpass lite karr, så bør du klare og bytte minimum 1-2 bøtter med vann i uken, det tar max 5 minutter.
Har man ikke tid til det, ja da har man ikke tid til akvarium.


Det blir en smule bastant, spesielt siden det er utrolig mange akvarister rundtomkring i verden som ikke bytter vann en gang i uka, uten at de har noen problemer med fiskehold.

Seff sier jeg ikke at man ikke skal bytte vann, bytt i vei så ofte man bare orker sier jeg, men man skal da ikke la være å skaffe seg fisk fordi man ikke bytter vann en gang i uka, eller blir fortalt at man ikke burde ha fisk.
Ken Myrseth
Med et såpass lite karr, så bør du klare og bytte minimum 1-2 bøtter med vann i uken, det tar max 5 minutter. Har man ikke tid til det, ja da har man ikke tid til akvarium. Lykke til vidre med verdens beste hobby;).


Takk! grunnen for at jeg ikke hadde tid til å bytte var fordi jeg har flyttet. Gamle leiligheta var ikke solgt enda, og hadde bare plass til ene akvariet nye plassen på grunn av alt kaoset og flyttelasset, nå er leiligheta solgt og alt er flyttet ut, inkludert akvarie nr 2. tid har jeg. Og tid vil jeg bruke, altfor mye av til denne hobbyen

Så det handler ikke om å rømme fra forpliktelser, men noen ganger er ting bare umulig.

Vil bare takke alle for god hjelp samtidig. Har nå byttet vann så vi får se hvordan det går.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap