Fluval 3 + unngå sand i filteret

Jeg har en fluval 3 i akvariet mitt, men når den ligger horisontal fyller den seg med sand og stopper. hvordan kan jeg unngå dette ?
La-sparky
Jeg har en fluval 3 i akvariet mitt, men når den ligger horisontal fyller den seg med sand og stopper. hvordan kan jeg unngå dette ?


Det er vel kanskje ikke meningen man skal ha den sånn, da. Skal man unngå å få sand i filteret, må man unngå å få filterinnsuget for nær bunnlaget. Det er ingen annen hokus-pokus løsning enn det.

Hvorfor legger du den horisontalt, forresten? I tillegg til den ulempen du allerede har merket med sand i filteret, så får du får jo ingen bevegelse i vannflaten av det, med lavt oksygeninnhold i vannet som resultat.
Men det går ikke å ha den vertikalt, akvariet er for lav, og den tar mye plass av å stå på skrå så tenkte det var lurest å ha den liggende :P
Nja, lurt var det vel ikke, det ser du jo
Du bør helst ha filteret riktig vei. Når det ligger får du som nevnt ikke skikkelig oksygen i vannet heller.

Du kan ikke gå ned en størrelse i filter da, og flytte svampene over i det nye? Med hjelp av en saks vil de nok passe i en mindre modell også. Det er viktig å bruke de gamle svampene videre i det nye, for å flytte over filterbakteriene (som sitter i filtermediet).
Irriterende da å måtte kjøpte nytt filter, for jeg spurte her hva slags jeg burde kjøpe, om jeg skulle ta fluval 2 eller 3, og da fikk jeg høre at jeg burde absolutt ta fluval 3...
Har du modifisert den med blåsvamp? Jeg har en 2+ som har stått ganske lavt i akvariet noen ganger, men aldri hatt slike problemer. Det går liksom ikke an når jeg har den full av svamp

Men min har aldri ligget på bunnen da.
La-sparky
Irriterende da å måtte kjøpte nytt filter, for jeg spurte her hva slags jeg burde kjøpe, om jeg skulle ta fluval 2 eller 3, og da fikk jeg høre at jeg burde absolutt ta fluval 3...


Du glemte nok å opplyse om hvor høyt/lavt akvariet ditt er i cm. Det kan jo ingen vite, og sannsynligvis tenkte ingen på å spørre etter det heller.

Hvor mange liter er akvariet?

ganske sikker jeg sa det var en 54 liter, og det er 30 cm høgt
Da skulle du hatt en fluval 2+ selv mine 85 litre blir for lave til å bruke 3+, så her må jeg feste dem på skrå.
Det dumme er jo at ingen av nettbutikkene har tatt seg bryderiet med å opplyse fysisk størrelse på slike filtere. Det er jo et temmelig åpenbart poeng, å kunne se med et blikk om filtret faktisk passer i akvariet når man sitter i en nettbutikk og vurderer kjøp.
Ikke engang Hagen (som produserer Fluval) har giddet å ta med slike fakta i opplysningene sine om Fluval filterne på nett.

Vel, du kan jo alltids selge det du har når du har fått det nye? Eller kjøpe et akvarium til, så du kan bruke det store filteret i det :p
Heheh, har tenkt tanken selv, å kjøpte større akvarium, men har ikke plass, desverre Dessuten skal jeg ha større, skal jeg ha en 300 liter, og det har jeg VERTFALL ikke plass til
La-sparky
ganske sikker jeg sa det var en 54 liter, og det er 30 cm høgt :)


Hvis du ser på innlegg nr 30 i den gamle tråden din fra i fjor, så ser du at akvariets høyde og filterets høyde blir nevnt for deg der Men samtidig kommer et annet innlegg inn senere der en annen bruker hevder at Fluval 3 "passer akkurat" i en 54 liter....
Ikke rart du ble forvirret, med andre ord
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap