Tappe akvariet for vann via fluval fx5 ?


Når jeg skal bytte vann neste gang: kan jeg slå av pumpa, koble til slange på ventilen (som brukes for å tømme filterbøtta) legge slangen ut til sluket og tappe vann fra akvariet gjennom filterbøtta?
Jeg tenker at jeg kan få vasket ut en del slam fra filterbøtta samtidig med vannbytte når akvarievannet skylles gjennom?

Det burde gå helt fint.


-Tim
Jepp dette er en meget bra metode og gjøre det på, får også ut litt slam fra filteret da man gjør det slik, man kjører vannet motsatt vei og får med endel slam da.
Så bra! Vannet vil automatisk trekkes ned gjennom bøtta, trenger ikke hjelpe vannet ut på noen måte?
Har aldri brukt den finnessen på fx5en jeg, men må vel ha i stikkontakten og la filteret gå, må man ikke det da?
Dersom slangene til filteret er åpne, burde da heverteffekten gjøre jobben?




-Tim
Lenge siden jeg har sett i bruksanvisningen, alt står vel der.
Tim
Dersom slangene til filteret er åpne, burde da heverteffekten gjøre jobben? -Tim


Det var det jeg tenkte.
Jeg må finne bruksanvisninga, jeg tenkte faktisk ikke på at det ville stå noe om akkurat dette der.
Det er 3 måter å gjøre dette på:

1. Har du sluk under akvarienivå kan du koble på en slange fra uttaket i bunn på filterbeholderen og tappe karet via hevertmetoden uten at pumpen går. Denne metoden skyller dritten ut av beholderbunn som kan være lurt innemellom.

2. Du kan også bruke den ekstra koblingen til å sette på "ut" av filteret og videre til sluket, dette uten å bruke pumpa (fortsatt hevertmetoden). Da vil vannet du drenerer være filtrert på vanlig måte. Dette er en bra måte å drenere filteret på hvis pumpen har stått en stund pga. f.eks strømstans. Da får du vekk mye av "giftstoffene" i beholderen før du kobler tilbake til karet.

3. Er "utslagsvasken" på nivå med akvariet eller høyere kan du bruke den ekstra koblingen til å sette på "ut" av filteret og bruke motoren på pumpa til å tømme akvariet. Dette vannet er da filtrert gjennom pumpa på vanlig måte og er klart og partikkelfritt. En glimrende måte å fylle nystartete akvarier med "brukt" innkjørt vann.

Mvh. bjolle
løfter denne tråden litt..

tapping via filtret er jo enkelt..
men hvordan gjør man det når man fyller på med vann igjen
Tilfeldig bekjentskap
© Birgitte Roland
Reklame for plussmedlemskap