Filter til 25 liter

hva slags filter bør jeg ha til til 25 l helst billig
denne bruker jeg til min 28 liter, ingen problemer. men anbefaler å bytte ut svampen som medfølger med en større bit.
vil gjerne ha et litt billigere og ikke for sterkt tenkt på kampfisk
Elite stingray filter er bra for små kar. Har nr 10 i flere av mine 30 litere og de fungerer fint med kampfisk for du kan regulere hvor du vil ha utblåset. Anbefaler å bytte ut de filterpatronene som ligger inni pumpa med blåsvamp , hvis ikke må disse byttes ut hver måned. Tror den koster 140 kr hos tropefisk. De finnes i tre størrelser . Hvis du går inn på Tropefisk.no og ser på innvendige filter så finner du de der. jeg er veldig fornøyd med de.
den er nok for svak for en 25 liter. filtre er underdimensjonert, du kan halvere produsentens anbefaling. elitefiltre er heller ikke spesielt bra etter min erfaring, går fort tett og bråker mye, og jeg vet ikke hvordan det er å justere flow'en i dem heller.

eheim liberty kan reguleres fra direkte fossefall til såvidt sildring. skjønner du ikke vil bruke mye penger, men liberty filtrene er mye for pengene, og trengs nesten aldri vedlikeholdes
har det som er mindre i en 19 liter allerede fungerer helt fint bråker nesten ikke
Sanne
den er nok for svak for en 25 liter. filtre er underdimensjonert, du kan halvere produsentens anbefaling. elitefiltre er heller ikke spesielt bra etter min erfaring, går fort tett og bråker mye, og jeg vet ikke hvordan det er å justere flow'en i dem heller. eheim liberty kan reguleres fra direkte fossefall til såvidt sildring. skjønner du ikke vil bruke mye penger, men liberty filtrene er mye for pengene, og trengs nesten aldri vedlikeholdes :)

Jeg har helt motsatt erfaring...jeg har to av karene med fluval 1 og de går mye fortere tett de en eliten 10. Mine bråker ikke i det hele tatt. Er mye mer filtermedium i en elite 10 enn i en fluval 1 f.eks men det forutsetter at man bytter ut filterpatronene som ligger inni pumpa med blåsvamp eller annen svamp. Jeg har nr 5 i to 20 liters kar med kampfisk og de fungerer perfekt. Så nr 10 skal være passende når du skal ha det til kampfisk mener jeg. Har det selv og det fungerer perfekt.
vel jeg har ett elite filter som gikk tett i løpet av 2 uker... det ble matet EN fortablett i løpet av den tiden. så det er min erfaring. ellers har jeg aldri hatt fluval, så der kan jeg ikke si noe. men mine eheim liberty filtre har aldri gått tett
når det er sagt så henger begge mine kampfiskhanner gjerne rundt utblåset til strålerøret på mine utvendige pumper... :p

men selvsagt, vi har forskjellige erfaringer og meninger med ting
Jeg bruker Bia Foam i et betta-kar jeg har på 30L. Vannet går ikke helt opp til dekkglasset, men jeg tar ingen vannbytter i dette karet og det fungerer helt fint!
Du må selvfølgelig ha luftpumpe da. Jeg regulerer den slik at det bare blir noen bobler i sekundet, så det blir veldig lite bevegelse i overflata.

Jeg tenker å ha det i et annet betta-kar også og i et betta splendenskar
..................
Hvilken luftpumpe bruker du til dette bio foam filteret? Jeg har også et sånt et men da jeg skulle sette det i gang så bråkte det så mye at jeg klarte ikke å bruke det.
Heidi Ingdal
Hvilken luftpumpe bruker du til dette bio foam filteret? Jeg har også et sånt et men da jeg skulle sette det i gang så bråkte det så mye at jeg klarte ikke å bruke det.


Jeg liker aller best Eheim sine, men Schego sine er bra de også.

MonaO har testet disse og jeg vet hun har samme mening. Jeg kan ta med meg et par så får du "høre"
Plussmedlem
Jeg har dette filteret i 25 liter.
Det har overraskende nok vært godt nok til to kampfisk og noen eplesnegler.
MarenB
[QUOTE=Heidi Ingdal]Hvilken luftpumpe bruker du til dette bio foam filteret? Jeg har også et sånt et men da jeg skulle sette det i gang så bråkte det så mye at jeg klarte ikke å bruke det.


Jeg liker aller best Eheim sine, men Schego sine er bra de også.

MonaO har testet disse og jeg vet hun har samme mening. Jeg kan ta med meg et par så får du "høre"
Ja gjør det for det er synd å ha et filter liggende når jeg ikke får brukt det. Gleder meg til du kommer.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap