Innvendig/utvendig filter..?

Har et 120-liters hjørneakvarie jeg nå må skaffe ny pumpe til, da gamle bråker som et h*****e...

Har alltid hatt innvendige pumper, men lurer på hva som utgjør den store forskjellen på utvendig/innvendig pumpe? Rett og slett, hva er best til mitt akvarium?

Tips og råd tas imot med takk, skal i dyrebutikken idag hehe

Jeg hadde selv gått for utvendig filter, det tar litt plass utvendig, men da får du jo plutselig mye mer plass inne i akvariet

i tillegg vil det være mer plass for filtermateriale og substrat i et utvendig filter, slik at akvariet blir renere.

jeg har nylig kjøpt en eheim 2078 og en 2074, og er kjempefornøyd med begge filtere. De er lette å koble opp og vedlikeholde. Og de støyer ikke så mye som jeg hadde trodd.

Kan anbefalle deg å kjøpe et filter som kommer med alt du trenger av filtermateriale (substrat, evt. biomech ol.).
Hvor ofte renser du innvendige pumpa da?

utvendige renser jeg 1 gang i halvåret eller noe sånt. funker fjell
Jeg har brukt fluval 305 i ett kar på 110L jeg hadde. Veldig fornøyd her i alle fall
Høres rimelig digg ut å rense pumpa kun en gang i halvåret Blir jo "endel" oftere med det gamle røklet jeg har hatt her. Men nå skal den bort!

Tror jeg vil prøve utvendig, muligheter for mer plass er også absolutt et godt argument for å kjøpe. Men hvordan ser egentlig selve vannintaket i akvariet ut? Helt fersk på disse duppedittene, som sagt

Plussmedlem
Sunnis
Men hvordan ser egentlig selve vannintaket i akvariet ut? Helt fersk på disse duppedittene, som sagt:)

Det kan f.eks. se slik ut.
Men det som følger med filteret til Eheim er grønne rør/slanger.
Aha, se der ja. Da skjønte jeg oppsettet litt mer, takk skal du ha
Har hatt min 2078 gående i 3 måneder nå uten rens, serviceindikatoren viser at det er 3 måneder til neste service så det er nok et halvt år mellom hver filter rens, og ifølge instruksjonsboka så er det kun hver 3-4 gang man renser filteret at man må bytte 2/3 av filtermedie.

det innvendige husker jeg ikke hvor ofte jeg måtte rense (fluval 4+) men kanskje hver 2 måned hvis jeg var heldig.

kan trygt anbefalle utvendig, vi skal ikke ha noe annet neste gang ihvertfall...
Plussmedlem
Har man stort nok filter så kan det gå "evigheter" mellom hver gang man åpner det.
Jeg har en Eheim 2026 i en 80 liter. Den var åpen for 25 måneder siden. Det var da jeg monterte den.
Tilfeldig bekjentskap
© Kjetil Egelandsdal
Reklame for plussmedlemskap