Nytt dobbelt armatur dødt, redd for kortslutning -hva gjør jeg?

Det ene armaturet mitt var plutselig dødt når jeg kom hjem fra jobb i dag.
Det er et dobbelt armatur, begge lysrørene går jo ikke samtidig..

Jeg prøvde å slå av og på og da glimtet det litt i det ene røret, men døde igjen. Jeg oppdaget i går at fiskene som går der plutselig klumpet seg sammen som om de var redd. Dette er fisk som har dannet sine faste revir og burde ikke oppføre seg sånn.

Det må jo ha vært en overspenning eller noe som fiskene merket. jeg er livredd for sånne elektriske greier og tør ikke bytte ut rørene for å se om jeg får den i gang igjen uten at noen her inne betrygger meg først... evt forteller meg hvordan jeg skal gå fram for å få liv i lampa igjen. lampa er en mnd gammel, så det er jo heller ikke tenneren.

Det ser ut som noe har skjedd i forbindelse med at det ene røret gikk, men lampa skal jo ikke dø bare for at et rør gir seg?
Finnes det en sikring i armaturet?
hei. jeg hadde samme problem med et nytt armatur til et wromak kar,det var en feil som ikke kunne gjøres noe med,så jeg fikk nytt armatur fra butikken jeg kjøpte akvariumet og armaturen.mest trulig at du har samme feil.
SGS
Finnes det en sikring i armaturet?


Ikke som jeg kan se. Bare tenner, og tenneren er jo ny siden armaturet er nytt
Ildhale
hei. jeg hadde samme problem med et nytt armatur til et wromak kar,det var en feil som ikke kunne gjøres noe med,så jeg fikk nytt armatur fra butikken jeg kjøpte akvariumet og armaturen.mest trulig at du har samme feil.


Ja jeg bør vel heller ta kontakt med butikken i morra enn å prøve å få det i gang igjen. Bare så synd at det tar mellom 2-4 uker å få tak i nytt fra tyskland.. Søren altså
I noen armaturer må begge rørene være i orden for at rørene skal tenne. Vet ikke om dette er tilfelle med ditt armatur. Har du ekstra rør kan du jo forsøke å bytte disse.
Det doble Juwel-armaturet mitt må i hvert fall ha to fungerende rør for at det skal fungere.

Jeg måtte bytte ett rør, prøve, bytte det andre og sette tilbake det gamle som jeg prøvde å bytte, bytte tilbake, siden jeg hadde glemt hva som var nytt og gammelt, og til slutt prøve alle lysrørene jeg hadde liggende to og to til det lyste.

Neste gang et rør går må jeg gjøre akkurat det samme, siden jeg fremdeles ikke vet hva som er nytt og gammelt. :P

LJ
Neeei jeg har ikke turt å prøve! jeg er så redd for støt og det som værre er
jeg mener, siden fiskene oppførte seg så rart før lampa gikk... Huff, jeg må jo bare prøve!
Hvis du er nervøs kan du trekke ut kontakten, bytte rørene, sette i kontakten og slå på. Så lenge det ikke er noen nakne ledninger i bryteren klarer du ikke å få støt om du så prøver på det.

LJ
Vanilla Ninja
Hvis du er nervøs kan du trekke ut kontakten, bytte rørene, sette i kontakten og slå på. Så lenge det ikke er noen nakne ledninger i bryteren klarer du ikke å få støt om du så prøver på det. :) LJ


jeg gjorde akkurat det, men hehe jeg var redd for å kortslutte og få en skikkelig karamell når jeg slo på lampa. MEN jeg fulgte deres råd og nå lyser den dumme lampa igjen :p herregud, da har jeg lært det! hadde det ikke vært for dere hadde jeg faktisk tatt turen til butikken i morra og lagd masse styr! Takk og takk og takk )
Lisbeth
hehe jeg var redd for å kortslutte og få en skikkelig karamell når jeg slo på lampa.


Varsomhet er en dyd, vet du, men alt med måte.

Selv er jeg altfor uredd når det gjelder strøm, noe som nesten alltid ender opp med to-tre karameller hver gang jeg skal montere en lampe eller skru opp en kontakt.
Sikringene mine blir stort sett skrudd ut bare når de går; de burde vært ute av skapet litt oftere enn det.

LJ
Vanilla Ninja
[QUOTE=Lisbeth]hehe jeg var redd for å kortslutte og få en skikkelig karamell når jeg slo på lampa.


Varsomhet er en dyd, vet du, men alt med måte.

Selv er jeg altfor uredd når det gjelder strøm, noe som nesten alltid ender opp med to-tre karameller hver gang jeg skal montere en lampe eller skru opp en kontakt.
Sikringene mine blir stort sett skrudd ut bare når de går; de burde vært ute av skapet litt oftere enn det.

LJ

hehe.. hvis du får strøm i deg 2-3 ganger hver gang du skrur opp en lampe er det kanskje på tide å legge elektrikerferdigheten på hylla for godt
Men fra spøk til alvor. Det er bare sunt å være skeptisk til ting du vet er potensielt farlig, og ukjent for deg. Så du gjorde rett i å spørre FØR det sa pang.

Godt det ordnet seg for deg
Alden Irslinger
hehe.. hvis du får strøm i deg 2-3 ganger hver gang du skrur opp en lampe er det kanskje på tide å legge elektrikerferdigheten på hylla for godt ;)


Taktikken er som oftest å bøye unna de uisolerte lederne og passe på å holde seg unna. Det pleier å ende med at for eksempel en underarm stryker borti en ledning mens jeg skrur på noe i nærheten. Slik blir det en smell eller to i løpet av prosjektet.

Man er jo ikke uforsiktig, heller.

LJ
Vanilla Ninja
[QUOTE=Lisbeth]hehe jeg var redd for å kortslutte og få en skikkelig karamell når jeg slo på lampa.


Varsomhet er en dyd, vet du, men alt med måte.

LJ

Hehe, ja du kan så si Men akkurat dette med strøm er jeg livredd. Jeg har hatt doble armaturer på alle kar og aldri opplevd dette før, så bra jeg fikk lære noe nytt om doble armaturer. Jeg har nemlig et armatur til av akkurat samme merke. Når det samme skjer der vet jeg at jeg ikke må holde meg 10 m unna av redsel ;p
Vanilla Ninja
Neste gang et rør går må jeg gjøre akkurat det samme, siden jeg fremdeles ikke vet hva som er nytt og gammelt. :P


Sjekk endene på rørene. Gamle rør har en mørk "skygge" et par cm inne på glasset i hver ende. Nye rør er lyse og fine hele veien.
Lisbeth
Hehe, ja du kan så si ;) Men akkurat dette med strøm er jeg livredd. Jeg har hatt doble armaturer på alle kar og aldri opplevd dette før, så bra jeg fikk lære noe nytt om doble armaturer. Jeg har nemlig et armatur til av akkurat samme merke. Når det samme skjer der vet jeg at jeg ikke må holde meg 10 m unna av redsel ;p


Er det Woha-armaturene du mener, Lisbeth?

Jeg har hatt tilsammen 11 Woha-armaturer over noen år nå, men heldigvis sjelden eller aldri problemer med dem.

Tenkte å nevne dette med tennere for deg. Selv om jeg bare har måttet bytte tenner i et eneste et av armaturene, så kan det altså skje at lysrørene slutter å funke pga tennerne også.
Det skjedde plutselig en dag, bare 6 mnd etter at det var tatt i bruk. En dag funket ikke lyset. Jeg ble frustrert pga det var et såpass nytt armatur, men jeg byttet tennere og lysrør og da funket begge igjen

Det er vanskelig å si hvorfor jeg ikke har måttet bytte tenner på noen av de andre, men bare dette ene (det var til en 160 liter).

Hvis du får trøbbel en annen gang, så tenkte jeg bare å si at det kan være lurt å ha et par elektroniske tennere i hus For det kan være det også.
Jeg kjøpte sånne "evighets-tennere" fra Philips på Clas Ohlson. Fant disse tennerne der nå.
mona o
Er det Woha-armaturene du mener, Lisbeth? Tenkte å nevne dette med tennere for deg. Selv om jeg bare har måttet bytte tenner i et eneste et av armaturene, så kan det altså skje at lysrørene slutter å funke pga tennerne også. Det skjedde plutselig en dag, bare 6 mnd etter at det var tatt i bruk. En dag funket ikke lyset. Jeg ble frustrert pga det var et såpass nytt armatur, men jeg byttet tennere og lysrør og da funket begge igjen :)


Jepp, Woha! Det var nettopp det jeg tenkte at det kunne jo ikke være tenneren siden armaturet kun er en mnd gammelt, men da skal jeg ha det i bakhodet også! Jeg burde nok bytte tenner med en gang da, selv om jeg fikk på lyset igjen ved å sette i nytt rør, så ikke dette røret går også.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap