Helglass på porsareol, noen som har erfaring?

Jeg har kjøpt en porsareol som jeg får denne uken. Oppå skal det stå 3 karr av denne typen som er i helglass.
Jeg må innrømme at jeg blir skeptisk til å sette helglass kun på rammen på reolen uten at det er noe støtte under bunnen....
Er det vanlig å gjøre det eller har jeg gjort noe dumt nå?
Jeg skal ha matte mellom karrene og ramma.

Er det andre som har helglassakvarie stående kun på rammen på porsareolen uten noe under?

Ev noen tips?
Jeg har tenkt i samme baner som deg, så derfor har jeg svartmalte mdf plater under hvert helglasskar i reolene. Pluss at de står og hviler på et sånt akvarieunderlag. Står altså ikke rett på mdf-platene, men med akvarieunderlag i mellom.

Mdf-platene er som nevnt malt i en svart farge, det er brukt skikkelig utendørsmaling som tåler vær, vind, storm og regn
Jeg har kjøpt inn 3 planter i heltre fra før som jeg sikkert kan trikse med, så jeg er sikker på at det vil gå bra. Tar grunning på de og maling. Høres jo veldig skjørt ut ellers....Det er jo bare glass...!?!
Her står helglasskarene (54-160 liter) rett på porsaen og har gjort det i flere år uten problemer.
thor på dahl's snakket noe om no teip som man satte imellom, men jeg husker ikke helt i farta...
Det er den jeg får med bestillinga. Har du prøvd eller hørt om noen som har disse på rammen på reolen med en slik teip?
Jeg har helglasskar fra Dahls (54-litere) i reol uten noen plate under. Men jeg har slik tynn skumgummi-greie (omtrent slik som blomster blir pakket inn i på butikken) mellom karet og selve porsarørene. Det er bare for at ikke glasset skal stå direkte på jern.

Skal ikke si hverken det ene eller det andre, men de har stått støtt siden august 2008, det er ingenting som tyder på at det skal skjære seg så langt. men sikker er man jo aldri
Mine Juwel Rio-akvarier har glass som er hevet over underlaget de står på. Rammen rundt kanten er det eneste som er i kontakt med bordet.

Jeg ser ikke for meg at andre helglass-akvarier skal være særlig svakere.

LJ
Det var nettopp det som var tanken min den gangen jeg satte opp reolen også. På rammekar henger faktisk bunnglasset i løse luften, så da kan vel bunnglasset på et helglasskar gjøre det også. Om en glassplate henger 3 mm opp i lufta, eller 1 meter spiller jo selvsagt ingen rolle.
Sanne
thor på dahl's snakket noe om no teip som man satte imellom,

Du kan bruke tettelister fra f eks Clas Ohlson
Jeg har vært rundt omkring i Trondheim i dag og sett etter liggeunderlag, men endte opp med å komme hjem med like full lommebok som da jeg dro Tok en kjapp telefon til Dahls før jeg bestemte meg for å droppe platen under. Nå krysser jeg fingrene for at jeg gjør alt rett her, ellers så kan jeg ende opp med noe som ikke er fult så gøy som 3 nye karr!:p

På Dahls skal de forresten ha et ganske stort karr, nesten 300liter saltvann om jeg ikke husker feil, som er i helglass som bare står på ramma. Det innholder bl.a. mye levende stein, så da bør det gå greit å ikke bruke plate på 54litere!

Takk for alle innspill her! Tenkte at jeg sikkert ikke var den eneste som noen sinne har tenkt på helglass og porsa her inne på AF
Nils Vollstad
[QUOTE=Sanne]thor på dahl's snakket noe om no teip som man satte imellom,

Du kan bruke tettelister fra f eks Clas Ohlson
Takk for tips!
Saltvannskaret mitt på rundt 250 liter står rett på porsabordet uten annet enn liggeunderlag mellom karet og bordet, altså ingen plate mellom. Der er det innvendig overrenning og dermed et par cm lavere vannstand i ene hjørnet (skaper tyngdeforskjeller) + at det er borret 3 hull på mellom 20 og 30 mm i bunnen. Gjennom hullene går det gjennomføringer festet til rør som det renner en del vann gjennom, og det er også 20-30 kg stein i karet. Null problemer siden oppstart høsten 2008, og jeg ser ingen grunn til at det skal bli problemer etter hvert heller.
Tilfeldig bekjentskap
© Cecilie Isaksen
Reklame for plussmedlemskap