Filtererfaring på guppyhotell?

Jeg fikk behov for et lite akvarie med heldekkende topp og endte opp med et Guppyhotell på 45L for å slippe unna billigst mulig. Etter å ha titta litt på det (er ikke tatt i bruk ennå) må jeg si jeg er ganske imponert over filterkapasiteten på et så lite akvarie. Målene på karet er 40x35x37,5cm, av det har de brukt 33x30x7,5 til filterkammer.

[External Image]

Det fulgte med bra med filtermateriale (og selvfølgelig en pose med kull…) og fortsatt er det litt plass til mer hvis jeg vil øke filtermassen

[External Image]

For å drive filteret er det en liten powerhead. Som dere ser av bildet er utblåsrøret stripset fast i pumpa.

[External Image]

Og det er ganske store åpninger i innsuget.

[External Image]

Uten at jeg ennå har fått testet akvariet syns jeg alt ser veldig bra ut, men jeg har noen spørsmål til dere som har erfaring med dette karet fra før:

Fungerer filteret godt?

Er det sterk styrke på utblåset og kan det justeres? (følger ikke med noen som helst bruksanvisning)

Mine andre powerhead må av og til renses for slam i innsuget, men den som fulgte med i dette karet er jo stripset fast nederst på et stivt rør. Hvordan gjør dere det for å få pumpa ut? (det er trangt å komme til i kammeret)

Jeg har planer om å bruke dette karet til oppdrett, men eventuelle yngel vil forsvinne i innsuget. Noen gode tips på hvordan jeg kan beskytte innsuget? Jeg tenker blåfiltermatte, men det er jo en flat vegg innsuget er innfelt i. Hvordan feste matta?
Bilde til innlegget over
Jeg mener å huske at MC Darup (moderator her på AF) har hatt eller fremdeles har et slikt guppyhotell, og hun var strålende fornøyd med det.

Når det gjelder generelt om det her på forumet, har jeg ikke hørt noe negativt i det hele tatt. Veldig bra egentlig, for stort sett er sånne ferdigpakker utstyrt med elendige, små filtere og billigløsning for lys osv. Men har bare hørt positive ting om disse "hotell" akvariene (finnes vel et større som kalles (mollyhotell)

Jeg vurderer å kjøpe meg et sånt guppyhotell også, å ha på skrivebordet
Jeg kan heller ikke huske at noen har klaget over disse akvariene. Både topp og kar virker veldig solid. De plast-toppene jeg har sett på andre akvarier har vært både stygge og simple. Dette er jo faktisk pent nok til å ha i stua

Noen som har noe å bidra med på mine spørsmål over?
Jeg har et lignende Resun kar, som vel blir kalt minireef. Der er det ganske mye guffe på utløpet, men en forgreni9ng fordeler det på to utløp. Filterkapasiteten en godt dimensjonert. Jeg pleier å plukke ferdiginnkjørte "bioringer" fra dette karet når jeg skal starte opp nye små luftdrevne filtre.
Hvis du setter filtermattebitene i det første kammeret vil vel det havne bak innsuget og fungere som en slags yngelsikring. Hvis disse er for grove er det vel bare å legge en tynn bit med finmasket filtermatte på innsiden ved innsuget.
Humunuku
Hvis du setter filtermattebitene i det første kammeret vil vel det havne bak innsuget og fungere som en slags yngelsikring. Hvis disse er for grove er det vel bare å legge en tynn bit med finmasket filtermatte på innsiden ved innsuget.


"Filterklossene" ligger i det første kammeret men er kappet til sånn at de blir liggende rett under innsuget. Vil tro dette er for at vannet skal flyte fritt innover i filteret? Men jeg kunne prøvd å sette de underste filterklossene på høykant sånn at det øverste havner foran innsuget. Men jeg er redd det skal tettes til veldig fort med en ganske stor filterkloss foran innsuget. Kanskje hule ut klossen så den ikke er tett helt gjennom?

Ellers er jo innsug på filter plassert nederst i akvariene. Her er jo innsuget øverst i karet. Akkurat det vil jo sørge for å holde overflata fri for hinne, men hvordan den vil ta opp partikler som ellers samler seg på bunnen blir intressant å se...

Men en annen ting er at de filterklossene er kappet sånn at de ligger dønn tett nedi kammeret, litt vanskelig å få ut forbi ramma som ligger over filterkammeret. Ikke bare ser jeg for meg sprut og gris når jeg skal prøve å dra dem ut av kammeret for rens, men det vil vel bli plass til flere gode bakterier hvis det flyter litt vann rundt klossene? Tenkte jeg skulle kappe dem litt mindre for å frigjøre mere filterflate.
mona o
Jeg vurderer å kjøpe meg et sånt guppyhotell også, å ha på skrivebordet :)


På skirvebordet? Jeg visste jo målene på karet før jeg kjøpte det, men det ruver mer enn jeg hadde sett for meg Er ganske tungt i seg selv, så jeg er faktisk pittelitt usikker på om den skuffesaken jeg har det stående på holder når vann og sand er fyllt på...

Trodde det skulle se veldig lite og uskyldig ut ved siden av 450 litern min, men jeg syns det ruver bra til å være så lite

[External Image]
Lisbeth
Ikke bare ser jeg for meg sprut og gris når jeg skal prøve å dra dem ut av kammeret for rens, men det vil vel bli plass til flere gode bakterier hvis det flyter litt vann rundt klossene? Tenkte jeg skulle kappe dem litt mindre for å frigjøre mere filterflate.


Hvis powerheaden står i bunnen av filterkammeret, må du ikke kappe filterklossene mindre, nei. Meningen er at vannet skal tvinges til å trekkes gjennom filterklossene. Kapper du dem, dras vannet utenom klossene langsmed sidene, og ikke gjennom filtermaterialet.
Husk at vann velger minste motstands vei. Er det åpent langs sidene av svampene, strømmer vannet bare den veien, og ikke gjennom svampene.
mona o
Hvis powerheaden står i bunnen av filterkammeret, må du [I]ikke [/I]kappe filterklossene mindre, nei. Meningen er at vannet skal tvinges til å trekkes gjennom filterklossene. Kapper du dem, dras vannet utenom klossene langsmed sidene, og ikke [I]gjennom[/I] filtermaterialet. Husk at vann velger minste motstands vei. Er det åpent langs sidene av svampene, strømmer vannet bare den veien, og ikke [I]gjennom [/I]svampene.


Åhh jeg er så glad jeg lufter tankene mine her på forumet av og til! Takk Mona, dette tenkte jeg ikke på!
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap