Til alle med juwel filter!

Hei.

Lurer på en ting, dette går til dere som har eller har hatt juwelfilter som følger med de standard juwelkara!

På filteret (Se bildet) er det jo 2stk innsug for filtrering av vannet. Hadde første vannbytte her om dagen og oppdaget da at når vannet sank under filteråpningen på toppen stoppet pumpen og filtrere. Det jeg mener da er at innsuget i bunn av pumpen ikke leverte vann til pumpemotoren så den fortsatte bare og gå uten vann.
Sjekket innsuget og den suger jo faktisk vann inn fra begge sidene men tydeligvis må det være vann over innsuget på topp for at filtreringen skal gå som normalt. Skal det være slik eller har jeg fått ett defekt juwelfilter? Hvis det faktisk er sånn er det jo en håpløs løsning, da må jo filteret skrus av ved vannbytter eller luking i kar.

Karet er nytt.

[External Image]

mvh Kenneth
hei jeg har sånt filter vett og når jeg byttet vann i dag var vann nivået under innsuget øverst men pumpa gikk fordet men jeg pleier å dra ut kontakta ved vannbytte faktisk
Akkurat, da er det tydeligvis noe feil med min pumpe.
Kult..
Det fenomenet der har jeg også. Det du må gjøre hver gang du skal bytte vann er å dra ut kontakten til pumpa slik at den ikke går varm.... Den begynner etter en liten stund å bråke også. Den går ja, men går varm etterhvert. Den trenger vann ovenfra for å fungere for å si det sånn. Trekk ut kontakta ved vannbytte så slipper du å bekymre deg. Det fenomenet der er helt normalt...
Fenomen sier du, det skal da ikke "være" slik?
Det er jo en defekt med pumpen hvis noen kan kjøre pumpen fra nedre innsug og andre bare kan klare det fra den i toppen?

Eru ikke enig?
Ja, da er jeg enig i det.
vannet var litt under innsuget øverst. byttet bare to bøtter vann så pumpa rakk nok ikke å bli veldig varm. fort gjort. første gang jeg ikke har nappet ut stikket til pumpa faktisk. tror det er like greit å gjøre det altså!
Slik er det hos meg også, så det er sikkert ikke noe feil med den (selv om det er litt irriterende)
Jeg pleier å trekke ut kontakta til alle pumpene mine, for da risikerer jeg ingen ting.
Selve powerhead'en er plassert i samme høyde som det øverste innsuget. Var akkurat det samme "problemet" her da jeg hadde et Juwel Lido. Jeg antar at det ikke er tett nok mellom "røret" fra powerhead'en ned til bunnen av filteret, derfor fylles det med luft i stede for vann når vannstanden senkes. Men det er ikke værre enn å nappe ut kontakten når du tar vannbytter
Var ikke om pumpa ble varm eller ei, lurte på om andre med juwelfilter opplevde at den kun suger vann inn fra toppen, men når innsuget på topp går under vannoverflaten vil ikke pumpen ta inn vann fra bunnsuget. Er den da defekt eller er det slik hos alle dere med juwelfilter?

Pumpa rekker og tømme seg med en gang, sekundet etter vannet forsvant fra det øvre innsuget stoppet pumpen og ta inn vann.

mvh Kenneth

Jeg er faktisk litt usikker på hva "innsuget" på siden er til. For det er jo faktisk ikke noen måte vannet kan komme inn i filterdelen. Det er en egen boks på siden, med en utmerket plass for f.eks. en varmekolbe. Dessuten skal jo vannet gå gjennom alt filtermediet, ikke komme inn på midten. Men hva åpningen på siden faktisk er tenkt til, bortsett fra evt en varmekoble, vet jeg ikke.
Jeg svarer deg på spørsmålet ditt, Svolp, og svaret er ja. Det skjer hos meg også. Jeg regner med at det har noe med at det kommer luft inn og dermed ikke går luft gjennom.

Og ellers så kjenner jeg vel at jeg skal begynne å trekke ut kontakten når jeg skifter vann, så slipper jeg å risikere noe...
Stine Sofie
Jeg er faktisk litt usikker på hva "innsuget" på siden er til. For det er jo faktisk ikke noen måte vannet kan komme inn i filterdelen. Det er en egen boks på siden, med en utmerket plass for f.eks. en varmekolbe. Dessuten skal jo vannet gå gjennom alt filtermediet, ikke komme inn på midten. Men hva åpningen på siden faktisk er tenkt til, bortsett fra evt en varmekoble, vet jeg ikke.


Det er jo på den siden selve "propellen" sitter, så jeg ville tru at den sugde inn vann fra topp og bunn og spyttet det ut igjen gjennom samme utblåsning ?! Du har jo rett mtp varmekolben. Hadde jo vært tåpelig og ikke hatt noe"lufting" til den slik at varmen lettere kan bre seg i vannet.

Det jeg reagerte på var at jeg testet med ett stykke plastfolie og den sugde der nede også, ikke fult så bra men litt. Syntes det da var rart at det ikke fungerte når toppsuget kom over vann?

Siden det skjer hos alle skal det gjerne være slik, men må da si at det er jo et "teit" system som har all sug fra topp, er vell ingen andre innvendige pumper som har det? slik som fluval og Eheim
En grei regel er å kutte ut all strøm som ligger i vann, når man skal drive å holde på i vannet.. plutselig skjer noe skummelt, som ikke skal skje, hhe..
Etter en kjapp titt på Juwel sine nettsider, og nedlasning av en PDF-fil, fant jeg dette bildet.

[External Image]

"Innsuget" på siden har altså ingenting med filtreringen å gjøre.
De fleste innvendige pumper er slik. Tar inn vann både fra topp og bunn. Man skal egentlig alltid slå av pumpene når man skal bytte vann, slik at ikke pumpen går tørr lenge og blir varm.

Tror grunnen til at pumpene tar inn vann oppe i tillegg til på undersiden, er for å sikre sirkulasjon til motoren i tilfelle filtermedier går tett av slam og dritt. Hvis propellen ikke får nytt vann kan den stoppe/gå varm og bli ødelagt.

Kine Kristine
De fleste innvendige pumper er slik. Tar inn vann både fra topp og bunn. Man skal egentlig alltid slå av pumpene når man skal bytte vann, slik at ikke pumpen går tørr lenge og blir varm. Tror grunnen til at pumpene tar inn vann oppe i tillegg til på undersiden, er for å sikre sirkulasjon til motoren i tilfelle filtermedier går tett av slam og dritt. Hvis propellen ikke får nytt vann kan den stoppe/gå varm og bli ødelagt.


Denne gjorde jo ikke det, det var dette jeg stilte spørsmål til. Tar jo bare inn vann fra toppen, som Stine Sofie fint illustrerte.

Stine Sofie
Etter en kjapp titt på Juwel sine nettsider, og nedlasning av en PDF-fil, fant jeg dette bildet. [IMG]http://akvaforum.no/forumimage.cfml?imgs=18436_100323220306_1.jpg&nr=1&uri=%2Fimages%2Fforum%2F[/IMG] "Innsuget" på siden har altså ingenting med filtreringen å gjøre.


Var ikke værre en det nei..
Takk for hjelpen Stine Sofie, da fikk vi avklart det en gang for alle
Bare hyggelig, ble veldig nysgjerrig selv da det irriterte meg veldig da jeg hadde et Juwel-kar selv
hehe, samme frustrasjon jeg satt med nå tidligere da jeg byttet vann for første gang i ett juwel kar. Var jo veldig typisk tenkte jeg at karet som bare er 1mnd gammel allerede skulle ha en mangle? :p

MEN, det hadde det ikke
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap