Juwelfilteret brummer - hvorfor?

Pumpa i juwelakvariet mitt bråker noe voldsomt. Det er en vedvarende brumming som jeg ikke har hørt før.

Filteret ser ikke tett ut - sirkulasjonen er finfin - og jeg skjønner ikke hvorfor den plutselig har begynt sånn.
Jeg har sjekket at pumpa står pent på plassen sin inne i filterboksen og at utløpet ikke ligger inntil kanten på boksen eller inntil glasset.

Noen tips?

LJ
Kan det være luft i den?
Brumming
Hei har akkurat det samme her med juwelfilteret mitt,jeg tok det ut ista og satte alt ordentlig på plass så gikk det stille å fint så begynte det igjen etter en halvtimes tid.
Se etter at den lille slangen som stikker opp fra pumpa sitter ordentlig i.
Sjekk også at lokket ligger godt på.
A S
Hei har akkurat det samme her med juwelfilteret mitt,jeg tok det ut ista og satte alt ordentlig på plass så gikk det stille å fint så begynte det igjen etter en halvtimes tid. Se etter at den lille slangen som stikker opp fra pumpa sitter ordentlig i.


Hvilken slange?
Hvilken type juwel er det snakk om her?

Jeg har samme problem med brumming i mitt 110 kar med innvendig filter og 600 l/t impeller men ikke noen slange som skal være montert noe sted
Jeg hadde også den lyden og jeg løste det veldig enkelt med å fjerne lokket. Nå hører jeg ingen ting fra pumpa... Så fort jeg satte lokket på plass igjen så kom lyden, så lokket har blitt utvist fra karet, men jeg har det lagra da sånn i fall jeg måtte trenge det igjen.
Her var det noen svar, gitt.

A S: Du mener den tynne slangen som suger inn luft, ikke sant? Den har jeg forlengst fjernet, og alt har vært stille fram til nå.

Det er snakk om den originale pumpa i innvendig Juwel-filter. Jeg har en Rio 240.

Jeg har faktisk ikke sjekket om lokket har noe med lyden å gjøre, men jeg tviler sterkt. Det er ikke noen vibrasjon eller klikking i så måte, men heller noe som høres ut som motordur. Jeg mistenker at noe inni pumpa har skylda, men jeg kan ikke finne ut hva.

Den har forøvrig ikke vært tørrkjørt, så det er ikke overoppheting som har skylda.

LJ
Varmekolbe
Hei jeg har løst mitt nå det var varmekolben min som bråket har nå fjernet den og satt inn en ny utenfor pumpehuset midlertidlig og nå hører jeg ikke en lyd å pumpa virker som bare det.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap