Er filterpumpa mi dårlig/gåen?

Heisann der.

Jeg har i løpet av det siste året slitt en del med bøttefilteret mitt. har en tertatec ex700.
Problemet er at det tetter seg etter bare en måned ca. så må jeg ta ut filteret og tømme og skylle det reint. trodde ikke dette var noe man skulle trenge å gjøre jeg. ikke så ofte hvertfall.
Det som ofte er tingen er at det er kommet pestsnegler i slangesystemet. så en gang tok jeg ut alt av pumper og slanger og skyllte og renset de helt for snegler. men de kom tilbake som de trofaste #@%@#& de er
et av de største problemene med disse er at de syntes det er ufattelig morro å sette seg i utblåsningns hullene på røret over vannet.... så de tetter de rett og slett.
Nå den siste måneden har pumpa begynnt å dure mye mer.
Er det en indikasjon på at den begynner å bli dårlig ???

finnes det noen måte å bli kvitt disse sneglene på. har en del bunnfisk og de er vel ikke glad i kjemikalier? etter som jeg har hørt hvertfall..

Håper på tips og triks

på forrhånd takk for alle svar
Kjøp deg en gruppe jegersneiler,4-5 stk. Dem tar dem ettervært
Kan være du har fått en snegle inni den tingen som går rundt inne i pumpehuse, hadde en innvendig pumpe på mandag som plutselig sa stopp, da var den en av disse pestisene våre som hadde satt seg inni der så det ikke klarte og gå rundt, så er lurt og sjekke inni der.

Inaktiv bruker
Lone Pedersen
[...] den tingen som går rundt inne i pumpehuse [...]


*Impeller*
hei igjen folkens.

i dag skjedde det noe litt ekkelt med filteret mitt. jeg syntes den begynte å bråke ekstremt mye og gikk bort for å titte på den. jeg tok av lokket og renset det jeg kunne og satt det på igjen.
men når jeg satt i kontakten igjen ville ikke pumpa suge vann. kommer bare noen rare murre lyder. prøvd å ta den av igjen, bruke den trykk knappen på toppen og nå har jeg latt den stå i noen timer for å se om den begynte å suge igjen.
desverre virker den ikke enda. ser jo for meg at den nå har gjort sitt. eller er det noen som har noen tips eller erfaringer med dette her?

håper på raske svar. litt krise uten filter

satt i et lite innvendig filter jeg har også bare for å få litt gjennomstrømning.
Du har fått et lag med luft i toppen av filteret. Den murrelyden du hører er inpelleren som snurrer rundt i luft og ikke vann.

Jeg bruker å feste en slangestuss på utblås og suger til filteret starter opp(fjerner strålerøret og fester slangestussen på i stedet for). Du må nok regne med å få akvarievann i munnen så ha klar en bøtte å spytte ut i.

Prøv å feste en bit blåsvamp på innsuget og se om ikke dette hjelper slik at filteret ikke går full av store partikkler.
oi. det var et kjapt svar
tittet litt på slangen os ser at når jeg trykker på den knappen kommer det ei stor lang luftboble opp av filteret i innsug slangen. så da høres det jo veldig logisk ut det du sier
og takk for tipset, skal prove det nå.

beklager hvis jeg virket litt pesimistisk ut
hi. da var den metoden prøvd ut uten hell. jeg tok av lokket igjen bare for å sjekke om impelleren sviver, og det gjør den faktisk ikke... virker som at de andre delene står å sviver uten at impelleren følger med rundt. tok ut noe å renset det litt. hjalp en smule, men ser for meg at jeg må åpne opp saken og finne ut av om noe er løst inni der.
kom gjerne med tiås hvis noen har liknende erfaring

jeg kan nå foresten komme med et lite tips selv.
ikke prøv å fiks noe etter kl 12 på natta. hodet ditt virker ikke som det skal.
da jeg skulle koble fra slangene stengte jeg utløpsiden, men glemte jo innsugsiden. så når jeg tok av utløpsiden stod vanneu ut av pumpa. og selvfølgelig sprutet det så langt at det havnet oppi padda hvor resten av ledningene var koblet til.
ble fort mørkt ja heldigvis kom ikke noen mennesker, fisk eller utstyr til skade under hendelsen

Erlendl
jeg tok av lokket igjen bare for å sjekke om impelleren sviver, og det gjør den faktisk ikke... virker som at de andre delene står å sviver uten at impelleren følger med rundt.


De andre delene? På alle de pumpene jeg har sett, er det én annen del som går rundt, nemlig magneten som trekker med seg impelleren.

Sier du at magneten går rundt, mens impelleren står stille?

Hvis ingenting er knekt, skal det være enkelt å sette dem sammen igjen. Hvis noe er knekt, må du kjøpe deg ny magnet/impeller-del til pumpa. De selges vanligvis sammen.
Hei kampfisk,

Kanskje litt dålig ordvalg av meg akkurat der, men var jo sent på natta da

Vel. det som skjer er som du sier, magneten sviver rundt. det gjør også "akslingen", men impelleren er litt rar i oppførselen. den sviver hvertfall nå etter jeg fikk renset alt, men den sviver litt i rykk og napp..
Har kikket nøye på de delene og ingenting er knekt som jeg kan se.
Fryktelig irriterende, og den lagde også irriterende krase lyder når den virket sist. hørtes nesten ut som noe gnisset inni der.
Det er normalt at magneten og impelleren kan bevege seg fritt ca. en kvart omdreining i forhold til hverandre. Men ikke noe særlig mer enn det.

Akslingen skal normalt ikke gå rundt. Men det avhenger kanskje av pumpetype.
da har jeg prøvd det meste for å få liv i den hersens pumpa, men uten hell.
hadde i dag ute impelleren og rotoren. gjorde de rene enda en gang. merket at det var mer "sug" i magneten nå enn før, men skjer fortsatt ikke noe. slangene er renset også. vannet går også gjennom filteret. prøvde når jeg tømte utløpslangen. så når jeg koblet den til og åpnet innløpsiden så forsvant vannet oppover i slangen, men når jeg startet filteret skjedde det ingenting..
noe jeg også merker er at når jeg trykker ned den "prime knappen" så kommer det ut mye mindre vann i toppen enn før.

Huff, vet at jeg maser fælt om dette her, men begynner å bli så irritert på det filteret nå at jeg kunne kastet det ut vinduet
På impelleren sitter det vel en slags tapp som skal sørge for at den blir med magneten rundt. Hadde en pumpe hvor denne var smeltet/ødelagt. Sannsynligvis av varmgang uten vann. Kan være at du i de timene pumpa gikk uten å virke har fått ødelagt impelleren. La aldri ei pumpe gå "tørr".
hei rody.

jeg har hatt ute impelleren. og alt ser egentlig veldig bra ut syntes jeg. ikke noen rare fasonger, gummiknottene sitter fint og ikke noe slark i rotoren.
har ikke pepling på hva dette kan være, men fant jo nettopp ut at jeg hadde satt den koblings modulen man setter i toppen feil vei. så har klabbet seg der og.
satt den på riktig plass igjen og prøvde på nytt. nå kommer det mer vann når jeg presser ned den knappen, men den vil fortsatt ikke suge. kun hevertefekten som virker..
prøvde også igjen å feste en slange å suge, alt gikk fint, ikke ei luftboble i slangene men med en gang jeg tok av slangen eller løfet den opp så sluttet vannet å komme. hørte ingen forskjell i pumpa heller når vannet rant. så var nok bare hevertefekten som gjorde sitt der og.

er jo styggelig redd for at det som har skjedd er at ved siste rengjøring så satt jeg koblingen på feil og pumpa har bare gått varm lenge. vet ikke om dette knekker motoren eller om det bare er impelleren det går ut over, men en for varm motor er jo ikke bra på noen måte.. jaja man lærer så lenge man lever
Hei igjen folket,

Når jeg lagg meg i senga i går for å sove kom jeg på en liten ide. om den er helt super bra vet jeg ikke, men vil gjerne ha noen innspill..

Som dere har skjønnt er det ikke noe sug i filteret mitt i det hele tatt. og siden rotor og impeller ser ut som nye vet jeg ikke om det er no å få fikset på.

Men det jeg tenkte da var, jeg har en pumpe liggende som bare ble brukt et par uker, dette er en pumpe med lette tilkoblinger for slanger, er det ikke da mulig å sette denne pumpa på retursiden av slangene og så skal den suge vannet opp av bøtte filteret?
Tror dere det gjør mye hvis den ikke er senket i vann? jeg mener, vannet vil jo strømme gjennom den hele tiden og kjøe den ned (hvis ting går som jeg vil)

Så. hva syntes dere om dette? en av de største grunnene til at jeg vil dette er jo pga bakteriekulturen i filteret. kjøper jeg ei ny ei kan jeg jo ikke kjøre begge sammen de første ukene når den gamle ikke virker.
heisann leste tråden din og tror jeg har samme problem med min am top. Så om du finner ut hvordan du fikser det så passer det meg bra:p det hjulet inni vil ikke gå rundt. Eller det går rundt, to ganger, for så å stoppe igjen.... Å jeg har null peiling på utvendige pumper. Vet ikke hva hvilke deler som er hva, eller hva som er til hva. Vet bare at det hersens julet stopper opp.
Erlendl
en av de største grunnene til at jeg vil dette er jo pga bakteriekulturen i filteret. kjøper jeg ei ny ei kan jeg jo ikke kjøre begge sammen de første ukene når den gamle ikke virker.


Kjøper du ny utvendig pumpe så kan du jo bare legge det allerede ferdif innskjørte filtermediene fra den gamle i den nye pumpa, og da slipper du å kjøre inn.
Pluss at mange utvendige pumper selges separat uten filtermedie, så da sparer du penger på filtermedie.
Kine Kristine
Kjøper du ny utvendig pumpe så kan du jo bare legge det allerede ferdif innskjørte filtermediene fra den gamle i den nye pumpa, og da slipper du å kjøre inn.


Men det forutsetter at han får bakteriekulturen i filtermediene til å overleve lenge nok uten gjennomstrømning.
joda. kan kjøpe ei ny ei, MEN vil helst ha filteret igang så fort som mulig. og bestiller jeg i dag komer jo ikke filteret før i midten/slutten av neste uke. det er litt for lenge.
Pluss at jeg liker å gjøre ting selv. litt sånne småprosjekter er jo alltid gøy.
Men tror dere det vil gå. den pumpa leverer 450L. og akvariet er på ca 150L. holder det?
Erlendl
joda. kan kjøpe ei ny ei, MEN vil helst ha filteret igang så fort som mulig. og bestiller jeg i dag komer jo ikke filteret før i midten/slutten av neste uke. det er litt for lenge. Pluss at jeg liker å gjøre ting selv. litt sånne småprosjekter er jo alltid gøy.;) Men tror dere det vil gå. den pumpa leverer 450L. og akvariet er på ca 150L. holder det?


At pumpa leverer 450l, betyr det at den er beregnet for opptil 450liter, eller at den filtrerer 450l/timen?

Hvis du har et filter fra før av kan du klare å holde bakteriene i livet ved å ha den lille pumpa i et bøtte, og filtermediet i bøtta, sånn at det blir sirkulasjon.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap