Sand filter.

Lurer på og kjøpe meg et slik sand filter men filteret leveres uten sand.

Noen som vet hva slags sand som brukes i disse?
Hmm, er det ingen som har noe kjenskap til dette?
Har du søkt på Google? Her f.eks.

Kikket på siden du lenket til Rody, men fant ikke noe konkret om type sand der
Hei,

Sanden som brukes er nokså finkornet. Jeg var ikke helt sikker på hva slags kornstørrelse det er snakk om, så jeg måtte fram med mikroskopet. Som du ser derier det seg om en ganske uniform kornstørrelse på ca 0,4 til 0.65 mm. Så vidt jeg vet er det kvartssand som brukes.

Sanden du ser bildet av er av denne typen, fra Pentair Aquatics.

[External Image]

Jeg, med flere her inne har sandfilter. Ekstremt effektiv og nesten vedlikeholdsfri bakteriologisk filtrering.

Håper dette hjalp litt.

--
Jøran
Hei Jøran

Takker for innlegget ditt. Her var det mye nyttig info.
Tror du fint kan bruke sand fra biltema.

Husk at jo mere finkornet sanden er, jo større er risikoen for at sanden pakker seg om vannstrømmen og at filteret ikke starter opp automatisk etter strømbrudd.
Du googlet ikke nå. Du fulgte bare lenken jeg la ut. Google "sand filter aquarium" så får du opp 286000 treff. Tipper at den første siden gir den noen svar.....

Trygve Lillefosse
Husk at jo mere finkornet sanden er, jo større er risikoen for at sanden pakker seg om vannstrømmen og at filteret ikke starter opp automatisk etter strømbrudd.


Har du erfart at et sandfilter har pakket seg? I så fall er det første gang jeg har hørt om det. Hvis du har opplevd dette, ble det bedre med større kornstørrelse?

--
Jøran
Akvariekjellern har Lifeguard sandfiltre, de kan sikkert få tak i sand også, ellers får man tak i den rimelig fra utlandet. Bruker lifeguardsanden her, har ikke hatt problemer med at den pakker seg.
Tilfeldig bekjentskap
© Bettina Fossen
Reklame for plussmedlemskap