Filtermedia..

lurer litt på hva som er best og ha inne i filter/pumpa..
har en eheim 2217 classic. kjøpte den med slike blå svamper,5stk. 1stk kullfilter. 1 hvit vatt.

er disse bra for bakterie kultur?

filter media, er det slike hvite makaroni. kuler greier? bedre?
Jeg bruker gryteskrubber i rustfritt stål fra Jordan (OBS! Ikke stålull!) i ett av mine filtere. De har stor overflate i forhold til volum (viktig for filtermedier), fungerer utmerket, er evigvarende og trolig det billigste man kan bruke.
leste noe om gryteskrubber men fosto det ikke helt. men kan det være så bra for bakteriekultur?
Bakteriene trenger ikke filtermedium som inneholder spesielle stoffer, næringen de trenger får de fra avfalsstoffene fra fisker og planter. Det som er viktig er at filtermediet har størst mulig overflate slik at det er plass til mye bakterier. Gryteskrubber er laget av svært tynne remser av rustfritt stål, det betyr at de har veldig stor overflate i forhold til volumet, dvs. du får plass til stor overflate i filteret ditt. På et amerikansk akvanettsted fant jeg en tabell over materialer egnet som filtermedium, og gryteskrubber i nylontråd var best, fulgt av gryteskrubber i rustfritt stål. Endel materiale av f.eks. keramikk med mye porer, har brukbar overflate til å begynne med, men etterhvert gror porene igjen. Det skjer ikke med gryteskrubber, som dessuten er mye billigere.
takker for svar . skal prøve ut dette men tenker jeg bruker disse svampene jeg har en stund først. tror du det er greit?
530
Jeg bruker gryteskrubber i rustfritt stål fra Jordan (OBS! Ikke stålull!) i ett av mine filtere. De har stor overflate i forhold til volum (viktig for filtermedier), fungerer utmerket, er evigvarende og trolig det billigste man kan bruke.


Kjempelurt! Jeg synes du skulle legge dette rådet inn i "Tråden med lure tips".
toft
takker for svar . skal prøve ut dette men tenker jeg bruker disse svampene jeg har en stund først. tror du det er greit?

Klart du kan når du først har dem, blåsvamp er vedlig mye brukt.

Når det gjelder kullfilteret ditt, ville jeg tatt det ut og brukt det bare etter medisinering når du skal fjerne medisinen etter avsluttet kur.
Tilfeldig bekjentskap
© Pål A. Hegland
Reklame for plussmedlemskap