Innkjøring av akvariet

nu blir det mye spørsmål.
kjører inn karret (uten sandbunn)
har bestilt hos den lokale ZOO'en men de får ikke inn før etter nyttår. går dette greit eller børe jeg kjøre inn karret 4 uker til etter jeg har sotte sand i det?
når jeg kjenner på ledningene til pumpa og varmekolben så er det slim på den, har ikke sjekket glasset å ellers men hva er dette? kjennes ut som det slimet so er utpå skjellet i det lille karret mitt
Se denne vedr innkjøring av kar. Veldig fin
glemte å skrive hvordan slimet kjenntes ut..
det kjennes ut som.. nja, det kjennse svinglatt.. er dette normalt i et kar som innkjøres? det første karret mitt var innkjørt å fesrig med fisk å alt så har ikke gjort dette før.
ps: har en hurtigvoksende plante i det men det kommer flere når sanden kommer
har lest denne tråden å blir ikke kjøre inn karret på salmiakmetoden,
grunner:
nr:1 har ikke mulighet till å være hjemme vær eneste dag.
nr:2 er får mye å sette seg inn i når dette er etter planen mitt siste kar
nr:3 har ikke folk innkjørt kar helt vanlig i masse år uten noen dødsfall? :P hehe

næjda skall ikke være vanskelig, vil bare gjøre dette på den vanlige måten

men vet dette er nok en av de bedre metoder. får bare prøve meg litt frem da, takker får gode råd
Hei Du trenger ikke sand for å kjøre inn akvariet, men jeg har villet hatt litt fiskemat i akvariet (bare litt) ,for at filteret skal få noe å jobbe med, etter 4 uker kan du ta et delvannsbytte å starte forsiktig med noen fisker, om vannet er ok. Det slimet du kjenner er nok litt alger de fjerner du lett med en algemagnet, eller en kjøkkensvamp/ skrubb som du ikke har brukt til noe annet.
Det er jo ikke akvariet som trenger innkjøring, det er filteret.

Og som Stig T sier: Du må hjelpe til med å dyrke frem den bakteriekulturen du trenger. Ha oppi for i hvert fall et par ganger i uken, for ikke så hver andre dag. Du kan alltids bytte 50-70% av vannet før du har fisk i om du er bekymret for vannkvaliteten etter fire uker. Måler du nitrit-innholdet jevnt og trutt vil du også oppdage når du har hatt den såkalte "nitrit-toppen".

Om ledningene er litt sleipe er det bare å gni det bort med fingrene. Det forsvinner i filteret, og bidrar til oppbyggingen av bakteriekulturen.

Tilfeldig bekjentskap
© Ole Petter Bjørling
Reklame for plussmedlemskap