Pumpe/luft pumpe!

Hei,

Sitter på et 60 liters kar her, Det jeg lurer på er at jeg har en powerclean 250 pumpe, det er en sånn gummi slange med en duppeditt som stikker opp av vannet og suger luft ned...
Jeg lurer liksom på litt hvordan jeg skal stille inn denne? Skal det boble i vannet der det kommer ut?så vidt bruse? eller er den nødvendig i det hele tatt?


Har også en Eurotherm 50w varme kolbe...
Føller ikke denne klarer holde 25-26 grader i karet som jeg vil ha... I følge den stripa på glasset er det 22-24 grader..Er fra 18-20 grader på rommet der akvariumet står. Å dette svinger også veldig syns jeg :S Bestillt meg en digital temp måler.
Tingen er at jeg ser den lyser men så går den veldig fort av igjen.... Står rett ved siden av pumpa....


-Sokken91
Lurte også på, Nå har jeg en stein type som heter dakota(Eller noe slikt) I bunn.... Men jeg har mere lyst på sanden fra biltema folk annbefaler....Hvordan er det med bytting av bunnlag da innkjøring og fikser er i boks? Er det muligt? Eller bare skaper det stress og styr?
Hvis du søker i forumet på feks "bytte til sand" får du opp maaaange tråder som omhandler samme tema
Inaktiv bruker
Det kommer an på hva slags fisk du har, men de fleste fisker liker ganske sterk strøm/bobling i vannet. Da slipper man også å få en "proteinhinne" på vannoverflaten, som ikke er så heldig.

Men 50watt varmekolbe høres lite ut. Jeg har juwel kolbe 100 watt i 43 liter og synes den er for dårlig. Prøvde å ha den i 63 literen først, men det ble alt for drastisk senking av temperatur om natta når lyset er avslått og temperaturen i rommet er litt lavere. Dessuten, ved vannskifte er det alltid bra å ha en kolbe som får opp temperaturen raskt og 100 watt tar litt vel lang tid. Temperaturen svinger veldig med den kolben jeg har. Og de juwelkolbene må man ofte sette opp et par grader for å få riktig temperatur. Jeg har 4 ulike termometre og alle 4 viser litt forskjellig temperatur i mine karr. Det er til å bli gal av Men, jeg fant ihvertfall ut at det ene termometeret konstant viser to grader for lite, da jeg testet ut alle 4 i samme akvarium.

I 63 liters akvarium har jeg en 200 watts uknuselig varmekolbe med overopphetningsvern. Det anbefales! For vanlige kolber KAN det skje uhell med. Men, jeg må innrømme at selv på den kolben føles det av og til ut som om den er for varm, og jeg bekymrer meg da for at fiskene skal kunne brenne seg når de kommer borti den.

Uansett, jeg har kommet frem til at det beste er å ha en ganske så bra kolbe selv i små karr, og jeg har også erfart at selv om det skrytes av et merke så trenger det ikke være særlig bra. Å ha en kolbe med overopphetninsgvern er også noe jeg absolutt anbefaler. Det er mye rimeligere å kjøpe slikt akvarieustyr som varmekolber på nett, men da kommer det frakt i tillegg, så da må man jo regne med den.

Ps sand/bunnsubsstrat er enklere å bytte enn man tror Det går veldig greit, jeg har byttet flere ganger i mine karr. Det eneste aberet med det er at man kan miste en del gode bakterier som jo dannes nede i sanden..

Vannelement
Det kommer an på hva slags fisk du har, men de fleste fisker liker ganske sterk strøm/bobling i vannet. Da slipper man også å få en "proteinhinne" på vannoverflaten, som ikke er så heldig. Men 50watt varmekolbe høres lite ut. Jeg har juwel kolbe 100 watt i 43 liter og synes den er for dårlig. Prøvde å ha den i 63 literen først, men det ble alt for drastisk senking av temperatur om natta når lyset er avslått og temperaturen i rommet er litt lavere. Dessuten, ved vannskifte er det alltid bra å ha en kolbe som får opp temperaturen raskt og 100 watt tar litt vel lang tid. Temperaturen svinger veldig med den kolben jeg har. Og de juwelkolbene må man ofte sette opp et par grader for å få riktig temperatur. Jeg har 4 ulike termometre og alle 4 viser litt forskjellig temperatur i mine karr. Det er til å bli gal av ;-) Men, jeg fant ihvertfall ut at det ene termometeret konstant viser to grader for lite, da jeg testet ut alle 4 i samme akvarium. I 63 liters akvarium har jeg en 200 watts uknuselig varmekolbe med overopphetningsvern. Det anbefales! For vanlige kolber KAN det skje uhell med. Men, jeg må innrømme at selv på den kolben føles det av og til ut som om den er for varm, og jeg bekymrer meg da for at fiskene skal kunne brenne seg når de kommer borti den. Uansett, jeg har kommet frem til at det beste er å ha en ganske så bra kolbe selv i små karr, og jeg har også erfart at selv om det skrytes av et merke så trenger det ikke være særlig bra. Å ha en kolbe med overopphetninsgvern er også noe jeg absolutt anbefaler. Det er mye rimeligere å kjøpe slikt akvarieustyr som varmekolber på nett, men da kommer det frakt i tillegg, så da må man jo regne med den. Ps sand/bunnsubsstrat er enklere å bytte enn man tror ;-) Det går veldig greit, jeg har byttet flere ganger i mine karr. Det eneste aberet med det er at man kan miste en del gode bakterier som jo dannes nede i sanden..
Har du noen bra kolber og annbefale ?



Er denne noe bra?
Inaktiv bruker
Jeg har kjøpt på nett, newatt heter de ( fra webzoo b.l.a ) og de er svarte og uknuselige med overopphetningsvern, og man får dem i ulike watt. Jeg er ihvertfall fornøyd med disse, og jeg har prøvd mange ulike kolber fra diverse kjente merker som jeg ikke har vært fornøyd med.. Kjøper du en bra nok kolbe så har du jo også muligheten dersom du skulle få sykdom i akvariet til å foreta en såkalt "varmekur" der man må opp i 32 grader for å drepe parasitter.

Juwelkolbene er ihvertfall ikke noe jeg anbefaler. Og som sagt så må man stille opp et par grader over det man vil ha, så si at du vil ha 25 grader så må du stille dem på 27 grader osv.
Vannelement
Jeg har kjøpt på nett, newatt heter de ( fra webzoo b.l.a ) og de er svarte og uknuselige med overopphetningsvern, og man får dem i ulike watt. Jeg er ihvertfall fornøyd med disse, og jeg har prøvd mange ulike kolber fra diverse kjente merker som jeg ikke har vært fornøyd med.. Kjøper du en bra nok kolbe så har du jo også muligheten dersom du skulle få sykdom i akvariet til å foreta en såkalt "varmekur" der man må opp i 32 grader for å drepe parasitter. Juwelkolbene er ihvertfall ikke noe jeg anbefaler. Og som sagt så må man stille opp et par grader over det man vil ha, så si at du vil ha 25 grader så må du stille dem på 27 grader osv.
Vil forresten først takke deg for langt å bra svar i stad Utroligt forum! Spør om hva som helst å man får bra svar! Dette liker jeg !
Jeg kan ikke finne noen med det navnet hos webzoo eller noen av di andre butikkene...Har du link ? ^^

Fant di hos janholte Men deisan di var jo litt dyre jo :P


Eller er det denne som det står Aquarium Systems Polymer varmekolbe 200 watt på, den ser jo lik ut men står bare ikke newatt :S
Vannelement
Ps sand/bunnsubsstrat er enklere å bytte enn man tror ;-) Det går veldig greit, jeg har byttet flere ganger i mine karr. Det eneste aberet med det er at man kan miste en del gode bakterier som jo dannes nede i sanden..


Har du en innkjørt pumpe er det ikke noen fare å miste disse bakteriene
Det blir nok skifting til sand en senere annledning da Kan kjøpe inn og la det ligge til senere ^^ Er en go time med buss til nermeste biltema

Men til kolben.... Tempen min på rommet synker til 15-16 grader om nettene/dagen da jeg er på jobb...

Å akvariumet jeg skal ha på 25-26 ish ligger på rundt 21-22 og stiger opp til 24 når jeg kommer hjm og får opp temp på rundt 18-19 grader på rommet med akvariet som jeg liker meg best ii ^^ og kolben står på 29-30. Å det er jo for mye svingning i vann temperaturen....
I følge den kolbe kalkulatoren på sia her Så trenger jeg 100-150 ish kolbe sier kalkulatoren,, Skal jeg ta 150 da eller ligert kjøpe 200w?

Tenker da på disse kolbene
Aquarium Systems Polymer varmekolbe 150 watt


Aquarium Systems Polymer varmekolbe 200 watt
Tilfeldig bekjentskap
© Susanne Dahl Aspevik
Reklame for plussmedlemskap