Akvarie uten dekkglass. hva er lurt å gjøre?

Jeg fikk nylig i hus et akvarium på 250 liter, som jeg tenkte jeg skulle ha i stua. Da ville neppe noe ekstra luftfuktighet bli noe problem. Nå havnet det i "kjellerstua" og jeg har 430 liter vann der fra før, og er mindre glad i høy luftfuktighet der..

Jeg lurer på om man enkelt kan få tak i dekkglass til Akvastabil 250 liter, målene 100X50X50. Bor i Trondheim, og har inntrykk av at gamle dekkglass er vanskelige å finne.(Lysarmaturen som fulgte med var en enkel 2-rørs T8.)

Ekte akvarister er kanskje lite bekymret for fukt? He he...
En hvilken som helst glassmester kutter til nøyaktig de platene du vil ha til dekkglass!
Gjerne med et ekstra avkyttet hjørne eller to for å kunne fore gjennom glasset også

Her er et søk på glassmester i ditt nærområde:
Glassmestere i Trondheim
thankthefishtank
Jeg fikk nylig i hus et akvarium på 250 liter, som jeg tenkte jeg skulle ha i stua. Da ville neppe noe ekstra luftfuktighet bli noe problem. Nå havnet det i "kjellerstua" og jeg har 430 liter vann der fra før, og er mindre glad i høy luftfuktighet der.. Jeg lurer på om man enkelt kan få tak i dekkglass til Akvastabil 250 liter, målene 100X50X50. Bor i Trondheim, og har inntrykk av at gamle dekkglass er vanskelige å finne.(Lysarmaturen som fulgte med var en enkel 2-rørs T8.) Ekte akvarister er kanskje lite bekymret for fukt? He he...


bare husk at dersom du setter stor pris på akv. planter.
Så vill plantene få mindre effekt ut av glassplaten, den tar mye av lyseffekten.
Når jeg tenker meg om..
..så aner jeg ikke hvorfor jeg ikke tenkte på det med en gang. Takk Thunderbird.

Og problematikken med planter slipper jeg foreløpig å tenke på siden jeg har Malawi i karet. Ellers ville jeg nok vurdert noe annet. Dersom jeg f.eks skulle finne på å leke bytteleken igjen, og flytte fisker mellom 430 literen og 250-en.

Nå var jeg allerede langt på vei i tanker om å bygge lystopp selv. Men slipper det da
Et godt tips til et såpass stort kar, er å be glassmesteren om å lage dekkglasset i to deler. Jeg regner med at karet ditt har standardmål, 100 x 50 cm, og det er en temmelig stor glassplate å håndtere egentlig. Enklere med to halvmeters kvadrater, tror jeg. Skal du ordne litt i akvariet, holder det ofte å bare ta vekk den ene osv.
Hvis du har et enkelt 2-rørs armatur ville jeg delt glasset på langs faktisk.

Det gjorde jeg på min 250L med enkelt armatur på. Når jeg skulle jobbe i karet var det bare å legge den forreste glassplata oppå armaturet som jeg skjøv til den bakerste glassplata. Deler du glasset på tvers må du fjerne lampa, ta av glassene og så legge lampa tilbake for å få arbeidslys
Lisbeth er en luring

Det var et veldig godt tips!
Takk for tips, igjen..
Jeg glemte å nevne at akvariet har et midtstag, så løsningen blir nok to dekkglass som passer i hvert sitt kvadrat

Etter å ha sett hvordan min lille 90 liter buler litt, så er jeg veldig glad i midtstag...

Er det helt vanlig glass som er tingen forresten, eller bør man stille noen andre krav? Plexiglass? Noe annet?
Skyter inn her og sier at jeg idag har skaffet meg nytt delglass til akvariet mitt på 160l da katta knakk ene glasset igår. (!) Det kostet meg 200,-. Ringte glassmester og kunne dra rett og hente det, veldig kjekt. Skal bestille nytt på andre halvdelen også for det er kjempestygt og umulig å få pent igjen.

Jeg spurte angående plexiglass. Han sa at det kom til å bøye seg etterhvert så jeg gikk for vanlig glass.
thankthefishtank
Jeg glemte å nevne at akvariet har et midtstag, så løsningen blir nok to dekkglass som passer i hvert sitt kvadrat:-)
Er det slik at dekkglasset blir liggende i spor på midtstaget? I så fall er lange dekkglass ikke løsningen, nei.

Hos meg er det slik, og eg benytter derfor fire dekkglass. Å ha dekkglass som går over hele bredden blir bare styr...

Jeg har en 230 liter med et slett midtstag, altså uten spor. Med fire dekkglass opplever jeg at det er lett å miste et av dem ned i karet. Når jeg skal bytte, skal det være til to langsgående, de vil ligge stødigere og være bedre for meg å håndtere.
Tilfeldig bekjentskap
© Ir
Reklame for plussmedlemskap