Ny belysning til 70-liter

Jeg vurderer å skaffe ny belysning til akvariet. I dag har jeg et armatur beregnet til takbelysning i garasje, liggende oppå dekkglasset. For det første er det ikke noe pent, men det største problemet er at plantene ikke vil vokse. Det er bare anubias og windeløv som holder seg grønne og fine. Alt annet stagnerer i veksten og blir bare til noen lysegrønne pistrer.

Armaturet var billig, men siden det er forsynt med plastskjerm utenfor lysrørene, blir kanskje mye av lyset som plantene krever borte på veien ned i vannet?

Nå lurer jeg på om det greier seg med et akvariearmatur med bare ett lysrør til denne 70-literen, eller bør jeg spandere et med to rør? Akvarietoppens mål er 60x35 cm.

Det går an å få kjøpt et armatur som passer til Juvel Rekord, med målene 60x30 levert MED lysrør. Det er det rimeligste jeg har funnet, men vet jo ikke om det kan brukes på mitt akvarium, som er et rammekar med glassplate over. Dersom det er nok med ett lysrør på 15watt synes jeg likevel dette kan være en brukbar løsning.

Jeg er takknemlig for synspunkter.
Min 70-liter
har 1 stk Aquaglow T8 20W og jeg er fornøyd. Det skal dog sies at jeg har lys sand og mørk bakgrunn som gir litt andre lysforhold.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap