Varmekolben sprakk! vannet koker! (bokstaveligtalt)

Har et lite nano-akvarium på 6 liter (som heldigvis er i plast) som gjøres klart for noen reker. Oppdaget i stad at det boblet fra varmekolben og gikk bort for å se.
Da ser jeg at varmekolben har sprukket. glass ligger utover bunnen i akvariet og vannet er så varmt at når jeg tar på ruta brenner jeg meg nesten! Det koker så og si.

Det er heldigvis ikke fisk eller reker i akvariet. Da hadde de koket fordærvet.
Jeg er bare spent på om Javamosen overlever å bli koket opp på denne måten...

Jeg er usikker på hva som har skjedd, men det gikk en sikring for noen timer siden. Jeg lurer på om det kan ha noe å gjøre med det?

Jeg har trukket ut stikkontakten og skal fjerne restene etter kolben og sette i en ny senere. Inntill videre vil jeg bare gjøre andre OBS på slike ting også.

Aner ikke hva som har gjort dette. Varmekolben var gammel, men jeg lurer på om sikringsskapet kan ha hatt en finger med i spilet som sagt. Så dersom en sikring går hos dere; PASS GODT PÅ VARMEKOLBENE DERES!! Går det fisk i karet kan de koke ihel! Følg nøye med varmekolbene deres generelt!
Sikringen gikk sannsynligvis på grunn av at varmekolben hadde sprukket. Ikke motsatt.
Er det mulig at varmekolben sprakk fordi den var gammel?
Aldri opplevd dette før :O
Vil vel anta den sprakk fordi den ikke var nedsenket nok i vannet..... da blir den varm over vann, og kald nedi vannet, og så sprekker den..... det skjer og lett i forbindelse med vannskift, dersom man ikke husker å dra ut kontakten på kolben, før vannskiftet starter...

Hvilket merke er kolben og hvor gammel er den?

Vegard Ulset
Vil vel anta den sprakk fordi den ikke var nedsenket nok i vannet..... da blir den varm over vann, og kald nedi vannet, og så sprekker den..... det skjer og lett i forbindelse med vannskift, dersom man ikke husker å dra ut kontakten på kolben, før vannskiftet starter...


Tar alltid ut kontakten når jeg bytter vann. Strøm og vann er skummelt så jeg er alltid på vakt :P
Det var bare "toppa" med hjulet øverst som stakk opp av vannet. Liten 25w kolbe dette. Har heller ikke mistet den i gulvet eller noe som kan ha gjort glasset i den svakere.

cara79
Hvilket merke er kolben og hvor gammel er den?

Akvastabil. De pleier jo være gode på sånt. Den var... gammel. Har en til fra samme tid, bare at den er større.

Men som sagt, gammel kolbe, som har varmet mange liter vann.
Samboeren min tror også sikringen gikk pga varmekolben.

Har skiftet ut vannet i det lille akvariet nå og plukket glass og små fjører. Lurer på å skifte ut sanda og ha oppi ny egentlig. Har angst for glasskår og er redd både for meg selv og det av skalldyr som måtte være oppi der...

Jeg er spent på hvordan det går med plantene nå da. Anubiasavleggerene mine ble litt bløte nemlig.... Håper jeg ikke mister den fine javamosedotten min. Har grodd og passet på den i mange år nå. Rett og slett blitt glad i den.

(Det luktet forøvrig kokt hummer av vannet når jeg byttet det. Begynner å bli redd for at det kan ha sneket seg med noen reker inni mosedotten når jeg satte den der, enda jeg ristet den godt... :O )
Inaktiv bruker
Huff, for et mareritt. Godt du ikke hadde fisk eller reker i det! Gamle varmekolber bør man være forsiktig med - eller rettere sagt bytte ut

Hadde selv en eldre kolbe som fulgte med et akvarium jeg kjøpte og den tok inn vann etter to dager men, -thank god- så ble det ikke overopphetning eller kokte fisker. Kan muligens lekke ut tungmetaller fra disse også (?) Da gikk også sikringen her, men jeg forsto ikke med en gang at det var varmekolben som var årsaken.

Kunne fort blitt dyrt for fiskene jeg hadde da var verdt flere tusen kr. Da er det nok rimeligere å investere i en ny og god kolbe med overopphetningsvern. Jeg hadde flaks og fikk en lærepenge som heldigvis ikke ble dyr

Eheims aller nyeste type varmekolbe er lettere å stille inn og mye bedre enn de eldre typene. Jeg liker disse for de lyser og viser når de slår seg av og på, så man slipper å gjette seg til om de har sluttet å funke også. (selv om man sjekker termometeret daglig) De skal også tåle å løftes over vann mens ledningen er i, dvs ved feks vannskifte som vannstanden synker litt, men uansett trekker jeg alltid ut kontakten om vannstanden blir lav under vannbytte etc. Det er dog fort gjort å glemme dette eller trekke ut feilkontakt osv, sånnt skjer jo!

Obs! Husk ved vannbytte, om du heller kaldt vann rett på en varmekolbe kan den lett sprekke. Hell aldri vann på varmekolben ved vannbytte uansett temperatur!

Ellers synes jeg det er en god regel å ikke ha for stor varmekolbe i forhold til antall liter i akvariet. Eheims kolber fungerer bra med feks 50 watt på 43 liter og 100 watt på 63 liter. Jeg har dog erfart at både Sera`s Juwel`s varmekolber i forhold til samme liter ikke holdt en stabil nok temperatur (vinterstid) , selv om de var helt nye.








Spent på Javamosen altså. Den ser ikke noe anderledes ut enn den pleier.
Er det mulig at den lever over oppkokingen?
Har skjedd med meg også for ein del år si. Kom heim frå skulen, og såg at nåke var veldig feil i akvariet. Der låg omtrent alle fiskane dø på bottnen. Kunne ikkje forstå ka som hadde skjedd, men skjønte fort at det var varmekolben. Vatnet for veldig varmt, og eg fekk støt av kolben. Drog den ut når eg skjønte at det var den som hadde sprukket. Reddet ut 4 sebrafisk og ei black molly hoe (som fekk eit stort kull unger etter dette) Plantene overlevde, men nåken fekk et rødt slimlag på bladene.
Mister troen på plantene. Anubiasavleggeren tror jeg ikke står til å redde, og jeg synes ikke mosen virker så lysegrønn og frisk som den pleier. Kanskje den kommer seg når rekene kommer oppi akvariet.

Den skal få ligge litt til, i tilfelle det kommer noen knopper på den igjen.
Tilfeldig bekjentskap
© LOFFA 2012
Reklame for plussmedlemskap