Ph-glassprobe

Inaktiv bruker
Hei.Noen som vet hvilken væske som skal være inne i en glass probe-ph?
Det tror jeg du må spørre produsenten om. Tviler litt på at det finnes noen universell standard.
Inaktiv bruker
På dupla sine hjemmesider så er det hvis kalium klorid man etter fyller probene med.
Kampfisk
Det tror jeg du må spørre produsenten om. Tviler litt på at det finnes noen universell standard.

Det er nettopp en universell løsning som benyttes i i de fleste pH elektroder, nemlig en 3 molar kaliumkloridløsning. Altså en mettet KCl løsning.

Det finnes såkalte solid state elektroder uten løsning i, men er det en løsning, så er det ovennevnte.
Inaktiv bruker
Eagle
[QUOTE=Kampfisk]Det tror jeg du må spørre produsenten om. Tviler litt på at det finnes noen universell standard.

Det er nettopp en universell løsning som benyttes i i de fleste pH elektroder, nemlig en 3 molar kaliumkloridløsning. Altså en mettet KCl løsning.

Det finnes såkalte solid state elektroder uten løsning i, men er det en løsning, så er det ovennevnte.

Kan du utdype dette litt mere?er ikke så god på kjemi og slike uttrykk.

Mener du en ren løsning uten noen form for blandning av andre stoffer?
Når en kaliumkloridløsning er mettet, betyr det at løsningsmiddelet som her er vann, ikke kan løse opp mer av det tilsatte stoffet, som her er KCl (kaliumklorid). Tilsetter man enda mer KCl til vannet, vil det overskytende bli liggende som krystaller på bunnen av løsningen. Så lenge man ser at det er uoppløst stoff i løsningen, vet man at den er mettet.

Til å lage mettet løsning av kaliumklorid til etterfylling i pH glasselektrode brukes KCl av analysekvalitet og renset vann (også analysekvalitet). Vanlig kranvann er ubrukelig.

For private er det best å kjøpe ferdigprodusert mettet KCl løsning til pH-elektroden.

Inaktiv bruker
Takk for en veldig god forklaring.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap