Problemer m elheim innvendig filter

Hei.
Jeg har et godt innkjørt 125 l akvarie, m gode verdier. Ingen nitrit. Hadde en Elheim typ 2012 02 pumpe. I begynnelsen hadde den stor fart i opp til 1,5-2 uker av gangen, før vannstrømmen ble svakere og filteret måtte renses. Så, etter et halv år i bruk ble periodene kortere og kortere. Jeg kjøpte nytt filter når jeg måtte rense det gamle daglig for å ha litt strøm i vannet.

Det rare var at hver gang jeg renset filteret så ble det full fart på pumpen.

Kjøpte ny for to uker siden, men beholdt den gamle vatten/ filteret som sitter inni. Men nå er det like ille igjen. Må skylle filteret hver annen dag. Når det er nyvasket er det full fart.

Er det jeg som gjør noe galt?
har du prøvd å rense rundt propellen? q-tips og varmt vann
Hei
Takk for tips, men jeg tror ikke det er det som er problemet . Det blir full fart så fort jeg renser svampen/filteret som sitter inni pumpen, men så går den tett i løpet av et par dager. Trodde en stund at jeg matet for mye, slik stedet blir for mye avfallsstoffer, men selv etter en helg uten mat ( vi var borte) så er pumpa nesten tett.

Jeg har finkornet sand på bunn hvis det har noe å si...?
ah. du har et løp som går ut fra pumpa. ja, de kan være en pine innimellom. har hatt samme problem med 2 kar som hadde innvendig pumpe.
det kommer rett og slett av for mye avføring fra fisken og matrester, som igjen betyr at du kanskje har for mange fisk?

løsningen for meg var at jeg skaffet meg en utvendig pumpe til det ene karet mitt. det innvendige filteret mitt kasta jeg i ren frustrasjon :P

Alva
Hei. Det rare var at hver gang jeg renset filteret så ble det full fart på pumpen.


Jeg synes det tyder på at filterpumpen er underdimensjonert. Husk også at utvendige filterpumper generelt er langt mer effektive. De har også den fordelen at man får møkka ut av akvariet i stedet for å oppbevare den i en beholder inne i karet,

En annen ting er at den vanngjennomstrømningen som Eheim og andre produsenter oppgir, er målt UTEN filtermedia i beholderen. Tallene er derfor irrelevante for en vanlig bruker. Når man har filtermedia i beholderen, synker gjennomstrømningen drastisk. Oppgitt gjennomstrømning i liter pr time bør være minst det dobbelte av vannmengden i akvariet, helst mer.

Stephan
Takk for svar. Har ikke mulighet til utvendig pumpe, så da må jeg redusere antall fisk set det ut til.
var den "feilen" jeg gjorde i begynnelsen. hadde 4 pleco pluss en stor gibbiceps som bokstavelig talt dreit-tett filteret mitt annenhver dag, var i en 120 liter det å.

skaff deg et 300 liter og oppover, da har man litt u rutte med. 100 liters kar duger sjeldent mer enn til artskar med de fiskene jeg har fått kjøpt i lokale dyresjapper.
Filterkapasiteten til Eheim 2012 er ikke noe å skryte av i et akvarium på 125 liter.

Svampen som sitter inni 2012 filteret er så finporet at den tetter seg i løpet av få dager, og med stadig rensing får filterbakteriene aldri tid til å kolonisere svampen skikkelig.

Et innvendig filter som jeg har god erfaring med er et U4 filter fra Fluval. Det er bygget opp med et eget kammer med keramiske "makaronirør" pluss to kassetter med hver sin grovporede svamp. Disse svampene kan tas ut og renses uten å ta filteret ut av akvariet. Jeg renser bare en av svampene av gangen.

Jeg har hatt 2012 filteret selv i 180 liter, så jeg vet hva du sliter med. 180 literen har nå utvendig filter, og U4 filteret går som hjelpefilter i et 325 L akvarium. Jeg skal ha det til et 128 liters som står og venter på å bli satt opp.

Kjøp deg en Eheim Powerline. Om svampene blir fulle av slam så går det ikke utover effekten i det hele tatt, i alle fall ikke merkbart. Det er takket være konstruksjonen i filterboksene. Hender av og til at svampene her blir så "metta" at de klapper sammen mot innsugskolben - enda går pumpa som bare det.
Det er den klassiske innvendige pumpa til Eheim som er blitt produsert i mange år. Den eldste jeg har er ca 15 år gammel og går fortsatt som ei klokke (kun byttet rotor en gang, og keramikkpinne et par-tre ganger). De koster mer enn det meste på markedet i dag, men det er verdt prisen spør du meg! Jeg har 18 stk av disse!

De finnes i to størrelser, 1200 l/timen og 600 l/timen. Hvilken du bør velge avhenger av belastningen i akvariet, og typen fisk du holder, i forhold til ønsket hastighet på vannet.

Har prøvd utallige modeller av innvendige filtre, og har alltid falt tilbake på Eheim Powerline.
Tilfeldig bekjentskap
© Tobias olsen
Reklame for plussmedlemskap