Utvendig filter. sikkert?

Vurderer å bytte mitt hang-on filter med et utvendig, men er skeptisk til lekkasjer da jeg har akvariet i stua. Og i stua har jeg ikke sluk..

Noen her som har hatt problemer med noen spesiell pumpe?
Mingus
Vurderer å bytte mitt hang-on filter med et utvendig, men er skeptisk til lekkasjer da jeg har akvariet i stua. Og i stua har jeg ikke sluk.. :) Noen her som har hatt problemer med noen spesiell pumpe?


Henger meg på, da jeg lurer på det samme...
Bra, da venter vi bare på noen med masse utvendig-filter-erfaring
Har hatt flere utvendige filtere i +10 år og aldri hatt noe problem med lekkasje. Har brukt JBL og Eheim filtere.

Er mer engstelig for lekkasjer i selve karet.
MrSpock
Har hatt flere utvendige filtere i +10 år og aldri hatt noe problem med lekkasje. Har brukt JBL og Eheim filtere. Er mer engstelig for lekkasjer i selve karet.


Takk!
Har alltid hatt Eheim utvendige filter, og har aldri hatt noen lekkasjer. Men, da har jeg også passet på å vedlikeholde dem med jevnlig smøring og bytting av pakninger.
Jeg har aldri vedlikehold noe på filtrene - annet enn rens når påkrevd.

Men har nå skaffet meg Eheim Vaseline - er aldri for sent til å starte med vedlikehold
Smøring OG bytting, MrSpock...INGEN filtre er sikre uten det.
Noen filtere har hatt produksjons- eller konstruksjons-feil, men disse rettes som regel relativt raskt når ryktene og klagene begynner å sirkulere.
Har du noe anbefalt bytte intervall på gummipakninger?

Jeg har hatt lekkasje på et av Eheim's nyeste filtermodeller, 2075 tror jeg det var, som skulle drifte et av de 120 cm lange, lave akvariene mine. Møkkafilter. Spaker som brakk, flere ganger, så de ble umulige å åpne for rens, også lekkasje da. Lekkasje husker jeg ikke om det var en eller to ganger. Var nødt til å kjøpe inn en haug med reservedeler og ha liggende, for å vente på neste gang noe gikk i stykker på det møkkafilteret...! De gikk også tette i et kjør, så vannstrømmen stoppet helt opp. Jeg hadde mye mose og planter i akvariene mine, så dette var nok medvirkende til at de gikk ofte tett, men det skal vel for svingende et filter tåle!?

Mener å ha lest at Eheim skal ha fikset disse feilene nå, men jeg vet ikke om noen link jeg kan gi deg som evt bekrefter dette. Kanskje andre har.

Jeg vil likevel anbefale Eheim som den beste filterprodusenten på markedet. De har laget filter i mange år-tier! Som regel kjempekvalitet. Den filterserien de kom ut med som jeg hadde så mye trøbbel med, var nok ikke testet ut skikkelig før de sendt det ut på markedet, men det ble visst endret, leste jeg. Mange som klaget på at de spakene brakk f.eks., altså den spaken på toppen som man bruker til å stenge av vannstrømmen på filteret, når man trekker ut stikk-kontakten for å rense det.

Favorittfilteret mitt er Eheim Pro 2224, en eldre og solid modell som sjelden går tett og går som en klokke i årevis. Jeg har hatt lekkasje bare EN gang på 8-9 år på Eheim 2224, og jeg har hatt MANGE av det filteret, men det var pga en gummipakning i toppen hadde falt av etter rens, uten at jeg så det. Så husk; ALLTID sjekke at alle gummipakninger er på plass etter rens. Jeg fant den manglende gummipakningen senere på gulvet, halvveis under kommoden det akvariet sto på.... Min feil altså. Ikke filterets. Og Eheim 2224 har jeg definitivt hatt mest av. Aner ikke hvor mange jeg har hatt, men det er en god del! Det er 3 sånne jeg har nå også.

Med Eheim 2224 føler jeg meg trygg og sikker, og er ikke redd for lekkasjer e.l. Det hadde jeg ikke gjort med modell nr 2075...!
Jeg bytter mine sånn ca. hvert annet år. Dette gjelder både den store hovedpakningen mellom pumpehuset og beholderen, og de to små i innløp/utløp.
Sånn helt apropos for den som kjøper brukt ville jeg aldri startet opp en brukt utvendig pumpe uten at jeg var sikker på når pakninger sist ble byttet. Dette er et område hvor det ikke lønner seg å tro man sparer penger. Ny parkett m.m koster adskillig mer enn noen pakninger til under hundrelappen..

Mona : Skal visst være fikset på 2075. Min "favoritt" er vel den gamle 2222 (lillebroren til 2224),...min har gått i over 10 år nå og er like fin
Har hatt en episode med utvendig filter, men ikke egentlig en lekkasje. Det som skjedde var at jeg kjøpte inn et nytt kraftig filter. Satte det opp, byttet vann i samme slengen og fylte så fullt som mulig. Satte inn utstrålingsrør av typen med mange hull i vannrett i kortenden på karet, rett under vannoverflaten.

Så var jeg altså bortreist en stund. Det var varmt og må ha dampet av endel, for da jeg kom hjem var utstrålingsrøret over vann, og pga idiotisk vinkel stod etpar av strålene opp i lystoppen. Som er av typen helstøpt plastgreie som ligger oppå glasset og litt ned på utsiden av karet. Hadde sildret pent og pyntelig ned på utsiden der noen dager. Ned bak sofaen og akvariet og inn bak gulvlistene der. Plukket ned det jeg klarte av listverk, men for å si det sånn: Gulvlister bak et 250-L møbelkar får man ikke tatt av hvis man bor alene... Lurer på hvordan gulvet ser ut bak der.

Moralen er: pass på vinkelen!
Jeg har hatt akvarier i mange år, og de siste ti årene har jeg bare brukt utvendige filtre. En gang har det skjedd at et av filtrene mine ikke ville bli tett etter rens. Da kjøpte jeg en ny pakning til filteret, og problemet var løst.

og pga idiotisk vinkel stod etpar av strålene opp i lystoppen.

Klassisk tabbe, det der. Selv har jeg heldigvis aldri reist bort like ettepå, de gangene jeg har gjort denslags. Får bare krysse fingrene for parketten din.
Henriflette, det der er sånn som jeg også kunne gjort, åherregud flaks jeg ikke er et feriemenneske, hahah!


Husker ikke helt i forbifarten, men tror jeg hadde samme som mona, bare den "nyere" typen, hvor de visstnok hadde fikset alle disse tingene.

Men jeg hadde det ikke spesielt lenge. Brukte det bare en liten stund før jeg byttet til et DYI innvendig filter. Har ikke noe imot utvendige filter sånn sett, men når jeg først begynner å bekymre meg for filter som blir ødelagt, så klarte jeg ikke legge det fra meg. Den dagen jeg skulle ta det ned, var jeg så dum at jeg trakk ut kontakten før jeg tok innsuget ut av akvariet. Dermed sugde den inn vann pga hevereffekten, men ikke ut fordi pumpa ikke gikk. Vannet trengte seg gjennom pumpa (der topplooket taes av) og utover teppegulvet mitt. Helt min feil såklart, og det var heldigvis ikke så mye som kom før jeg fikk røsket ut slangen.
Vet ikke om det er normalt at det skal komme ut av selve boksen, tenker at jeg kanskje ikke hadde lukket den godt nok - men den var "klipset" på plass, og hadde fire av disse store låsene på hver side som var godt festet.

Tenker bare ihvertfall at jeg er glad vi nesten aldri har strømstans her ihvertfall, for tenk dette hadde skjedd ved en strømstans og jeg ikke var hjemme? Da hadde jeg hadd hundrevis av liter på soverommet, og antakelig ødelagt både golv, PC og mer til.



MEN skal ikke drive skremselsproganda, haha! Utvendige filteret er oftest mye bedre enn små innvendige. Med mindre du lager ditt eget filter, som kan være både mye billigere, og bedre. Og skulle det skje noe så holder det seg i akvariet ihvertfall, hehe. (med mindre man har utblåset i feil vinkel, haha!)



Grapejuice
Henriflette, det der er sånn som jeg også kunne gjort, åherregud flaks jeg ikke er et feriemenneske, hahah! :) g. Den dagen jeg skulle ta det ned, var jeg så dum at jeg trakk ut kontakten før jeg tok innsuget ut av akvariet. Dermed sugde den inn vann pga hevereffekten, men ikke ut fordi pumpa ikke gikk. Vannet trengte seg gjennom pumpa (der topplooket taes av) og utover teppegulvet mitt.


I huuuuleste! Det må da takle strømstans, ellers er de jo helt ubruklig?
De tåler strømstans, men gjør man litt feil ved sammensettingen eller toppakning nærmer seg bytte tid kan de lekke litt om ikke pumpa går.
Det lønner seg alltid å sjekke når du har renset. Sett pumpa i ei balje, fyll opp, start pumpa, vent til lufta er låst ut og stopp pumpa. Lekker det må du sette det sammen igjen. Har aldri hatt problemet med 2224 eller 2215, men 2028 er litt ekkel sånn.
Ja, jeg vet virkelig ikke. Skal ikke påstå at det var noe feil med mitt i den forstand, for det kan godt hende jeg ikke hadde fått lokket godt nok påplass. Men det så helt tett ut rundt kantene, og de store klipsene på alle fire sidene satt godt og gikk i sporet uten noe krøll.

Jeg hadde bare brukt min pumpe i, hmm, to måneder kanskje? I tilegg hadde jeg en strømpe foran innsuget, som jeg renset ofte - da jeg hadde myeeee sånn grumsete catappaløv og mose og slikt, så jeg ville ikke at dette skulle komme inni pumpa.

Alikevel presset vannet seg ut mellom topplokket og "bunnen" da jeg stoppet pumpa.

Men jeg ser ikke bort ifra at det kan ha vært helt og holdent min feil, haha. Men det kan være noe å for eksempel teste i en dusj/badekar/balje ihvertfall, så slipper man være etterpåklok :P
Tok en rask sjekk og ser at man fremdeles etter mange år får kjøpt 24xx og 22xx seriene og at de tilsynelatende er uendret.
Anbefaler 24xx serien som er stillegående og stø som et fjell.
22xx serien bråker en del mer opplever jeg, men er også dønn pålitelige.
Det er altså de "avanserte" 20xx modellene jeg har opplevd og har hørt andre kan plages noe med. 20xx serien som er få kjøpt nå er annerledes en min i oppbygging.
Jeg må bort til akvariet og kikke på utstrømmeren for å sjekke om 2222 kjører.. Den er så nær taus det går an å komme.
Etter enda en rask kikk, må jeg presisere.
Modellene Professional nå eXperience er utrolig stille, nær umulig å høre.
Som SilverShaded skriver.
Modell 2222 tilhører Professional serien.
Classic som 2211,2213,2215,2217 og 2260 kan summe litt.
Har ikke Ecco serien, så vet ikke, har heller ikke hørt noe negativt.
Men Pro2 summer og kan bråke litt, er også den som er "litt" ekkel å sette sammen helt tett, har også hørt at andre kan trøble litt med Pro3, men dette er også de mest avanserte.
Masse info om de nyeste på eheim sine sider, har lagt merke til "exstremely quiet" anmerkning på eXperience og Ecco seriene.
Og min erfaring er at Professional pumpen er nærmest umulig å høre som SilverShaded skriver om sin. Har hatt den i nærmere 20 år, den har gått i ett, har aldri sviktet, må selvfølgelig bytte slite deler som pakninger, rotor m/keramikk pinne og en gang i løpet av hele denne tiden klemmene som holder toppen på plass.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap