Juwel bioflow filter - filtermateriale

Hei.
Spørsmål rundt filtermateriale til Bioflow - har lest enkelte her mener at sammensetningen fra Juwel ikke er ideel. At kanskje carbonmedie, nitrax og cirax er undøvendig og kanskje burde byttes ut med mer blå svamp.

Hva er deres tanker om dette?
Ja jeg ble rådet til å gjøre det, kuttet ut nitrax og kullfilteret, gikk til innkjøp av flere blå filter, grov og fin, har fyllt opp magasinet med kun blåsvamper og filtervatt på topp, men her kjøpte jeg en pose med filtervatt til 140,- som en klipper til selv, langt billigere enn å kjøpe Juwel sine egne ferdig kuttede til 50,- pakken. Kjører fiskeløs innkjøring med salmi og det går så det griner, straks ferdig, lenge før anntatt tidsforbruk
Lord-Robin
Ja jeg ble rådet til å gjøre det, kuttet ut nitrax og kullfilteret, gikk til innkjøp av flere blå filter, grov og fin, har fyllt opp magasinet med kun blåsvamper og filtervatt på topp, men her kjøpte jeg en pose med filtervatt til 140,- som en klipper til selv, langt billigere enn å kjøpe Juwel sine egne ferdig kuttede til 50,- pakken. Kjører fiskeløs innkjøring med salmi og det går så det griner, straks ferdig, lenge før anntatt tidsforbruk :)

Hvordan har du fordelt dem?
Fin i den nederste "boksen" og grov i den øverste?
Tror jeg blandet, skar ett i 2 og for å fylle rommet til kullfilteret. Men tror ikke det spiller noen rolle hva rekkefølge de ligger, er jo bare der for å lage mest mulig overflate så bakterie kulturen har mer å vokse på.
Takk. Da har jeg litt mer på handlelista. Halv skatt passer fiiiint nå.
Likte tittelen på dette innlegget...Jawel er kanskje like bra som Juwel...

Nitrax og karbonsvampen er unødvendige, karbonsvampen sågar potensielt "farlig". Men Cirax bør du absolutt ha hvis det er plass i filteret !
Huff, skrev tittelen litt vel fort, ja.

En ting til. Har satt filteret ned i et annet kar nå, men det vil jo bli en utfordring når jeg skal lime det fast med silikon i det nye karet.. hvor lenge må jeg vente med å ha i vann i karet før silikonen har tørket?
Og om det tar for lang tid, kan jeg ta ut filtermediet og la det ligge i en bøtte med vann mens jeg venter på at silikonen skal tørke?
Hvorfor skal du lime det fast, da ? Trenger ikke det...og det er veldig kjelkete hvis man skal gjøre det skikkelig rent. Ganske praktisk å kunne løfte det ut for vedlikehold, hvis impeller trenger rens osv. Og alltid noe herk å fjerne silikon i ettertid, det blir som regel merker/riper i glasset. Lim heller sugekopper på filterboksen.

Uansett, silikon i såpass mengder trenger litt tid på å tørke. Å ha filtermediene i en bøtte så lenge krever ihvertfall sirkulasjon i bøtta, og opprettholdelse av vanntemperaturen.
Hvordan skal jeg ellers feste filteret?
Som sagt, lim sugekopper på selve filterboksen og sett det fast med dem.
Oi hjelpes! Jeg så ikke at du hadde skrevet det...
Å lime sugekopper på vil bli det minste problemet - utfordringen vil vel være at fisk og annet vil ha tilgang bak filteret noe jeg i utgangspunktet ser på som uheldig.

Må også nevnes at jeg skal lime på SlimLine-bakgrunn i karet.
Hos meg er det en yndet "friplass" bak filteret, og det er ikke noe uvanlig at de festes med kopper, så tviler på at det vil bli et problem for fisken. Med mindre du har noe spesielt i tankene, da?
SilverShaded
Nitrax og karbonsvampen er unødvendige, karbonsvampen sågar potensielt "farlig". Men Cirax bør du absolutt ha hvis det er plass i filteret !


Leser meg opp litt på diverse her i forumet, og kom over denne.
Jeg har også Juwel med dette bioflow-filteret, så nå må jeg spørre; hvordan "potensielt "farlig"" mener du?
Jeg har filtervatt, 1 karbon, 1 nitrax og 3 stk blå - en grov og to fine. Burde jeg fjerne karbonsvampen og heller kjøpe en cirax? For den fulgte ikke med i den opprinnelige "pakka". Hva med den phorax-svampen som fås kjøpt, er den unødvendig eller burde jeg kjøpe en sånn også?

Nitraxen er uansett over 2 mnd nå (som står som skifteintervall) så regner med den bare fungerer som en vanlig svamp?

Jeg begynner å ane at jeg har en bratt læringskurve i vente når det gjelder akvarium.. men det er jo gøy da

Forresten veldig bra tips om den filtervatten man skjærer til selv, Lord-Robin, det har jeg ikke tenkt på en gang.. Hvor fant du den? Har du link/bilde?
Jo...karbonfilteret er et kjemisk filter. Det vil si at det ikke filtrerer bort stoffer, men adsorberer dem (binder dem til seg). Når filteret er mettet med fjernede uhumskheter, kan de begynne å lekke tilbake i akvariet og skape forgiftninger.

Når det gjelder Nitrax, er dette bare en gimmick. Det er en svamp de farger grønn og påstår at de putter noen bakterier i. Men det får selvsagt folk til å kjøpe mer Juwel-produkter, siden det "må byttes" ofte. En helt vanlig blåsvamp gjør samme nytten og varer bortimot evig.

Finfilteret må jo byttes ofte. Filtervatt er ikke presset, med mindre den kommer i "flak". Den gjør derfor heller ikke samme nytten som Juwel's finfilter. Derimot fins det finfilter "på rull" (og i plater) som er bra, og som man kan klippe til selv. Til mine utvendige Eheim bøttefilter gidder jeg ikke dette (må formklippes i så fall) , så jeg kjøper dem ferdig...koster ikke all verden. Saken er at hvis det blir den minste glipp mellom filterboksens vegg og filteret, så tar alltid vannet letteste vei og går utenom.
Det var jeg ikke klar over, at det kan lekke tilbake i vannet.. skummelt! Da skal den svampen ut asap. (Ganske utrolig at de som selger den faktisk da kan stå og si at den bare fungerer som aktiv kullsvamp i 1 mnd, og at etter den tiden kan man bruke den som en vanlig svamp...jeg tar dyrebutikkens råd med en generøs klype salt altså, men får de virkelig SÅ lite opplæring i ting som kan være livstruende for dyrene de selger?? Jeg blir helt matt..)

Jeg har jo en nitrax nå, men da gidder jeg ikke kjøpe flere av dem og bruker den bare som en vanlig blåsvamp! Supert, mindre å bruke penger på

Finfilter på rull/plate høres ut som en løsning jeg skal sjekke ut, men da skal jeg passe på å være nøye med klippingen. I verste fall får jeg fortsette å kjøpe Juwels egne, men som han før meg sa; 50,- pr pakke blir fort noen kroner når de bør byttes ca ukentlig.. det er jo ikke mer enn 5 i pakka.

Blir det greit med dette oppsettet da?

-Filtervatt
-grov blå/grønn
-grov blå
-evt en halv grov blå til for å erstatte karbonsvampen

-cirax
-fin blå
-fin blå

Mens vi først er inne på det, hva er forskjellen/fordelen med utvendig filter vs innvendig? Ser jo at mange av dere mer drevne velger å bytte til utvendig filter.

(Ikke meningen å kuppe tråden her altså..)
Er det ikke meningen at cirax skal være nederst ?

At dyrebutikkansatte ikke aner hva de snakker om er ikke noe nytt...det har vi hørt mange artige historier om her på AF, skal jeg si deg

Utvendige filter har adskillig bedre filtreringskapasitet enn innvendige, siden de har mye større filtermedievolum og et bedre forhold mellom pumpekapasitet og filtermedievolum. De er derfor også mindre sårbare for belastnings-svingninger. Etter min mening er de også enklere å vedlikeholde. Det er to downsides : slanger gror etterhvert, og man har alltid en risiko for lekkasjer. Er man imidlertid flink med vedlikehold og har filter av god valitet, er det sjelden noe skjer...jeg har (bank i bordet) ikke hatt noen ulykker med mine Eheim-filtere i alle de årene jeg hatt dem.
Tilfeldig bekjentskap
© Andreas Bjørvik
Reklame for plussmedlemskap