Nybegynner på co2. erfaringer med co2art.co.uk?
Hei,
jeg har lyst til å få en litt mer spenstig plantevekst i 240-liters karet, og vurderer å kjøpe følgende komplette sett: http://www.co2art.co.uk/collections/complete-co2-systems/products/ultimate-complete-aquarium-co2-system-for-plated-tank-up-to-500l. Har dere noen kommentarer til dette? Virker det bra, eller er det mangelfullt eller feil? Har dere eventuelt andre forslag til komplett startsett?
Skal sette meg litt mer inn i lysets verden etterhvert, men starter med CO2-anlegget.
Håper på svar.
Mvh Arnfinn
jeg har lyst til å få en litt mer spenstig plantevekst i 240-liters karet, og vurderer å kjøpe følgende komplette sett: http://www.co2art.co.uk/collections/complete-co2-systems/products/ultimate-complete-aquarium-co2-system-for-plated-tank-up-to-500l. Har dere noen kommentarer til dette? Virker det bra, eller er det mangelfullt eller feil? Har dere eventuelt andre forslag til komplett startsett?
Skal sette meg litt mer inn i lysets verden etterhvert, men starter med CO2-anlegget.
Håper på svar.
Mvh Arnfinn
Postet 23.01.16 kl 19:42
Kan ikke direkte hjelpe deg med å vurdere utstyret. Men kan si at jeg har hørt mye bra om disse gutta og utstyret deres. De selger ikke dårlige komponenter. Folk er også veldig positive til deres vennlige og hjelpsomme innstilling...de går langt for å gjøre kundene fornøyd. Tror ikke du går helt eil med utstyr fra dem. Skulle jeg handlet CO2-anlegg selv, hadde det blitt derfra.
Postet 23.01.16 kl 20:10
Tusen takk for rask tilbakemelding Da skal jeg seriøst vurdere dette settet. Har du samtidig noen gode forslag til god (og god nok) belysning? Ønsker på sikt å kunne få til Advanced planter. Karet er Juwel 240-liters 120cm bredt og ca 50 cm dypt. Har i dag standard-pakken med 2x54 watt T5, samt reflektorer, så dette må jo oppgraderes. Er innstilt på å fjerne hele topplokket og evt kjøre helt eller delvis åpen løsning i toppen. Alternativt fjerne 1 eller begge de løse klaffene og erstatte med 1 eller 2 lysskinner, og samtidig beholde midten med dagens lys.
Noen tanker eller tips her?
Mvh Arnfinn
Noen tanker eller tips her?
Mvh Arnfinn
Postet 23.01.16 kl 20:28
Det enkleste mht. lys er vel å sette inn et ekstra dobbelt armatur på 2x54W, maken til det som allerede er der. Det skulle det være plass til. Da er du ihvertfall sikret mer enn nok lys til selv meget krevende planter
Postet 23.01.16 kl 22:37
Endret: 23.01.16 kl 22:39
Hei!
Jeg har dette settet fra samme leverandør. Har bare gode erfaringer med de.
Jeg har samme Juwel-kar som deg. Her er det ettermontert 2x54w lysarmatur fra Arcadia. Ett lysrør festet i hver klaff. Kjøpte karet brukt, og ekstra lys var montert av forrige eier.
Så vidt jeg har forstått det så har han fjernet de originale reflektorene og skrudd disse fast i hver sin klaff, det ekstra settet med lysrør er klipset fast i dette.. Nye clip-on reflektorer er montert på de originale lysene.
Jeg har dette settet fra samme leverandør. Har bare gode erfaringer med de.
Jeg har samme Juwel-kar som deg. Her er det ettermontert 2x54w lysarmatur fra Arcadia. Ett lysrør festet i hver klaff. Kjøpte karet brukt, og ekstra lys var montert av forrige eier.
Så vidt jeg har forstått det så har han fjernet de originale reflektorene og skrudd disse fast i hver sin klaff, det ekstra settet med lysrør er klipset fast i dette.. Nye clip-on reflektorer er montert på de originale lysene.
Postet 23.01.16 kl 23:42
Tusen takk for svar og tilbakemeldinger.
Det ser ikke ut til å være plass til et ekstra dobbelt armatur når man har på reflektorer. Blir for trangt. Det ser heller ikke ut til at Juwel har armaturer med 4 lysrør til 240-literen.
Ekstra lysarmatur fra Arcadia på klaffene kan være en mulighet.
Er det noen som har erfaring med LED-lys? Er det et fullgodt alternativ? Aqualighter virker interessant http://www.webzoo.no/default.pl?showProduct=249024&pageId=15395. Andre tips?
Det ser ikke ut til å være plass til et ekstra dobbelt armatur når man har på reflektorer. Blir for trangt. Det ser heller ikke ut til at Juwel har armaturer med 4 lysrør til 240-literen.
Ekstra lysarmatur fra Arcadia på klaffene kan være en mulighet.
Er det noen som har erfaring med LED-lys? Er det et fullgodt alternativ? Aqualighter virker interessant http://www.webzoo.no/default.pl?showProduct=249024&pageId=15395. Andre tips?
Postet 24.01.16 kl 12:26
Jeg har Aqualighter 2 30 cm som sekundærlys. Ikke perfekt plantelys, men får da vekst. Sammenliknet med min Sunstrip 70 65 cm er den en lilleputt. Men Aqualighter er lett, lett å plassere og gir altså vekst. Dog er diodene såpass spredd på den at du vil få "LEDrefleksjon" ved krusninger i overflaten. Jeg liker det, da, men ikke alle.
Postet 24.01.16 kl 17:57
Takk for input Livsforvalteren. Har du noen god nettbutikk som fører Sunstrip?
Jeg lurer på om det kan være en fin og ryddig løsning å feste LED under Juwel-armaturet. Da blir det sentrert og ikke i veien på klaffene. I så fall må jeg ha 2 litt kortere varianter, slik at de går på hver side av "midtstaget". Har ca 50 cm bredde på hver side. Det er ca 2,5cm fra undersiden av armaturet og ned til vannstanden. Noen som har erfaring med dette, eller kommentarer? Eventuelt forslag til hva som kan passe av lys under her på den trange plassen?
Legger med bilde i et forsøk på å vise hvor jeg tenker lyset plassert. (Litt varierende hell med bildene da...).
Jeg lurer på om det kan være en fin og ryddig løsning å feste LED under Juwel-armaturet. Da blir det sentrert og ikke i veien på klaffene. I så fall må jeg ha 2 litt kortere varianter, slik at de går på hver side av "midtstaget". Har ca 50 cm bredde på hver side. Det er ca 2,5cm fra undersiden av armaturet og ned til vannstanden. Noen som har erfaring med dette, eller kommentarer? Eventuelt forslag til hva som kan passe av lys under her på den trange plassen?
Legger med bilde i et forsøk på å vise hvor jeg tenker lyset plassert. (Litt varierende hell med bildene da...).
Postet 24.01.16 kl 20:41