Tips til lyskilde på en vase!

Jeg har kjøpt en stor vase på plantasjen:

http://www.plantasjen.no/vase-jennifer-h66cm-200017312-no

Tenkte fylle den med vann og ha noen reker evt fisk i den

Noen som har tips til lys jeg kan bruke? Et som kan festes i vasen på et vis tenker jeg.. Greit om det ikke er fryktelig dyrt, led er kanskje mest aktuelt?

Tips tas i mot med takk
Mener du virkelig at du vil ha noe levende i en vase med en slik form ? Bunnarealet er jo forsvinnende lite, og jeg kjenner ikke til noen reker eller fisker som har egenskapene til en Harrier JumpJet.

Små LED-lamper fins det mange utgaver av, som regel må de festes på glasskanten. Rimelige kan de også være, f.eks denne.
Fisk hører ikke gjemme i vaser. De aller fleste i hobbyen er svært negative til det.

Du kan lese litt på Mattilsynet sine nettsider om hold av fisk.
Siden det er såpass lite bunnareal passer det seg over hode ikke med noe levende dyr i denne vasen.
Bruk den til det den er ment til du altså blomster

Jeg ville selv ikke gått under 25cm bredde/dybde x30cm lengde, med det sagt så er 20x20cm er det absolutte minimumsmålet på bunnareal dersom det skal brukes til reker eller noe levende dyr.

Og dersom du er så sta som meg og litt .. naiv, og likevel gjør det som du planlegger. Da kan du lese min personlige tråd. Jeg forsøkte med en liten 20 liter og 5-6 små fisk. Det endte dårlig, ble bare liv på samvittigheten, og bortkasta tid egentlig. Hør på de over her, det er veldig dyktige og ærlige folk her på forumet.. selv er jeg dessverre bare ærlig.. enn så lenge
Derfor jeg skreiv "evt fisk", siden det var reker jeg hadde i tankene!
Rekene har ikke problemer med å svømme horisontalt eller vertikalt til info..

Bunnarealet har jo mindre å si, er overflatearealet som teller da det er her oksygenopptaket foregår, dog i dette tilfellet er det jo mer eller mindre likt..
Et hangon filter med fossefall, samt planter ville nok sørget for rikelig med oksygen..

Dog skjønner jeg ideen er lite populær og det er jo sikkert mange nybegynnere som leser dette, så da trekker jeg forespørselen

Don Herland
Derfor jeg skreiv "evt fisk", siden det var reker jeg hadde i tankene! Rekene har ikke problemer med å svømme horisontalt eller vertikalt til info.. Bunnarealet har jo mindre å si, er overflatearealet som teller da det er her oksygenopptaket foregår, dog i dette tilfellet er det jo mer eller mindre likt.. Et hangon filter med fossefall, samt planter ville nok sørget for rikelig med oksygen.. Dog skjønner jeg ideen er lite populær og det er jo sikkert mange nybegynnere som leser dette, så da trekker jeg forespørselen :)

Ikke la meg stoppe deg i alle fall. For jeg er som du sier en fersking. Men selv jeg tror jo at alt er mulig, men da krever det helt sikkert noe veldig bra skal det fungere. Dersom du veit hva du driver med så beklager jeg, trodde du var en grønning som meg :p
Ingen grunn til å beklage, kommer langt med å være ærlig! Svaret mitt var generelt til alle som hadde skrevet i tråden..

Er ikke grønn, selv om første posten kanskje virka grønn

Don Herland
Ingen grunn til å beklage, kommer langt med å være ærlig!...

Da er det vel bare å prøve? Finner jo aldri på noe nytt om en alltid trår gamle stier...

Det kan jo bli en meget spennende vase med riktig lampe over og en flott frisk plante neddi der, men det krever vel det samme som i et større akvarium, som varme, filter, pumpe, vannbytter osv, hele pakka?

Ser du får en del nesten usynlige glassutstyr på ebay.. lamper også

Hva levende som passer nedi der aner jeg ikke, der er jeg som sagt helt fersk.
Eller, kanskje Nematoder? Det blir en kinky vase som garantert trekker oppmerksomhet! :p
Kanskje noe sånt?

[URL=http://www.ebay.com/itm/Wholesale-Flexible-E27-LED-Lamp-Holder-On-off-Switch-150cm-Power-Cable-with-Clip-/191611780753?hash=item2c9cf3be91:g:8x4AAOSwL7VWi8R-]Clip lamp[/URL]

LED pære

Kanskje ikke så vakkert, men under 200 kroner i alle fall. Og pæra aner vi jo egentlig aldri kvaliteten på. Men jeg har bestilt en liknende, og plantene trives under den.

Lykke til i alle fall!
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller
Reklame for plussmedlemskap