Forskjell i lys

I dag fikk jeg endelig kjørt opp lysrør i karet mitt.

Tidligere har jeg brukt ei LED list (til akvarie) kjøpt på Ebay som har stått på tvers over karet og gitt mye lys midt på og mindre på sidene, så vidt jeg kan huske var det oppgitt 20 watt på den, men hvor nøyaktig det er har jeg ikke snøring på. Det var ikke noe merkevare for å i det slik. Masse små ledpærer på rad.

Nå syns jeg hele karet virker mye mørkere! Er det fargespekteret som lurer meg, siden LED lista var veldig mye hvitere i lyset? Sånn estetisk sett så syns jeg det ser helt greit ut nå altså, men jeg er jo redd for at plantene ikke skal få nok lys, selv om grolux høres veldig plantevennlig ut.

Ikke grønn

Planter er ikke grønne, det er eneste fargen i lysspekteret den reflekterer. Dvs. ikke bruker, derfor oppfatter vi dem som grønne..

LED lys kan tunes spesielt på de fargene i spekteret vi ønsker, hvis vi bygger det. Dvs. vi kan sette sammen LED-dioder slit at plantene bruker alt lyset, og vi oppfatter det som "mørkt". I motsetning til lysrør og vanlige pærer, søm kan få et vist spekter..

Tror det Skautrollet prøver å si er at selv om lyset ikke fremstår så "lyst" eller hvitt, kan det være mye godt plantelys i det. Kanskje det står på emabalasjen hvilke fargetemperatur og spekter røret har? Eller du kan søke opp merket og se om de har spesifikasjoner på nett. Har ikke peil på lysrør da jeg har holdt meg til LED (ikke billigvarianten), så tenkte noen andre kunne svare. Men den var litt for langt ute i skogen, trollet

Et spekter forteller deg hvor mye ekstra lys plantene får i blå- og rødspekteret. HER har man for eksempel mye blått, men lite rødt (man sikter vel på 660 nM i rødt?)

Prøvde å fortelle noe avansert, slik at folk flest forstår det. Men det viste seg å være vanskelig nok..

Men det er helt riktig forstått, Livsforvalteren.

Takk for svar begge to! Da skjønner jeg det littegrann bedre.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap