Temperaturkontroller til varmekolbe - forebygge kokt fisk?
Hei! Har alltid hatt et snev av bekymring for katastrofal feil på varmekolben. Leste nylig på FB at noen hadde en kontroller på kolbene sine som skrudde dem av om vannet ble for varmt. Men når jeg søkte på ebay var det ikke så lett å skjønne hva man burde kjøpe...
Noen som har tips til kontrollere man bare kan plugge kolben rett i? Evt. hvordan man monterer den slags utstyr man får tak i på ebay?
Noen som har tips til kontrollere man bare kan plugge kolben rett i? Evt. hvordan man monterer den slags utstyr man får tak i på ebay?
Postet 21.10.16 kl 21:36
De du linker til der er for 110V, der har du både plug and play, og kontrollere du må koble selv, da følger koblingsskjema med.
Her har du en plug and play kontroller for norsk strøm:
http://www.gartnerbutikken.no/products/bio-green-termostat-for-vifte
Her har du en plug and play kontroller for norsk strøm:
http://www.gartnerbutikken.no/products/bio-green-termostat-for-vifte
Postet 21.10.16 kl 22:14
Takk for svar Var både 110 og 220, fant lettere frem når jeg spesifiserte søket. Fint du gjorde meg oppmerksom på det!
Har du erfaring med dette? Produktet du linket til var flott, men når jeg vil ha tre stykk blir det mye peng! Om ingen kan anbefale noe rimeligere pridukt (helst i Norge) får jeg vel bare prøve meg frem
Har du erfaring med dette? Produktet du linket til var flott, men når jeg vil ha tre stykk blir det mye peng! Om ingen kan anbefale noe rimeligere pridukt (helst i Norge) får jeg vel bare prøve meg frem
Postet 22.10.16 kl 21:05
Postet 23.10.16 kl 17:53
Tempkontroller til akvariebruk får du hos alle akvariesjapper med litt selvrespekt. Jeg har kjøpt mine fra tyske Aquaristik Shop, gikk for Hydor sin modell uten display siden jeg fint klarer meg med gammeldags termometer som flyter oppi karet.
Kjøpes her
Har tidligere prøvd en del av kinavarianhene kjøpe på eBay og de styrer jeg fint unna må. En del av dem er kjempegod til første strømbrud i gaten og vipps kloller termostaten dems helt i vinkel. Dette har skjedd med flere av Weipro modellene jeg tidligere har hatt. Nå har jeg kun tempkontrollere fra Hydor og AquaMedic.
Kjøpes her
Har tidligere prøvd en del av kinavarianhene kjøpe på eBay og de styrer jeg fint unna må. En del av dem er kjempegod til første strømbrud i gaten og vipps kloller termostaten dems helt i vinkel. Dette har skjedd med flere av Weipro modellene jeg tidligere har hatt. Nå har jeg kun tempkontrollere fra Hydor og AquaMedic.
Postet 24.10.16 kl 00:36
Endret: 24.10.16 kl 00:37
Tusen takk
Noen som vet hva grensen for MVA-fri innførsel er for tiden? Hadde ikke den gått noe opp? Kjedelig å måtte betale frakt på alle..
--
Argh, 350,-, akkurat for lite for en! Noe man kan bestille på midttun kanskje..? Fant ikke noe på Imazo :/
Prisen for en blir da ca 460,- pluss speditørens gebyr (evt. fordelt over antall bestilte)
Noen som vet hva grensen for MVA-fri innførsel er for tiden? Hadde ikke den gått noe opp? Kjedelig å måtte betale frakt på alle..
--
Argh, 350,-, akkurat for lite for en! Noe man kan bestille på midttun kanskje..? Fant ikke noe på Imazo :/
Prisen for en blir da ca 460,- pluss speditørens gebyr (evt. fordelt over antall bestilte)
Postet 24.10.16 kl 01:01
Endret: 24.10.16 kl 01:15
Postet 24.10.16 kl 03:35
Postet 24.10.16 kl 08:14
Jeg bruker denne på en varmekolbe uten innebygget termostat. Det hadde selvfølgelig vært tryggere å brukt to i serie, men det har gått bra så langt, bank i bordet.
Én "sikkerhetsfunksjon" som ikke skal undervurderes, er å dimensjonere varmekolben slik at den ikke får temperaturen opp i mer enn 34-35 grader, selv når den står på hele tiden. Denne temperaturen tåler de fleste tropiske fisk lenge nok til at man forhåpentligvis rekker å oppdage feilen før det går helt galt.
Én "sikkerhetsfunksjon" som ikke skal undervurderes, er å dimensjonere varmekolben slik at den ikke får temperaturen opp i mer enn 34-35 grader, selv når den står på hele tiden. Denne temperaturen tåler de fleste tropiske fisk lenge nok til at man forhåpentligvis rekker å oppdage feilen før det går helt galt.
Postet 24.10.16 kl 09:38
Takk for gode tips Har du noen god måte å beregne om kolben er "svak" nok? Må vel bli en funksjon av akvariepverflate og romtemperatur kanskje?
Linken så bra ut men den var jo enda dyrere :/
Var og sjekket på Midttun, og der må man ut med ca 3000,-! Begynner å bli fristende å kjøpe billig fra Ebay og heller bytte ut ved strømbrudd..
Linken så bra ut men den var jo enda dyrere :/
Var og sjekket på Midttun, og der må man ut med ca 3000,-! Begynner å bli fristende å kjøpe billig fra Ebay og heller bytte ut ved strømbrudd..
Postet 24.10.16 kl 18:18
Postet 24.10.16 kl 18:30
I praksis vil dette (slik jeg har tenkt å bruke det ihvertfall) fungere som en ekstra termostat som skrur av kolben ved en gitt temperatur, dersom kolbens interne bryter ikke skrur seg av pga feil. Så blir jo bare en backup, men en som minsker (den allerede lille) sjansen for kokt fisk dramatisk.
Tror de mer avanserte kan skru på kolben ved en viss temperatur også, men det er vel ikke der katastrofene pleier å skje..?
Er ikke så veldig redd for at det skulle skje, men likevel en liten bekymring etter å ha lest diverse fæle historier. Hadde vært interessant å sett statistikk da..
Tror de mer avanserte kan skru på kolben ved en viss temperatur også, men det er vel ikke der katastrofene pleier å skje..?
Er ikke så veldig redd for at det skulle skje, men likevel en liten bekymring etter å ha lest diverse fæle historier. Hadde vært interessant å sett statistikk da..
Postet 24.10.16 kl 19:03
Endret: 24.10.16 kl 19:05
Da har jeg bestilt en. Gikk for denne, fant omtale om Inkbird 308 fra akvarist på Planted Tank som var fornøyd. Har bare lest det i linken så tynt grunnlag, men blir jo nesten halv pris av alternativene så verdt et forsøk tenker jeg. Så får jeg dobbeltsjekke etter første strømbrudd
Postet 30.10.16 kl 22:59
Endret: 30.10.16 kl 23:10