Bobler i vannoverflaten - tilfører jeg for mye oksygen?

Heisann!

Fruen og jeg har nylig kjøpt et Eheim-akvarium på 55 liter med det standard begynner-utstyret, altså pumpe og varmekolbe. Med pumpen fulgte det en kort slange som kunne monteres på toppen for ekstra oksygentilførsel, som det så fint sto i brukermanualen.

Jeg tenkte som så at jo mer, desto bedre, og monterte slangen. Men jeg lurer på om det er denne ekstra oksygentilførselen som nå har gjort at rundt 75 prosent av vannoverflaten er dekt av oksygenbobler.

Oksygenboblene er ikke til særlig sjenanse sånn i utgangspunktet, men det ser ut som om fiskene sliter litt mer med å se, og spise, maten på grunn av dem.

Lang historie kort: Bør jeg ta av slangen for ekstra oksygentilførsel?
Blir opp til deg, det Men kan si at slangen er helt unødvendig så lenge vannstrømmen lager krusninger i overflaten. Vær obs på at om hullet/slangen ikke tettes så vil vann trekkes inn i hullet og små dyr/fisk kan sette seg fast.

Velkommen til hobbyen
Takk for svar!

Det er en ventil på toppen av slangen, og den er godt over vann, så det er ingen reell fare for at det kommer inn vann eller fisk i den. Men da tror jeg jeg tar av slangen. Det er godt med krusninger i vannoverflaten, så det ekstra oksygenet er nok unødvendig.

Og takk for velkomsten!
Bare hyggelig

Usikker på om du/jeg forsto riktig: Om du tar av slangen er det vel et hull der den var festet? Det vil gå vann inn der om du ikke sropper det. Men om det er ventil på slangen er det vel bare å å stenge den, så er det klart om du må nødoksygenere (om det er noe som heter det i fremtiden.

Ellers håper jeg dere har innkjørt filter? Om ikke, få tak i noe filtergugge fra et innkjørt filter og hell i deres eget, mål vannet hyppig til verdiene har vært stabile et par uker. (NHx og NO2). Denne er interessant lesestoff.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap