CO2 får KH til å stige!

Hei!

Jeg har nettopp anskaffet meg CO2 utstyr for mitt planteakvarie, men dette har ikke vært problemfritt siden oppstart.

Jeg har et 220 L akvarie som er ganske kraftig beplanted og bosted for omlag 30 kardinaltetraer samt Corydoras og ulike Hypancistrus maller.

Tilfører CO2 via Aqua Medic 2kg trykkflaske og AM1000 reaktor drevet av en Eheim 1250 sirkulasjonspumpe.

Gikk også til innkjøp av en IKS Aquastar alpha pH kontroller - men denne var defekt da jeg fikk den så jeg har sendt den tilbake til leverandør.

Så jeg har tilført CO2 på "manuelt" vis der jeg regulerer CO2 strømmen med nåleventil og bobleteller, og måler med jevne mellomrom pH og KH. Har også et Tetra CO2 målesett som jeg bruker for å sammenlikne verdiene.

Før jeg begynte å tilsette CO2 via trykkflaske (men hadde brukt DIY en tid) var verdiene som følger: pH 7.2 og KH 6.

Etter nesten en uke med CO2 har KH steget til 11 (!) - altså ca 1 grad per dag.

Ved tilførsel med ca. 140 bobler per min gikk pH ned til 7.0 og med 168 bpm falt pH til 6.8. Ifølge pH-KH-CO2 tabell blir dette 27 ppm CO2 med 140 bpm og 45 ppm CO2 med 168 bpm.

Ved bruk av Tetra sitt målesett (som måler CO2 direkte?) blir verdiene omlag 30% høyere, dvs henholdsvis 40 og 68 ppm.

Fiskene ser ut til å trives til tross for de høye CO2 verdiene.

Springvannet har pH ca 6.3 og KH 1-2.

Konklusjonen blir vel at det er et eller annet i akvariet som får KH til å stige. Har kun planter, grus og en stor trerot som jeg kjøpte i akvariebutikk. Regner med at det er grusen som fører til den store KH økningen - trolig ved at surheten som CO2 fører med seg fører til at mineraler fra grusen blir løst opp og igjen fører til at KH øker - jmf

Noen som har liknende erfaringer? Problemet blir at det er veldig vanskelig å få kontrollert tilsetning av CO2 da dette fører til økt pH som fører til at mer CO2 må til for å få pH ned og det blir en "ond sirkel" der pH blir stabil mens KH og dermed oppløst CO2 stiger ukontrollert.

Eneste måten å løse problemet på er vel å sette opp akvariet på nytt. Noen som kan tipse meg om "nøytral" grus / bunnlag? Skal jeg blande laterit / teralit eller liknende med grusen? Andre ting å huske på når jeg skal innrede akvariet på nytt? Regner med å vente med dette til neste helg da det nok blir ganske tidkrevende

Mvh

amitabh

Jeg har litt vanskelig å skjønne at du har såpass lav pH med så høy kH. Min erfaring er at kH over fire driver pH rett opp mot 8. Samtidig er det vanskelig å få pH ned igjen med kun å tilføre CO2. Noen skikkelige vannbytter hjelper godt på da springvann gjerne har kH mellom 0 og 1. Det er også litt rart at springvannet ditt har såpass lav pH da vannverkene prøver å holde nøytral eller litt basisk vann da dette korroderer rørende i mindre grad en surt vann.

Har aldri hatt grus som driver pH og kH slik at jeg ikke har klart å drive den ned under 7. Ofte er filtrering over torv nok til å klare dette.

Er du helt sikker på målingene dine?. Hvis du benytter Tetratester så prøv å dobble vannmengden og dråpemengden. Med å gjøre dette øker du nøyaktigheten.

Med IKS kontrolleren vil du risikere å sette inn så mye CO2 i karret at dette blir et skikkelig problem for fiskene. Det er ikke langt mellom suksesss og fiasko med CO2.

Det blir litt lettere å få korrekt måling på pH når du får IKS kontrolleren på plass. Jeg ville ha testet springvannnet etter å ha luftet det et døgn slik at du får tatt hensyn til at det kan befinne seg bra med CO2 i det. Dette kan også være grunnen til at du får lav pH fra springen i utgangspunktet.

Har du sjekket grusen om det finnes spor av skjell i den. I mitt kar benytter jeg Rådagrus samt Engelsk elvegrus.

Interressant tilfellee er dette i alle fall så du får holde oss oppdatert på det du finner

Har bare brukt en type pH tester - det er ikke Tetra sin, husker ikke navnet på den. Planlegger å skaffe meg Tetra pH tester denne uken for å få en "second opinion" på målingene mine. Bruker Tetra KH test. IKS proben får jeg vel ikke tilbake før om en ukes tid snarest.

Når det gjelder springvannet så er det nok høyt CO2 innhold som skyldes den lave pH. Umiddelbart etter vannbytte bobler det O2 som bare det fra samtlige av plantene - tror nok dette er pga ekstra tilførsel av CO2 fra springvann som gir fotosyntesen et "kick". Dette er dog midlertidig og etter en halv dag er fotosyntesen tilbake til "baseline".

Jeg prøvde å teste springvannet etter ca et døgn med lufting og målte da pH nærmere 7.2 - også et tegn på høy CO2 metning rett fra springen som etterhvert blir luftet ut.

Filtrerte med torv i ca 3 uker og fikk da KH ned mot 6. Etter at jeg
begynte med CO2 system klatret KH til 11 i løpet av noen få dager - et tegn på at noe i karet reagerer med CO2.

Et slikt akvarie vil være uegnet for kontrollert tilførsel av CO2 da risikoen som du sier for å nå giftige mengder er stor.

Ikke noe skjell i grusen nei. Ser de selger mange ulike typer av Rådagrus på Aquazoo her i Bergen. Fristende å sette opp karet på nytt med dette og evt begynne med bunnlagsnæring - noe som jeg uansett har hatt lyst til å gjøre lenge.

Siden du har Corydoras i karret må du være litt forsiktig med Rådagrusen da dette er knust stein som medfører kvasse kanter. Coryene kan skade "bartene" på disse.

Merkelig at kH skal øke kun når du tilsetter CO2 og ikke ved filtrering over torv. Siden kH, pH og CO2 henger nøye sammen burde du ved reduksjon av kH(og pH) få en høyere verdi av "fri" CO2 i vannet som igjen medfører redusert pH. Her kan man også risikere at plantene foryner seg så kraftig av CO2'en at dette i seg selv er nok til at pH stiger.

Slik jeg ser det burde du ved redusert pH og kH få mer Co2 i vannet som burde "buste" fotosyntesen slik at du burde se bobbler hele tiden.

Tror du er inne på noe når du sier at det er noe som reagerer med CO2 som medfører økt kH.
Jeg skal først skaffe meg ny pH / KH tester. Dersom KH fortsatt er skyhøy og pH ligger på samme nivå, er det nødt til å være et eller annet i karet som reagerer med CO2.

Da kommer jeg til å skifte ut grusen med et substrat som er inert - være det seg rådagrus eller andre egnede substrater. Jeg startet ikke akvariet mtp at det skulle bli et planteakvarie, så nå har jeg muligheten til å starte fra begynnelsen igjen - men det krever altså en god del research.

Kanskje er jeg heldig å få tilbake IKS proben min om ikke lenge, og før jeg begynner ny oppstart av karet.
Nettopp skaffet meg nye test kitt:

Med Tetra testen er pH 7.0, selv om den er bare nøyaktig innenfor 0.5 intervaller - håper jeg får IKS sensoren tilbake snart

KH måler jeg med den nye Tetra testen til 16 ??? ikke akkurat en hyggelig overasskelse.

=> CO2 = 48 ppm med 150 bpm

Er ganske lei nå... har også siden CO2 oppstart fått ukontrollert vekst av noen skikkelig stygge alger .... lange gråde tråder som ser ut til å trives best på de flotte H. corymbosa "siamensis" som jeg har i bakgrunnen av akvariet.
Oppdatering
For to dager siden gikk turen til Aquazoo her i Bergen for å anskaffe ny grus: Rådasand!

Etter å ha lest endel om bunnlagsnæring valgte jeg å ikke kjøpe dette - har hatt fin plantevekst uten så langt + at det virker som det lett blir endel "søl" med at gjødningen siver ut i vannet, særlig ved beplanting og slikt noe jeg driver mye med.

Satte dermed opp akvariet på nytt - noe som riktignok var et stort prosjekt! Flyttet alle 34 kardinaltetraene (fanget de en etter en), 2 corydoras samt 4 Hypancistrus over i en 60 L plastboks på badet som jeg på forhånd hadde fylt med akvarievann. Flyttet XP2-filteret, varmekolben og en luftstein over i tillegg.

Skaffet i samme slengen en god del nye planter - spesielt til forgrunnen.

Er ganske godt fornøyd med det visuelle resultatet. Nå gjenstår det å se på vannkjemien - skal bli spennende!
Vannkjemi
Umiddelbart etter oppstart var verdiene som følger:

pH 6.8 | TH 4 | KH 4 => CO2 19 ppm ; dette gjenspeiler nok det høye CO2 innholdet i springvannet

------------------------------------------------------------------

To dager etter oppstart:

pH 7.2 | TH 4 | KH 4 => CO2 8 ppm

2 timer etter CO2 oppstart 88 bpm:

pH 7.0 | KH 4 => CO2 12 ppm

3 timer etter CO2 oppstart 88 bpm:

pH 6.8 | KH 4 => CO2 19 ppm

Skal fortsette å måle pH og KH hver time framover i kveld - holder dere oppdatert!

Hvis alt går etter normalen så skal kH sakte men sikkert synke i og med at du tilfører CO2 i vannet. Filtrerer du fortsatt med torv?

Hei Geir,

Nei, sluttet med torv vel en uke før jeg begynte med trykkflaske CO2. Har renset filteret siden det.

Skal om noen minutter legge ut kveldens logg for vannverdiene.

PS: Hva tilsetter du for å få KH til å øke - bakepulver ?

Jeg tilsetter Natron Bikarbonat kjøpt fra Webzoo. Meget rimelig og meget effektivt .

Vannkjemi - oppdatering
Her er en oppsummering over kveldens målinger:

Startet CO2 @ 88 bpm 1700:

1700: pH 7.2 | KH 4 | CO2 8 ppm
1800: pH 7.2 | KH 4 | CO2 8 ppm
1900: pH 7.0 | KH 4 | CO2 12 ppm
2000: pH 7.0 | KH 4 | CO2 12 ppm
2100: pH 6.8 | KH 4 | CO2 19 ppm
2200: pH 6.8 | KH 4 | CO2 19 ppm
2300: pH 6.8 | KH 4 | CO2 19 ppm
2400: pH 6.6 | KH 4 | CO2 30 ppm

Lysene + CO2 slås av midnatt så ingen flere målinger ikveld

Ser ut til at KH foreløpig holder seg stabil - tipper det var grusen som reagerte med CO2 / lav pH. Dette virker logisk - dersom den inneholdt kalk (CaCO3) vil karbonationer bli frigjort i vannet og få KH til å stige.

Hmm ser ut som pH 6.6 er et fint nivå ved KH 4. Når jeg får tilbake IKS kontrolleren skal jeg sette opp bpm slik at riktig konsentrasjon nåes raskere.
Ville heller ha sakt at pH 6.8 og CO2 mengde på 19 mg/liter høres bra ut. Som du viser av målingene så tilfører du mer CO2 enn det plantene klare å utnytte i fotosyntesen på slutten av lysperioden.

Med IKS-kontrolleren har du kun behov for å regulere kH slik at du vet at denne ikke er på full fart nedover. Det du risikerer da er at pH synker som en stein om natten.

Jeg filtrerer med torv i tillegg til CO2 for å holde pH 6,7. Jeg fikk da en periode med at pH falt mye om natten. Det som skjedde var at jeg ikke fikk tilført nok CO2 i karret slik at plantene begynte å forsyne seg av bikarbonatet for å frigjøre karbonet. Med det kjekke resultat at jeg hadde minimalt (mellom 0-1) med kH i karret og på grunn av dette ble pH ustabil. Det er en klar fordel å vite at pH har en tendens til å stige (noe som er tilfelle med kH over 3).

Løsningen på dette var å øke den mengde med bikarbonat som jeg standard tilfører med hvert vannskift. Siden jeg holder discus er dette ca 30 % annenhver dag.

Geir Kristiansen
Ville heller ha sakt at pH 6.8 og CO2 mengde på 19 mg/liter høres bra ut. Som du viser av målingene så tilfører du mer CO2 enn det plantene klare å utnytte i fotosyntesen på slutten av lysperioden.

Jeg har lest flere steder at CO2 >30ppm blir anbefalt av ulike grunner, har du erfaring med dette? Et av argumentene som blir brukt er å begrense algevekst ved å gi plantene rikelig med CO2.

Geir Kristiansen
Med IKS-kontrolleren har du kun behov for å regulere kH slik at du vet at denne ikke er på full fart nedover. Det du risikerer da er at pH synker som en stein om natten.

Kjører du CO2 24/7 eller stenger du av med magnetventil om natten?

Geir Kristiansen
Jeg filtrerer med torv i tillegg til CO2 for å holde pH 6,7. Jeg fikk da en periode med at pH falt mye om natten. Det som skjedde var at jeg ikke fikk tilført nok CO2 i karret slik at plantene begynte å forsyne seg av bikarbonatet for å frigjøre karbonet. Med det kjekke resultat at jeg hadde minimalt (mellom 0-1) med kH i karret og på grunn av dette ble pH ustabil. Det er en klar fordel å vite at pH har en tendens til å stige (noe som er tilfelle med kH over 3).

Jeg har 0 erfaring med diskus, men er nysjerrig på hvorfor du filtrerer med torv i tillegg til CO2? Trodde det var slik at torv får KH til å synke - isåfall blir dette veldig uheldig ved CO2-tilsetning. Men som sagt lite med erfaring på dette området. Jeg sluttet selv å filtrere med torv 1 uke før jeg startet med CO2 tilførsel.

Geir Kristiansen
Løsningen på dette var å øke den mengde med bikarbonat som jeg standard tilfører med hvert vannskift. Siden jeg holder discus er dette ca 30 % annenhver dag.

Skal bestille bikarbonat fra Webzoo - tror ikke KH holder seg på 4 i evighet
amitabh
Jeg har lest flere steder at CO2 >30ppm blir anbefalt av ulike grunner, har du erfaring med dette? Et av argumentene som blir brukt er å begrense algevekst ved å gi plantene rikelig med CO2.

Du reduserer ikke algeveksten med å tilføre CO2. Tvertimot øker du grunnlaget for algene da de kan nyttegjøre seg av CO2'en på samme måte som plantene. Har ikke noen hensikt å fylle inn mer CO2 enn det som plantene klarer å nyttiggjøre seg av. Kunsten er å få til en balanse mellom mengden av planter, mengden av CO2 og mengden av næring man setter inn i karret.

Det med næring er ingen spøk: for mye næring og for lite planter gir algebom. For lite næring og for mye Co2 gir god algevekst. Det er ikke uten grunn det snakkes om å få en korrekt balanse i karret (gleder meg til den dagen jeg finner ut av dette ).

Les denne artikkelen.

amitabh
Kjører du CO2 24/7 eller stenger du av med magnetventil om natten?

Jeg kjører 24/7, men sørger for at jeg har kH mellom 3 og 4. Hvis ikke har pH en tendens til å synke ned mot 6,4 i løpet av natten. Jeg holder normalt en pH på 6,7.

amitabh
Jeg har 0 erfaring med diskus, men er nysjerrig på hvorfor du filtrerer med torv i tillegg til CO2? Trodde det var slik at torv får KH til å synke - isåfall blir dette veldig uheldig ved CO2-tilsetning. Men som sagt lite med erfaring på dette området. Jeg sluttet selv å filtrere med torv 1 uke før jeg startet med CO2 tilførsel.

Torvfiltrering resulterer i at både pH og kH synker over tid. Grunnen til at jeg kjører med torvfiltrering er at jeg ønsker en mellomverdi med CO2 i discuskarret. Blir så grasat med luking hvis jeg bare kjører med CO2. Discusen er ikke spesielt glad i at jeg roter for mye i karret.
Ønsker du primært et plantekar så skipper du torvfiltreringen og benytter kun CO2.

amitabh
Skal bestille bikarbonat fra Webzoo - tror ikke KH holder seg på 4 i evighet ;)

Bikarbonat er et must når man leker seg med CO2.

P.s Husk nå å lese den artikkelen, den er rasende god.
Leste artikkelen du anbefalte. Har vært borti den før og den gir en fyldig beskrivelse av forholdet mellom CO2 og lys for å få optimal plantevekst. Forøvrig blir et CO2 nivå på 25-50 ppm anbefalt, dersom man ikke har spesielt sensitive fisker.

Å få til en riktig balanse i et planteakvarie er lettere sagt enn gjort, men her ligger også mye av utfordringen og grunnen til at jeg driver med dette. Å få til et beplanted diskusakvarie må vel derfor sees på som den ultimate oppnåelsen innenfor hobbyen!

Geir Kristiansen
Blir så grasat med luking hvis jeg bare kjører med CO2.

Dette er noe av grunnen til at jeg revurderte valget av planter ved nyoppstart av karet. Kastet rett og slett ut mesteparten av Hygrophila polysperma da det ble altfor mye luking samt rotete vekst. Limnophila sessiliflora vokser også lynfort - tror jeg har tidoblet mendgen av denne siden CO2 og fått uttallige stiklinger.

Satser nå på å få Alternatheraen til å trives - ser for meg flotte, store lillafargede blader og til slutt stiklinger som jeg kan plante for å få mer bredde i veksten.

Prøver meg også på Glossostigma / Hemianthus gressplen - spennende saker!

Jeg ser med glede at de siste døgns målinger viser at KH har holdt seg på 4 *puster lettet ut*

Nå som KH er stabil, blir det lettere å kontrollere CO2 nivå ved hjelp av pH målinger. Satser på CO2 rundt 25-30 ppm dvs pH 6,6-6,7. Kommer til å fortsette med 88 bpm => pH 6,8 => CO2 19 ppm til jeg får tilbake IKS kontrolleren. Kommer også trolig til å kun tilføre CO2 samtidig med lystiden samt luftstein om natten.
co2 om dagen, luftestein om natten

Geir Kristiansen
Kommer også trolig til å kun tilføre CO2 samtidig med lystiden samt luftstein om natten.

Burde man kun ha i CO2'n om dagen og bytte det ut med luftpumpe/stein om natten?
Siden plantene ikke kan nyttegjøre seg Co2 om natten, vil menge Co2 i vannet øke en del om man ikke får brukt dette opp.
Det vil si at ph vil falle en del om natten, om man tilsetter Co2 da.
Hvor mye det er snakk om av ph-fall, kommer ann på menge Co2 og hvor høy Kh du har.

Jeg ville nok ikke tilført Co2 om natta, men heller ikke brukt luftepumpe da Luftepumper er ikke nødvendig i 99% av tilfellene der denne brukes i tillegg til filtrering
Jeg har i flere mnd brukt både luftstein + CO2 24/7. Kan egentlig ikke se så mange reelle problemer med dette. Noen rapporterer et marginalt høyere forbruk av CO2 gass, men bortsett fra dette er det vel ikke så mange innvendinger.

Innvendingene er vel det du sier, om høyere forbruk av co2-og hvorfor bruke mer enn man må.
Men vi driver forskjellig med akvariuma våres og det finnes ingen fasit. Fungerer det bra for deg så fortsetter du med det.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap