Månedens akvarium August 2007

Heisann!

Fikk meg en aldri så gledelig overraskelse når karret mitt ble valgt til månedens akvarium her inne på akvaforum. Må jo bare takke dere som har stemt det frem, ærbødigst for det.
Det ligger mange år bak et slikt prosjekt kan jeg fortelle dere, så tålmodighet er et must her.

Tenkte jeg skulle fortelle litt om min bakgrunn som akvarist og om det tekniske oppsettet på mitt saltvannsakvarium.

Jeg fikk min spede begynnelse som akvarist i 1974 da en god venninne av min mor kom oppom blokkleiligheten vi bodde i med et lite plastakvarium på ca 15 liter til min 7 års fødselsdag, med guppy og sverddragere. Hun mente jo at en gutt bare måtte ha et akvarium på rommet sitt.
Vel slik ble det nå engang da og allerede uka etterpå kom det en 70 liter i helglass i hus. Dermed var jeg også hekta på akvariumshobbyen kan man vel trygt si. Kan vel også legge til at min mor og venninnen fremdeles er på talefot
Siden har det bare "ballet" på seg med både stort og smått i akvarier.

Har vel drevet med det aller meste i denne akvarieverdenen i disse 33 årene med akvarier og det var for ca 17 år siden jeg fikk stiftet mitt første bekjentskap med tropisk saltvannsakvarium og som siden den gang har blitt min store lidenskap.
Har i de senere årene her også gått til det steget å grave hull i hagen og fyllt denne med vann. Her svømmer Koi karper og gullfisker side om side i denne lille oasen i hagen. Så nå kan man vel trygt si at akvarie hobbyen for min del er endelig blitt komplett.

Jeg er en veldig engasjert person som liker utfordringer og være med der det skjer ting i akvarieverdenen.
Sitter som nestleder i styret i Drammen akvarieklubb og var i en hel del år kasserer og sekretær i Saltvannsforum, men har nå gått inn i en rolle som en slags saltvannskonsulent. Har per April i år også gått inn i NAF styret der jeg vil ha ansvaret for "webben". Ellers så reiser jeg gjerne rundt og holder saltvannsforedrag hos de ulike klubbene eller ved andre store arrangemanger som Akvariets dag opp på Elverum eller f.eks Krizoo dagen i Stokke.

Det var litt om meg, nå tenkte jeg å berette litt om det tekniske oppsettet i mitt 720 liters korallrevsakvarium:

[External Image]

Akvariet er et standard rammeakvarium i sølvgrå aluminium på 200x60x60 cm. Dette er noe modifisert slik at det kan brukes til saltvann. Her er det fjernet disse tverrsoverdragerne i aluminium og erstattet med glasslister istedet. Hele overramma på undersiden er limt med glasslister og silikonert for at aluminiumen ikke skal "corrodere" og lekke til innholdet i akvariet da metaller er skadelig for koraller og andre bløtdyr i akvariet.

Det er blitt borret hull i bunnglasset i det ene hjørnet av karret og limt opp en skillevegg til avrenning ned til en sump under karret. I denne avrenningen er det satt opp en Durso Standpipe løsning.

Møblet er selvlaget i sveiset firkantstål som er bekledd med Perlfas furupanel og listverk som er lakket i Rød Mahogny.

Belysningen: Består av 3x250 watt Metallhalogen lys på 12.500 og 14.500 kelvin, samt 2x36 watt Actinic blue lysstoffrør. Det er også montert inn Moonlight lys (trettioen blå lyslist fra Ikea) i lystoppen her. Siden det var såpass mye lys og varmeutvikling i denne så måtte jeg også montere inn noen kjølevifter i toppen. Belysningen blir styrt av en liten armada av tidsur.

Skummer: Her benytter jeg meg av en Deltec AP 902 skummer som er beregnet for akvarier godt over 3000 liter. Men dette var av den høyeste nødvendighet da jeg er veldig glad i fisker og "bioloaden" ble ganske stor.
Det er bedre å overdimensjonere litt enn å ha for liten skummer.

Sirkulasjon: Består av 3 stk Tunze Turbelle 4002 luftavkjølte sirkulasjonspumper som ble styrt av et rele' som vekslet strømrettningen hele tiden.

Annet Teknisk utstyr: Akvariet kjøres med annet utstyr enn skummer også og dette består av 1 Vecton UV 25 watt, 1 DIY fosfatfilter, 1 Jaeger 300 watts varmekolbe, her var det også montert inn et DIY tricklefilter med bioballer. Det har også vært benyttet en IKS Aquastar Computer som tok seg av vannpåfylling og andre tekniske "duppeditter" Denne er nå fjernet til fordel for et annet system jeg kjører her, etter litt krangling med computern.

Akvariet er fyllt med ca 120 kilo levende stein som fungerer som et biofilter i seg sjøl. Den fungerer også som dekorasjon i karret i tillegg til alle de forskjellige korallene som finnes her. Det er en salig blanding av myk og steinkoraller i dette karret. Kan nevne Acropora, heliofungia, anchora koraller, caulastrea, boblekoraller, coltkorall, hjernekoraller, zooanthider og skiveanemoner. Har også et par croccea musslinger.

Per dags dato så er det 43 fisker i karret av ymse arter. Kan nevne 14 blågrønne chromiser 6 kirurger, blennier, gobyer, frøkenfisker, clowner, pincettfisk, Reker, eremittkrepser, slangesjøstjerner, sjøpølser og turbosnegler, m.m.

Til slutt vil jeg komme med et visdomsord i denne delen av hobbyen: "Patience is a virtue"

Mvh Jan Rune Røed
Gratulerer Jan Rune! Det var virkelig fortjent for et slikt praktfullt kar!

Inaktiv bruker
Gratulerer! Gikk rett inn på favorittlista mi. Likte også hagedammen din veldig godt
Gratulere-blir sikker på at jeg starter opp med saltvanns karr igjen, når jeg ser et så "vakkert"karr.
Plussmedlem
Gratulerer Jan Rune!

Du burde ta kopi av det du har skrevet i denne tråden og poste i brukerprofilen din og på sjølve akvarieskildringa!
Holger Lockertsen
Gratulerer Jan Rune! Du burde ta kopi av det du har skrevet i denne tråden og poste i brukerprofilen din og på sjølve akvarieskildringa!


Hei Holger! Og tusen takk for hyggelig omtale.

Done!

Mvh Jan Rune
Torhild
Gratulerer! Gikk rett inn på favorittlista mi. Likte også hagedammen din veldig godt :-)


Hei Torhild!

Takk for omtalen. Veldig hyggelig å høre. Holder på å rigger et nytt prosjekt her nå.

Ang. hagedammen så er den blitt utvidet til 5000 lite og skal utvides ytterliger til neste år da. Blir aldri stor nok vettu

Mvh Jan Rune
Bjarne
Gratulerer Jan Rune! Det var virkelig fortjent for et slikt praktfullt kar! :)


Hei og takk for det Bjarne!

Og takk for sist forresten, (NAF landsmøte i Stavanger i år)

Mvh Jan Rune

Ps! Hadde du kunnet lagt til et bilde av karret mitt i innlegget øverst?
Ken Myrseth
Gratulere-blir sikker på at jeg starter opp med saltvanns karr igjen, når jeg ser et så "vakkert"karr.


Takk for det Ken!

Du kan sikkert ta deg en tur over fjorden her om du vil kikke på litt saltvann etterhvert og få litt inspirasjon til saltvannshobbyen igjen.
Døra mi er alltid åpen for akvarister (ja, selv de med sukkervann i karra da) he,he!

Mvh Jan Rune
Tar deg nok på ordet jeg Jan Rune-men det kan ta litt tid, men når saltvanns karret er i hus så kommer jeg.
Må finne en løsning, for jeg skal ha "sukker"vannet med diskuser og L maller, samtidig som jeg har saltvann. Så må finne ut litt hvordan vi skal fikse dethar stue på mellom 50 og 60 kvm)men den begynner å bli full. Kona nekter på flere karr, så jeg må bruke tid på overtalelse

Men takker så mye for innbydelsen.
Dette karet har jeg studert i x antall timer til øyet har blitt stort og vått)
Vannvittig flott,som en eventyrverden!
Virkelig et kjempestilig akvarium, gratulerer.
Ja, dette var fortjent! Flott kar!
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap