Sjøhest arter til akvarie....?

Hm,kansje dumt dette her,
ble helt begeistret over disse nanokarene , kansje til og med jeg kan prøve på saltvann med ett slikt. ;0)

Men en framtids drøm er i tilfelle sjøhest, det er blandt de fremste favorittene mine. Men er det noen lovlige arter som kan fåes tak i til akvarister mon tro.
Så her forleden på Viasat Nature en "pygme"variant, noen cm.størrelse som hadde sitt habitat på en type koraller, den så selvfølgelig ut der etter...:0)

hm...som man spørger får man svar ;0)
Hei!
Det finnes flere arter man kan ha i saltvannsakvarium. De vanligste er Hippocampus kuda og H. fuscus. Man bør unngå viltfanget fordi disse kan være svært vanskelig å holde i live i fangenskap,de kan bære med seg smitte samt være svekket etter reise osv. Sjøhester tåler ikke allverdens, så om du vil ha disse vakre raringene, så gå for de som er avlet i fangenskap.

Sjøhester er kanskje ikke det enkleste av hva man kan ha i saltvann. jeg hadde denne drømmes selv, og fant ut at jeg skulle starte med å lære meg litt basic og ha enklere arter først. For min del er sjøhester fantastiske, men de er svært passive og de krever et eget akvarium. Derfor har det aldri blitt noen sjøgamp på meg. Det finnes så mye annet fint også..
Sjøhester skal også ha lite sirkulasjon og lange planter da de holder seg fast med halen rundt plantene. Er det mye sirkulasjon vil di bare svaie rundt og ikke klare å svømme og holde seg fast
hei,
takk begge to :o)

ja, jeg tror også at jeg må ta forarbeide grundig her.Fikk ett par goe linker til saltvanns-fora i andre tråder her også,
men jeg tenker nå...hvis jeg kan starte opp smått så er det greit nok å ha et konkret mål lenger framme. Kjøpe inn litt og litt i spesialutstyret m.v.
vet at de har hatt sjøhester hos jan holt i oslo. mulig de har greie på det
takk Richard,

jan holt er notert...:o)
Jeg holder nålefisker i et av mine kar,og de er nært beslektet med sjøhest.

Utifra det jeg ser hos nålefiskene så stiller de veldig dårlig i konkurranse med andre mer "voldsomme" fisker. Og de er veldig vanskelig å få til å ta dødt fòr, levendefòr er absolutt å anbefale men da er også konkurranse noe som bør unngås.

Lurer på om det var en tråd her i forumet som linket til noen youtube videoer om sjøhest, muligens var det der man var anbefalt en type koraller som liten reke art? (små krepsdyrlignende skapninger) formerte seg og levde i, og disse ville kunne være nok mat for et gitt antall av sjøhester men det var derfor viktig å ikke ha for mange sjøhester.

Uansett så vet jeg at slike dyr er uhyre spennende men de er ganske krevende å holde. Så et artsakvarium som er tidligere nevnt er å anbefale.
Jeg søkte på Sjøhest og da fant jeg denne tråden

Og her er en annen tråd med en film

hei Fredrik,
ja, nålefisken er fin, men vet ikke helt om Brakkvann er det jeg vil begynne med, selv om det sikkert er lurt med en gradvis overgang til saltvannsakv.

Takk for tipset om youtube filmsnuttene om sjøhester. Du er nok inne på noe når du nevner det med å modifisere seg en smule med antallet ja. Større glede med færre individer som trives, og den detaljen med de små korall-levende rekene har jeg notert meg.Verdifullt tips, takk takk..:o)

Har notert meg navnet og tlf. til Jan Rune Røed. :o)

mvh.
hei Malin.P.

tusen takk for linkene ! :0)

mvh.
Åja hehe mente ikke at du burde starte med brakkvann

Det var vel mer ment å komme med erfaringene jeg hadde med en fiskeart som var relevant

Håper du får det til og tar mange flotte bilder.

Jeg skal selv ved en senere annleding (lenge til) forøke å skaffe meg kaldtvanns sjøhester
Fredrik84
Åja hehe mente ikke at du burde starte med brakkvann ;) Det var vel mer ment å komme med erfaringene jeg hadde med en fiskeart som var relevant :) Håper du får det til og tar mange flotte bilder. Jeg skal selv ved en senere annleding (lenge til) forøke å skaffe meg kaldtvanns sjøhester :)

yes, tusen takk, ,O)
skjønte det, men trodde at nålefiskene ville ha brakkvann, min feil...
blir jo et "langt framtids prosjekt formin del og, men denne gangen vil jeg prøve å skaffe meg så mye forkunnskap som mulig, og selve læringen blir jo aldrig kjedelig i denne sammenhengen, he he....

kaldtvanns akvariet er også er utrolig spennende, gøy å følge trådene hvor oppbyggingen og prosessen kommer tydelig fram med bilder og beskrivelser.
Har dratt fram det gamle speilrefleks kameraet jeg arva da bror gikk over til nytt fotoutstyr. Fåreløpig prøver jeg å følge opveksten til dverggurami fnuggene, men ser at digitalkamera-fotografene får ta seg av praktbildene, he he
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S Falk
Reklame for plussmedlemskap