Hva trengs?
Postet 04.10.07 kl 23:38
Postet 04.10.07 kl 23:40
FerskFiskJeg har en 64 liter som jeg har veldig lyst å lage saltvanns av etter at 260 literen er oppe å går. Hva trengs av utstyr? Tviler på det, men kan jeg bruke filterpumpa som står der fra før (Vitakraft 300)? Hadde det vært en fordel å lage en liten sump. Hva må da til?
I enkelhet er det du trenger pumper til sirkulasjon (veldig viktig), varmekolbe til å holde stabil temperatur, aller helst en skummer for å holde vannet reint, en del kg levende stein og saltvann...
Så er det etterhvert bare å fylle på med koraller, nyttedyr og fisk (i den rekkefølgen)
Postet 06.10.07 kl 16:56
Postet 07.10.07 kl 15:08
N Fredrikå BARE fylle på med fisk os koraller er vel å ta i litt ! det er vel en go del vannverdier å slikt og, og forskjellige koraller og fisk trenger forskjellige vannverdier, lys, osv. anbefaler saltvannsforum.no og les på saltvannsakvariet.no og korallrev.no også!
For all del, det er ikke lurt å være for kjapp, og det er ikke enkelt å få til uten å ta tiden til hjelp. Det vet jeg alt om
Men i korte trekk
Postet 08.10.07 kl 11:07
Postet 08.10.07 kl 16:14
Postet 08.10.07 kl 17:02
I enkelhet er det du trenger pumper til sirkulasjon (veldig viktig), varmekolbe til å holde stabil temperatur, aller helst en skummer for å holde vannet reint, en del kg levende stein og saltvann...
Så er det etterhvert bare å fylle på med koraller, nyttedyr og fisk (i den rekkefølgen)
tror jeg kunne tenke meg å prøve å begynne med den oppskriften din Kyrre.
Bare ett par ting j.lurer på:
1, jeg har mulighet til å hente sand fra en (eller flere) av vestlandets beste hvite sandstrender, er dette å anbefale?
2, levende stein, kan det hentes fra sjøen, uten å måtte dykke? Eller er det noe man bestiller fra akvarieforhandleren? (har en akv.forh. i nabolaget, som har ett godt utvalg i saltvanns ting)..når jeg tenker meg om, er det vel ikke så heldig uansett om jeg kunne hente selv da temperaturøkningen vel dreper eller ødelegger balansen på mikroorganismene i steinen uansett, eller?
3, skummer, er det mulig å bygge selv? noe tips el.link til hvordan få en ide om dette?.....
Postet 12.10.07 kl 12:37
akvator1, jeg har mulighet til å hente sand fra en (eller flere) av vestlandets beste hvite sandstrender, er dette å anbefale? 2, levende stein, kan det hentes fra sjøen, uten å måtte dykke? Eller er det noe man bestiller fra akvarieforhandleren? (har en akv.forh. i nabolaget, som har ett godt utvalg i saltvanns ting)..når jeg tenker meg om, er det vel ikke så heldig uansett om jeg kunne hente selv da temperaturøkningen vel dreper eller ødelegger balansen på mikroorganismene i steinen uansett, eller? 3, skummer, er det mulig å bygge selv? noe tips el.link til hvordan få en ide om dette?.....
1. Uten at jeg kan argumentere for hvorfor så tror jeg ikke det er så lurt. Uansett kan du jo risikere å ta med deg parasitter og andre baselusker som du ikke vil ha i karet ditt.
2. Samme med dette. Kjøp av en som har stein. De fleste som har startet opp (inkludert meg selv) har gjerne noe ekstra stein som selges. Priser er hos private fra 80 til 200 kr per kilo og hos butikkene fra 150-300 per kilo
3. Det finnes mange oppskrifter på skummere rundt omkring. Det er ikke rocket science, men jeg hadde nå heller kjøpt en brukt en som man vet funker. Skal du ha et lite kar så kan jo ukentlig vannbytte erstatte en skummer, mener noen.
Postet 12.10.07 kl 12:49
Jeg ville absolutt holdt meg til egnet korall-grus o.lign. som man får kjøpt i div. akvarie forretninger. Dette gjelder også levende stein, uten tvil. Havet og akvariet fungerer ikke likt. Uansett hvor mye vi prøver å kopiere det naturlige, vil det foreløpig ikke være mulig. Saltvanns-hobbyen har utviklet seg med en rasende fart de siste årene, så det er gode muligheter for å danne et godt miljø i stua. Men la havet være havet. det eneste som vil være brukbart herfra, (så sant du ikke starter opp nordisk saltvann, er vannet. Ofte er saltholdet for lavt slik at det må saltes opp, men det er smak og behag. Selv er jeg strålende fornøyd med "kunstig" saltvann.
Levende stein vil være hjertet i ditt akvarium, så den delen ville jeg ikke spart på. I sanden og levende steinen vil det oppstå gunstige bakterier og mikro liv som er svært viktig. Dette blir som ofteste innført med ls (levende stein). Det er mange som kjører uten grus også, såkalt BB - bare bottom. dette er smak og behag.
Det er mange privatpersoner som selger ls for tiden, dette er ofte mye billigere enn å kjøpe fra butikk, og steinen er også godt modnet. Kvaliteten på steinen er med på å bestemme hvor lang innkjøringstid karet trenger.
Det finnes mange DIY løsninger på skummer. Søk litt på nettet, så dukker det nok opp. Jeg vurderte dette selv, men endte opp med en brukt skummer i steden. For min del var dette litt tryggere.
Ønsker deg lykke til!
Ps: Det er mange gode saltvannsforum rundt forbi. Både norske og amerikanske. Her er det virkelig mye dyktige folk!
Levende stein vil være hjertet i ditt akvarium, så den delen ville jeg ikke spart på. I sanden og levende steinen vil det oppstå gunstige bakterier og mikro liv som er svært viktig. Dette blir som ofteste innført med ls (levende stein). Det er mange som kjører uten grus også, såkalt BB - bare bottom. dette er smak og behag.
Det er mange privatpersoner som selger ls for tiden, dette er ofte mye billigere enn å kjøpe fra butikk, og steinen er også godt modnet. Kvaliteten på steinen er med på å bestemme hvor lang innkjøringstid karet trenger.
Det finnes mange DIY løsninger på skummer. Søk litt på nettet, så dukker det nok opp. Jeg vurderte dette selv, men endte opp med en brukt skummer i steden. For min del var dette litt tryggere.
Ønsker deg lykke til!
Ps: Det er mange gode saltvannsforum rundt forbi. Både norske og amerikanske. Her er det virkelig mye dyktige folk!
Postet 12.10.07 kl 12:52
akvatorSå er det etterhvert bare å fylle på med koraller, nyttedyr og fisk (i den rekkefølgen)
Jeg er ikke enig i dette. Nyttedyr kommer helt klart først. -Så fort vannet har stabilisert seg. Nyttedyr vil være nyttige for algene du vil få den første perioden.
Hva som kommer etter det, er helt avhengig av hva slags koraller og fisk du ønsker. mange arter er hardføre mens andre er så og si umulige å holde i akvarium. dette gjelder både koraller og fisk.
Postet 12.10.07 kl 12:55
Postet 12.10.07 kl 14:51
Postet 12.10.07 kl 20:36
Postet 13.10.07 kl 00:45