Ferdige sett med små saltvannskar

Leser i et blad (var det NAF blad mon tro?) at det har dukket opp ferdige rimelige saltvannsløsninger å få kjøpt som pakke. Dette var visst mindre kar, 40l ble nevnt....... noen som kjenner til dette, og kan anbefale evt motsatt noe av denne typen?

Er ute etter et mindre vedlikeholds"fritt" kar til stua.
Tror jeg så noe sånt på TAM Alna. Mener det var et kar i samme serie som guppy/molly hotel, men altså til saltvannsbruk isteden. Det var kanskje 50-60 L og var satt opp med noen søte små klovnefisk (selvsagt).

Surfet litt her, kan det ha vært dette tro?
disse er veldig greie og fine å ha med å gjøre. men ville ikke kjøpt dem på tam btw der er de dyre for denne løsningen. men ut fra min erfaring funkerer disse greit, selv om det er letter å få til livet i saltvann med større kar.
Karl Inge S
Leser i et blad (var det NAF blad mon tro?) at det har dukket opp ferdige rimelige saltvannsløsninger å få kjøpt som pakke. Dette var visst mindre kar, 40l ble nevnt....... noen som kjenner til dette, og kan anbefale evt motsatt noe av denne typen? Er ute etter et mindre vedlikeholds"fritt" kar til stua.


Det er sikkert et ClownHotel som det menes. De får du fra 2-4000 rundt omkring, men er det samme med saltvann som for ferskvann at et lite kar er ikke nødvendigvis noe enklere å holde enn et stort kar, tvert imot. McDarup her på forumet har vel kjørt igang et slikt kar.

Vedlikeholdsfritt er det heller ikke. Min erfaring så langt med saltvann er at det er en god del mer vedlikehold og en god del flere ting og tang man må passe på.

Det er også ganske begrenset hvilke fisker du kan ha i et sånt lite kar, men det vet du sikkert.

Fordelen med en sånn pakke er at du får alt du trenger i en pakke, til å starte opp. Foruten de tingene som er viktigst som Levende stein, nyttedyr og annet. Det er før du skal ha koraller, fisk og andre dyr.

Du kommer minst like billig ut ved å kjøpe brukt utstyr, og ikke minst kan du få en del bedre utstyr som gjør at du ikke må bruke masse ekstra penger på utstyr som du føler du må bytte etter en stund fordi kvaliteten på delene i kittet ikke duger.
Tilfeldig bekjentskap
© Harald Krystad
Reklame for plussmedlemskap