Lage fersvans akvarie til saltvann? haster =)
Postet 14.04.08 kl 08:59
Endret: 14.04.08 kl 09:01
Unnskyld at jeg spør, men hvorfor haster det? Du skal vel ikke ut å kjøpe saltvannsfisk i dag? Å starte et saltvannskar tar tid. Først må du skaffe deg kunnskap om de grunnleggende tingene. Deretter må du bestenmme deg for å velge ut de dyrene du vil ha. Der kommer det også kunnskap inn... Du bør velge deg dyr som ikke er for krevende.
Er det noe spes. du ønsker deg?
Er det noe spes. du ønsker deg?
Postet 14.04.08 kl 09:28
Hei
det haster for eg vil begynne og starte no siden min lillesøster vil ha seg saltvannsakvarie til bursdagen om 3 måneder og ho skl få sitt ønske oppfylt =)
om noen vil hjelpe meg..
men eg har lest i snart 1 måned og ingenting til nytte med dei spørsmålene eg har stilt.
eg har lert mye nyttig.
men går det ann og bruke den pumpen?
+ en annen pumpe
eventuelt ka pumpe?
om noen vil hjelpe meg..
men eg har lest i snart 1 måned og ingenting til nytte med dei spørsmålene eg har stilt.
eg har lert mye nyttig.
men går det ann og bruke den pumpen?
+ en annen pumpe
eventuelt ka pumpe?
Postet 14.04.08 kl 09:31
Vist du har lest så mye som du prøver å gi inntrykk av-ja da bør du lese bedre.
Man bruker ikke slike filter i saltvannskarr, man bruker skummer.
Saltvanns akvaristikk er vesentlig vanskeligere enn ferskvann, spesielt små saltvannskarr.
Men ja du kan fint bruke et ferskvannskarr til saltvann, men du må ha andre rensemetoder.
Skal ikke være negativ jeg, men å starte med saltvannskarr og ha det travelt. Ja det er omtrent det samme som å kaste pengene i do.
Virker som du trenger vesentlig mere kunskap om saltvanns akvariumer før du prøver å starte opp.
Man bruker ikke slike filter i saltvannskarr, man bruker skummer.
Saltvanns akvaristikk er vesentlig vanskeligere enn ferskvann, spesielt små saltvannskarr.
Men ja du kan fint bruke et ferskvannskarr til saltvann, men du må ha andre rensemetoder.
Skal ikke være negativ jeg, men å starte med saltvannskarr og ha det travelt. Ja det er omtrent det samme som å kaste pengene i do.
Virker som du trenger vesentlig mere kunskap om saltvanns akvariumer før du prøver å starte opp.
Postet 14.04.08 kl 09:35
Endret: 14.04.08 kl 09:38
Alt av utstyr som inneholder metall, kan ruste og bli ødelagt om det brukes til saltvann. Det er derfor det lages egne pumper og lysarmaturer, spesielt for saltvannskar. De ruster ikke. Inni pumpen du viser bilder av kan det finnes metalldeler som forvitrer og ruster bort når det kommer i saltvann. Og uansett, som Ken sier, så er det en helt annen type filtrering som brukes i saltvann, og det kalles skummer. I saltvannskar bruker man mye sirkulasjon for å imitere havstrømmene, og uansett er det tvilsomt om den lille pumpen din hadde greid å lage nok sirkulasjon. Den kan altså ikke brukes, av flere grunner.
Lysarmaturet du har vil sannsynligvis ruste vekk. Å bruke dekkglass tror jeg ikke er noe lurt, jeg er ingen saltvannsekspert, men de fleste har åpne løsninger for å holde temperaturen nede. Saltvannslivet tåler ikke så høye temperaturer, og temperaturen vil stige mye med dekkglass på, spesielt i sommermånedene.
Har du tatt en titt på www.saltvannsforum.no ? Der bør du absolutt lese en del, spesielt under forumene for Akvarie innredning, Tekniske spørsmål og Kjemi. Det er MYE å sette seg inn i mht vannkjemi og saltvannsakvarium. Man kan IKKE bare putte kjøkkensalt i vannet og tro at vips, dette er saltvannsakvarium!
Har du forresten sjekket priser på ting som levende stein? Det er ikke akkurat en billig fornøyelse, det skal jeg love Anbefaler at du tar deg en tur i en velutstyrt butikk og kikker litt på priser o.l. for alt som trengs.
Nå gjetter jeg litt, men er det en "Nemo-fisk" fra tegnefilmen søsteren din har blinket seg ut, og derfor hun vil ha saltvann?
Lysarmaturet du har vil sannsynligvis ruste vekk. Å bruke dekkglass tror jeg ikke er noe lurt, jeg er ingen saltvannsekspert, men de fleste har åpne løsninger for å holde temperaturen nede. Saltvannslivet tåler ikke så høye temperaturer, og temperaturen vil stige mye med dekkglass på, spesielt i sommermånedene.
Har du tatt en titt på www.saltvannsforum.no ? Der bør du absolutt lese en del, spesielt under forumene for Akvarie innredning, Tekniske spørsmål og Kjemi. Det er MYE å sette seg inn i mht vannkjemi og saltvannsakvarium. Man kan IKKE bare putte kjøkkensalt i vannet og tro at vips, dette er saltvannsakvarium!
Har du forresten sjekket priser på ting som levende stein? Det er ikke akkurat en billig fornøyelse, det skal jeg love Anbefaler at du tar deg en tur i en velutstyrt butikk og kikker litt på priser o.l. for alt som trengs.
Nå gjetter jeg litt, men er det en "Nemo-fisk" fra tegnefilmen søsteren din har blinket seg ut, og derfor hun vil ha saltvann?
Postet 14.04.08 kl 13:33
Endret: 14.04.08 kl 13:35
Hei
nei..
ho og har veldig lyst på saltvannsakvarie pga så fine farger og diverse.. mn eg skal ta vare på dt =) for hon kommer bare til og se påog mate en gang i blandt og pluss eg har begynt og få teten på saltvann =)
men eg har lest att eg trenger kun sirkulasjonspumpe og belysning.
skummer er isje så viktig med det første....
er dette sant?
og vist noen har noe utstyr tilsalgs så setter eg pris på det=)
og ja eg har lest MANGEN plasser og eg har lest bøker og alt
ho og har veldig lyst på saltvannsakvarie pga så fine farger og diverse.. mn eg skal ta vare på dt =) for hon kommer bare til og se påog mate en gang i blandt og pluss eg har begynt og få teten på saltvann =)
men eg har lest att eg trenger kun sirkulasjonspumpe og belysning.
skummer er isje så viktig med det første....
er dette sant?
og vist noen har noe utstyr tilsalgs så setter eg pris på det=)
og ja eg har lest MANGEN plasser og eg har lest bøker og alt
Postet 14.04.08 kl 13:39
Tillater meg å uttrykke en smule skepsis Beklager det, men utifra måten du skriver på, så virker det egentlig ikke som du vet særlig mye enda. Mener ikke å fornærme deg altså , men når du skriver "haster" i overskriften og vil begynne på det allerede i morgen omtrent, så vet du egentlig altfor lite enda. For å ikke gå på en kostbar smell, må du lese og forstå mye, mye mer om saltvannskar.
Hvordan har du for eksempel tenkt å løse dette med osmosevann til saltvannskaret?
Hvordan har du for eksempel tenkt å løse dette med osmosevann til saltvannskaret?
Postet 14.04.08 kl 13:49
Endret: 14.04.08 kl 13:50
Hei
hehe...
eg har lest...
men det haster sånn att eg kan bestille utstyr..
eg leser enda...
men helst isje kom med andre svar en det som står i teksten
eg har lest...
men det haster sånn att eg kan bestille utstyr..
eg leser enda...
men helst isje kom med andre svar en det som står i teksten
Postet 14.04.08 kl 13:54
Cecilie, jeg tror ett saltvannskar vil bli en flott gave!
Jeg ville ihvertfall blitt kjempeglad om jeg hadde fått det til bursdagen min.
Nå har jeg aldri hatt saltvannskar før selv (har forresten noen av dere andre som har svart på denne tråden det?) men som de sier, så er det vesentlig mer arbeid enn med ferskvannskar.
Det er derfor nybegynnere blir anbefalt å starte opp med tropisk ferskvann først.
Når det er sagt, så er det også godt mulig at det hele er blitt litt oppblåst.
(f.eks kan det i enkelte tråder her inne virke som om Discus er bortimot umulig å holde, mens jeg virkelig ikke synes dette er en fisk som er så veldig mye vanskeligere enn f eks Scalaren)
Det er bra at du leser mye, men vit at man aldri kan lese nok!
Som nevnt tidligere tar det tid å starte opp ett slikt kar.
Så ikke forvent at alt skal stå klart på din søsters fødselsdag.
Men har det virkelig så mye å si? Om fiskene kommer oppi karet uka etterpå kan det jo kategoriseres som en litt forsinket gave?
Jeg foreslår at du sørfer litt innom profilene til folk som har saltvannskar her inne, å virkelig vet hva de snakker om! å få dem til å hjelpe deg med ting du lurer på
De har virkelig peiling, og sjansene er at de har vært i din situasjon før også!
synes dette høres ut som en flott gave, å håper at ingen av svarene du har fått tidligere har fått deg til å miste motet eller noe.
Saltvann virker som en fin hobby, og klovnefisken (Nemo) er vel heller ikke av den vanskeligste sorten, etter det jeg har lest.
på webzoo, finner du egen saltvannsdel med saltvannsutstyr.
Det er heller ikke så dyrt der, så det er ett fint sted å bestille utstyr!
Anbefaler forresten å se på det forumet mona linket til!
Jeg ville ihvertfall blitt kjempeglad om jeg hadde fått det til bursdagen min.
Nå har jeg aldri hatt saltvannskar før selv (har forresten noen av dere andre som har svart på denne tråden det?) men som de sier, så er det vesentlig mer arbeid enn med ferskvannskar.
Det er derfor nybegynnere blir anbefalt å starte opp med tropisk ferskvann først.
Når det er sagt, så er det også godt mulig at det hele er blitt litt oppblåst.
(f.eks kan det i enkelte tråder her inne virke som om Discus er bortimot umulig å holde, mens jeg virkelig ikke synes dette er en fisk som er så veldig mye vanskeligere enn f eks Scalaren)
Det er bra at du leser mye, men vit at man aldri kan lese nok!
Som nevnt tidligere tar det tid å starte opp ett slikt kar.
Så ikke forvent at alt skal stå klart på din søsters fødselsdag.
Men har det virkelig så mye å si? Om fiskene kommer oppi karet uka etterpå kan det jo kategoriseres som en litt forsinket gave?
Jeg foreslår at du sørfer litt innom profilene til folk som har saltvannskar her inne, å virkelig vet hva de snakker om! å få dem til å hjelpe deg med ting du lurer på
De har virkelig peiling, og sjansene er at de har vært i din situasjon før også!
synes dette høres ut som en flott gave, å håper at ingen av svarene du har fått tidligere har fått deg til å miste motet eller noe.
Saltvann virker som en fin hobby, og klovnefisken (Nemo) er vel heller ikke av den vanskeligste sorten, etter det jeg har lest.
på webzoo, finner du egen saltvannsdel med saltvannsutstyr.
Det er heller ikke så dyrt der, så det er ett fint sted å bestille utstyr!
Anbefaler forresten å se på det forumet mona linket til!
Postet 14.04.08 kl 14:44
Endret: 14.04.08 kl 14:56
Hei
eg har lest der og korallrev og saltvansforum og mangen andre sider... kommer isje på noe annet..
men kan noen svare på spørsmålene oppe i teksten i stedetfor å diskutere?
hehe
men kan noen svare på spørsmålene oppe i teksten i stedetfor å diskutere?
hehe
Postet 14.04.08 kl 15:53
Cicilie Tellemen kan noen svare på spørsmålene oppe i teksten i stedetfor å diskutere?
??
Hvis det er spørsmålene i første innlegg du mener, så kanskje du burde lese svarene du har fått?? Du har jo fått svar..... pumpen kan ikke brukes. Lyset kan sannsynligvis ikke brukes, saltvann krever MYE lys og armaturet vil ruste.
Akvariet kan sannsynligvis fint brukes hvis det er uten aluminiumsramme, altså er et helglass-kar.
Postet 14.04.08 kl 16:01
Endret: 14.04.08 kl 16:02
Hei
ja... ok... da får eg kjøpe ett nytt ett da=)
takk for svar...
takk for svar...
Postet 14.04.08 kl 16:04
Postet 14.04.08 kl 19:18
Hei
jo dt er det
Postet 14.04.08 kl 19:20
Trygve LillefosseEr det ikke levendesteinen, anemoner osv. som er mest krevende i et saltvannskar, og grunnen til at man må ha så mye sirkulasjon/lys/skummer?
Skulle tro at fiskene, som tross alt lever rett over levende-steinen og anemonene, også burde få den sirkulasjonen de trives best med. Vi snakker jo tross alt om fisk som er tilpasset havstrømmer her, ikke småtterier.
Postet 14.04.08 kl 20:26
Endret: 14.04.08 kl 20:27
mona o[QUOTE=Trygve Lillefosse]Er det ikke levendesteinen, anemoner osv. som er mest krevende i et saltvannskar, og grunnen til at man må ha så mye sirkulasjon/lys/skummer?
Skulle tro at fiskene, som tross alt lever rett over levende-steinen og anemonene, også burde få den sirkulasjonen de trives best med. Vi snakker jo tross alt om fisk som er tilpasset havstrømmer her, ikke småtterier.
De liker nok strøm de og, men tror ikke de trenger like stor bevegelse i vannet. Foskjellen ligger jo i at vannet må byttes ut ganske ofte innimellom levendesteinen til enhver tid for å unngå dødsoner.
Tror det har blitt litt slik her i norge at det kun er berlinmetoden som er det eneste riktige.
Er jo litt som om Quackenbush metoden skulle være det eneste riktige for et planteakvarie.
Glemte nesten: En annen sak er jo at opprinnelig poster kanskje ikke er klar for saltvann. Er jo uansett endel mere som skal stemme og med mye mindre slingringsmonn enn i ferskvann.
Postet 14.04.08 kl 20:51
Endret: 14.04.08 kl 20:55
Her kommer en mening
Jeg har lest tråden og skjønner godt at du vil ha et saltvannsakvarium.
Som flere av tidligere postere har sagt så er det en god del ting du trenger og selvfølgelig er det mye du ikke trenger.
I stenden for å ramse opp det du trenger skal jeg svare på det du spør om... MEN jeg vil gi deg et godt råd også.
Du kan lage om jeboen til saltvann.
Pumpen er ubruklig.
Lyset er ikke nok.
Det mangler ting og tang....
Så kommer mitt råd:
Glem å bygge om akvariet ditt.
Det blir for dyrt og ikke noe bra.
Kjøp et ferdig system og selg heller gamle akvariet ditt.
Her er et akvariesett som kan egne seg til en rimlig start:
Komplett saltvannskar på 58 Liter
Clown fiskhotell er et komplett 58 liters saltvannskar med skummer, sirkulasjon, varmekolbe, belysning 2x11 T5 pluss blå lysdioder (nattlys) Kun kr 2849,- Hos Krizoo dyresenter.
Du finner dette sikkert dyrere og sikkert billigere.
Om du lurer på om jeg KAN saltvann, så vil jeg nevne at jeg er mannen bak www.korallrev.no og det er også jeg som er Leder av Akvarieklubben Saltvannsforum.
Uansett Lykke til med planleggingen!
Og ta den tiden det tar...
Mvh
Sven-Egil
Som flere av tidligere postere har sagt så er det en god del ting du trenger og selvfølgelig er det mye du ikke trenger.
I stenden for å ramse opp det du trenger skal jeg svare på det du spør om... MEN jeg vil gi deg et godt råd også.
Du kan lage om jeboen til saltvann.
Pumpen er ubruklig.
Lyset er ikke nok.
Det mangler ting og tang....
Så kommer mitt råd:
Glem å bygge om akvariet ditt.
Det blir for dyrt og ikke noe bra.
Kjøp et ferdig system og selg heller gamle akvariet ditt.
Her er et akvariesett som kan egne seg til en rimlig start:
Komplett saltvannskar på 58 Liter
Clown fiskhotell er et komplett 58 liters saltvannskar med skummer, sirkulasjon, varmekolbe, belysning 2x11 T5 pluss blå lysdioder (nattlys) Kun kr 2849,- Hos Krizoo dyresenter.
Du finner dette sikkert dyrere og sikkert billigere.
Om du lurer på om jeg KAN saltvann, så vil jeg nevne at jeg er mannen bak www.korallrev.no og det er også jeg som er Leder av Akvarieklubben Saltvannsforum.
Uansett Lykke til med planleggingen!
Og ta den tiden det tar...
Mvh
Sven-Egil
Postet 14.04.08 kl 21:00